۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۲۶۸۰

دز استنشاقی کووپارس انتقال کرونا را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: دز استنشاقی واکسن کرونا رازی کووپارس در سویه دلتا و آلفا چرخه انتقال ویروس را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.
دز استنشاقی کووپارس انتقال کرونا را ۹۰ درصد کاهش می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر علی اسحاقی روزدوشنبه افزود: با توجه به نتایج مکتوب و ثبت‌شده‌ای که داریم از شروع فاز اول تزریق واکسن کرونا رازی تا به امروز که به پایان فاز سوم رسیدیم نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که واکسن رازی کوو پارس را دریافت کردند هیچ نوع عوارضی در آن‌ها دیده نشده است.
وی ادامه داد:  حتی بعد از تزریق این واکسن و ابتلا به کرونا هیچ‌ یک از افراد فاز اول تا سوم ما بستری نشدند.
اسحاقی در ادامه در مورد ایمنی‌زایی واکسن رازی کووپارس بیان کرد: در فاز دوم مطالعات، بررسی ایمنی‌زایی بسیار دقیقی داشتیم و شواهد و قراین حاکی از این است که واکسن رازی کووپارس نه‌تنها می‌تواند ایمنی آنتی‌بادی خوبی القا کند بلکه می‌تواند ایمنی سلولی که بیمه‌کننده بقای ایمنی است را نیز فعال کند.
وی  در مورد افرادی که پس از تزریق واکسن کرونا رازی کووپارس با سویه‌های آلفا و دلتا تماس داشتند، گفت: ۱۴‌هزار نفری که در فاز اول تا سوم مطالعاتی واکسن کرونا رازی، واکسن زدن در مقابل سویه ووهان کاملاً مقاوم بودند و هیچ‌گونه مشکلی نداشتند اما با ظهور واریانت دلتا از اثربخشی واکسن به مقدار بسیار کمی کاسته شده و ۲۰ درصد افرادی که این واکسن را دریافت کردند پس از برخورد با سویه دلتا علائم خفیفی از بیماری مثل سرماخوردگی را داشتند و در عرض یک الی نهایتاً دو روز این علائم شان نیز برطرف شد. از بین این افراد هیچ مورد بستری و یا فوتی خوشبختانه نداشتیم و این نشانه اثربخشی واکسن کرونا رازی کووپارس بروی سویه دلتا است.
رئیس موسسه رازی در مورد دز سوم و استنشاقی واکسن رازی کووپارس که چرخه انتقال خاموش این بیماری را قطع می‌کند تأکید کرد: در ابتدا معتقد بودیم بعد از تزریق واکسن به شکل سه‌شاخه‌ای انتقال را به صفر می‌رسانیم در سویه ووهان این مهم کاملاً مشهود بود و به صفر رساندیم. اما در سویه دلتا شرایط کمی تغییر کرد، البته در سویه دلتا نیز نسبت به واکسن‌های دیگر پس از تزریق دوز سوم (استنشاقی) واکسن رازی کووپارس چرخه انتقال ویروس تا ۸۰ - ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد.
وی  واکسن رازی کووپارس را جز دسته واکسن‌های بی‌ضرر دانست و اظهار داشت: ازنظر ایمنی‌زایی جز معقول‌ترین واکسن‌های است که در مقابل سویه‌های آلفا و دلتا مقاومتی خوبی داشته است. کسانی که دوز اول هر واکسنی را دریافت کردند و به هر دلیلی (ابتلا به کووید یا تأخیر در تزریق) دوز دوم واکسن را نگرفتند می‌توانند واکسن رازی کووپارس را تزریق کنند.
به گفته اسحاقی،دز سوم نیز واکسن رازی تکمیل‌کننده واکسن‌های دیگر است. زنان باردار و افراد زیر ۱۸ سال نیز می‌توانند با اطمینان از بی‌ضرر بودن این واکسن، رازی کووپارس را تزریق کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما