۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۲۷۳

علایم خطرناک سرطان‌های گوارشی را بشناسیم

یک فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: اگر اشخاص علایم خطر زودرس سرطان گوارشی را بشناسند و سریع و بهنگام به پزشک مراجعه کنند بسیاری از اوقات تشخیص زود هنگام بیمارسرطان گوارشی امکان پذیر است.
علایم خطرناک سرطان‌های گوارشی را بشناسیم
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از ایمنا، محسن شریفی با اشاره به خطر بروز سرطان‌های گوارشی و اهمیت مراجعه بهنگام به پزشک گوارش و کبد اظهار کرد: ناآگاهی‌ها باعث شده است که افراد مبتلا به این بیماری‌ها تنها در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه کنند و چنانچه آگاهی لازم را در این خصوص داشته باشند می‌توان برای کنترل بیماری‌ها برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه تشخیص به موقع بیماران مبتلا به سرطان گوارشی طول عمر طبیعی بیماران را افزایش می‌دهد، افزود: اگر فردی دچار استفراق خونی شود یا دفع خون روشن یا سیاه به شکل قیر آب شده و دفع مدفوع سیاه را داشته باشد دچار خونریزی معده و اثنی عشر شده و ضروری است  که بیمار به پزشک گوارش و کبد مراجعه کند.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: در بسیاری از موارد شخص بیش از یک ماه دفع مدفوع قیری شکل داشته و برای تشخیص و درمان بیماری به پزشک گوارش و کبد بزرگسالان مراجعه نکرده است، در نتیجه بیماری حالت پیش رونده‌ای به خود گرفته است و در این حالت مراجعه بیمار دیرهنگام بوده و روند درمان برای او مؤثر نخواهد بود.

وی با اشاره به علایم خطر بروز سرطان‌های گوارشی در اشخاص اظهار کرد: افرادی که دچار گیر کردن لقمه غذایی در مری می‌شوند مراجعه زودهنگام این گروه از افراد به پزشک گوارش و کبد برای تشخیص به موقع سرطان مری و پیگیری روند درمان لازم است.

شریفی تاکید کرد: همچنین گروهی از افراد بلع دردناکی دارند، هنگامی که غذا می‌خورند بلعیدن آن همراه با درد و سوزش شدید است و باید این گروه از افراد هم برای تشخیص و روند درمان بیماری به پزشک گوارش و کبد بزرگسالان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اشخاصی که سیری زودرس دارند و معمولاً با خوردن دو لقمه یا دو قاشق غذا سیر می‌شود در حالی که قبلاً میزان مصرف مواد غذایی آنها به این صورت نبوده است نیز مشکوک به بیماری‌های گوارشی هستند و باید به پزشک مراجعه کنند.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بی اشتهایی به خصوص در افراد بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد و در این سن کمتر امکان ابتلا به این سرطان گوارشی وجود دارد اما چنانچه این بی اشتهایی برای افراد کمتر از 50 سال اتفاق بیفتد مراجعه سریع به پزشک ضروری است.

شریفی کاهش وزن بدن را از علایم بروز سرطان‌های گوارشی دانست و افزود: اگر کاهش وزن بیشتر از پنج تا ۱۰ درصد طی شش ماه بدون برنامه رژیم غذایی به خصوص در اشخاص بالای ۵۰ سال مشاهده شود این روند حاکی از بروز علایم سرطان‌های گوارش در اشخاص است و بایستی آنها زیر نظر و چکاپ پزشک گوارش و کبد قرار گیرند.

این فوق‌تخصص گوارش و کبد بزرگسالان معتقد است که کسانی که به هر دلیلی درد مبهم شکمی دارند که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و درمان هم پاسخ نداده است این روند می‌تواند از علایم خطر بروز سرطان‌های گوارشی  و روده با دردهای مبهم شکمی  باشد و مراجعه به پزشک گوارش ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: مشاهده علایم خطردر بدن همیشه خبر از بروز بیماری را در بدن دارد و قانون افراد بالای ۵۰ سال با زیر ۵۰ سال متفاوت است و در زمینه مراجعه بهنگام برای تشخیص و روند درمان سرطان‌های گوارشی در افراد بالای ۵۰ سال حساسیت بالاتری وجود دارد. بروز هر کدام از علایم گفته در اشخاص بالای ۵۰ سال می‌تواند خطر ساز باشد و با بروز این علایم می‌طلبد بیمار به پزشک گوارش و کبد بزرگسالان مراجعه کند.


منبع:ایمنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما