۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۲۸۵

بهینه‌سازی جریان نقدینگی پس از بحران اقتصادی؛ ۱۰ شرکت داروئی جهان.

به دنبال بحران اقتصادی بزرگ امریکا در سال ۲۰۰۸ که اثر دومینو گونه آن بر دیگر اقتصادهای جهان، بانک‌های مرکزی و همچنین دنیای کسب و کار تلاش کردند با درس‌هائی که از عوامل موثر در زایش آن بحران فرا گرفتند ایرادها و نقاط ضعف عملیاتی و مقرراتی حوزه‌های خود را رفع کنند‌.
بهینه‌سازی جریان نقدینگی پس از بحران اقتصادی؛ ۱۰ شرکت داروئی جهان.
پیش درآمد.
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به دنبال بحران اقتصادی بزرگ امریکا در سال ۲۰۰۸ که اثر دومینو گونه آن بر دیگر اقتصادهای جهان، بانک‌های مرکزی و همچنین دنیای کسب و کار تلاش کردند با درس‌هائی که از عوامل موثر در زایش آن بحران فرا گرفتند ایرادها و نقاط ضعف عملیاتی و مقرراتی حوزه‌های خود را رفع کنند‌.

شرکت‌ها، یک درس بزرگ را کانون توجه و محور بهبود عملیاتی خود قرار دادند: بهینه‌سازی جریان نقدینگی و سرمایه در گردش.
دوره تبدیل وجه نقد Cash Conversion Cycle یک شرکت برآیند سه دوره گردش دیگر آن است یا به عبارتی بر روی سه پایه‌ای بنا می‌شود که عبارتند از:
- گردش دریافتنی‌ها
- گردش پرداختنی‌ها
- گردش موجودی کالا
در یادداشت‌های آینده تغییرات سه شاخص عملیاتی اشاره شده و برآیند آنها یعنی دوره تبدیل وجه نقد را در ۱۰ شرکت‌ داروئی بزرگ جهان از سال بحران اقتصادی امریکا (۲۰۰۸) تا انتهای سال ۲۰۱۷ میلادی دنبال می‌کنیم.
اهنمای نمودار: - دوره تبدیل وجه نقد CCC (منحنی آجری رنگ) - دوره گردش دریافتنی‌‌ها یا وصول مطالبات DSO (منحنی سبز رنگ) - دوره گردش پرداختنی‌ها DPO (منحنی زرد رنگ) - دوره گردش موجودی کالا یا انبار DIO (منحنی آبی رنگ) شرکت Sanofi با ورود به دوران پس از بحران اقتصادی تا انتهای سال ۲۰۱۴ دچار افزایش دوره تبدیل وجه نقد (CCC) با شیبی تند شد.
راهنمای نمودار:
- دوره تبدیل وجه نقد CCC (منحنی آجری رنگ)
- دوره گردش دریافتنی‌‌ها یا وصول مطالبات DSO (منحنی سبز رنگ)
- دوره گردش پرداختنی‌ها DPO (منحنی زرد رنگ)
- دوره گردش موجودی کالا یا انبار DIO (منحنی آبی رنگ)
شرکت Sanofi با ورود به دوران پس از بحران اقتصادی تا انتهای سال ۲۰۱۴ دچار افزایش دوره تبدیل وجه نقد (CCC) با شیبی تند شد.

در این مدت این شرکت توانسته بود نوسان دوره وصول مطالبات DSO خود را در محدوده باریکی نگاه دارد و از اثر منفی اضافه شونده افزایش این دوره بر دوره تبدیل وجه نقد جلوگیری کند.
با توجه به ثبات نسبی DSO و همان گونه که در نمودار مشاهده می‌شود همراهی نزدیکی بین افزایش دوره گردش موجودی کالا DIO این شرکت و دوره تبدیل وجه نقد CCC وجود دارد. سرعت گردش انبار این شرکت تا انتهای ۲۰۱۴ کند شونده بوده است.

شرکت سنوفی از سال ۲۰۱۵ موفق می‌شود از افزایش بیشتر دوره گردش موجودی کالای خود جلوگیری کرده و با کاهش پیشرونده این دوره در سال‌های بعدی روند افزایشی دوره تبدیل وجه نقد خود را معکوس کرده و کاهش پرشتابی در CCC ایجاد کند.

نکته: دوره گردش پرداختنی‌های یک شرکت اثر معکوس بر دوره تبدیل وجه نقد شرکت دارد.
در نمودار شرکت Sanofi مشاهده می‌کنیم با وجود افزایش ناگهانی دوره گردش پرداختنی‌ها DPO از سال ۲۰۱۴ که علی‌القاعده می‌بایست به افزایش دوره تبدیل وجه نقد منجر می‌شد اما، کاهش دوره گردش موجودی انبار DIO در سال‌های بعدی، بر این اثر منفی غلبه و آن را خنثی کرد.

در شرکت‌های گوناگون اثر هر یک از این سه پایه در برآیند عملیات یعنی CCC می‌تواند متفاوت باشد و در سنوفی اثر دوره گردش موجودی کالا اثر غالب بوده است که با کاهش آن، به عبارت دیگر، کم کردن فاصله زمانی بین ورود (تولید) و خروج (فروش) کالا از انبار، چرخه سرمایه در گردش خود را بهینه‌سازی نمود.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما