کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه کسانی به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند؟

27 خرداد 1398 ساعت 14:46

در روز‌هایی که بروز انواع سرطان‌ها در افراد مختلف فارغ از جنسیت و سن آن‌ها به شدت زیاد شده، جدیدترین مطالعات علمی یافته‌هایی را در اختیار انسان عصر امروز می‌گذارند که چه بسا به کمک آن‌ها می‌توان خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها را به حداقل رساند.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، در همین راستا تحقیقات جدید انجام شده توجه خانم‌ها را به موضوع ساده، اما در عین حال بسیار کاربردی جلب می‌کند که به همین مسئله باز می‌گردد. موضوع از این قرار است؛ اگر از جمله خانم‌هایی هستید که اتفاقا در جمع بانوان مسن‌تر قرار دارید و خب در عین حال سیگار هم می‌کشید شاید خبر نداشته باشید متوقف کردن استعمال سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را در شما به حداقل برساند.

اخبار اجتماعی-​مطالعات انجام شده نشان می‌دهد بیشترین میزان کاهش ریسک ابتلا به این نوع از سرطان در ۱۰ سال ابتدایی بعد از ترک سیگار با یک نسبت متوسط بوده است که البته در طول سال‌های بعدی با کاهش ثابت ریسک ابتلا به این بیماری همراه می‌شود.

هر چند سرطان مثانه از جمله سرطان‌هایی محسوب می‌شود که بندرت دیده شده، اما این بیماری در عین حال یکی از شایع‌ترین سرطان‌های سیستم ادراری نیز محسوب می‌شود. این نوع سرطان احتمال عود مجدد دارد و البته تعداد مرگ‌های ناشی از آن عدد قابل توجهی را نشان می‌دهند.

اگرچه سرطان مثانه بیشتر در مردان شایع است، اما وقتی خانم‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند حتی در مرحله مشابه با آقایان، اما شرایط به مراتب سخت‌تری را تجربه می‌کنند.

همچنین سیگار کشیدن به عنوان یکی از ریسک فاکتور‌های این بیماری محسوب می‌شود با این حال یافته‌ها درباره زمان ترک سیگار و کاهش ریسک ابتلا به سرطان مثانه متناقض هستند.

با این حال در این تحقیق جدید و البته طولانی مدت حدود ۱۴۴ هزار خانم که یائسگی را تجربه کرده‌اند حضور داشته‌اند. ۵۲ درصد از این تعداد هرگز سیگار نکشیده بودند، ۴۰،۲ درصد از آن‌ها سیگاری‌های سابق بوده‌اند و ۷.۱ درصد دیگر از جمله کسانی بودند که در شرایط حاضر سیگاری محسوب می‌شدند.

از تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۷، ۸۷۰ نفر از این زنان به سرطان مثانه دچار شده بودند. در مقایسه با آن عده‌ای که هرگز سیگار نکشیده بودند سیگاری‌های سابق دو برابر و سیگاری‌های فعلی تا سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار داشتند.

با این وجود محققان شاهد کاهش ۲۵ درصدی ریسک ابتلا به سرطان توسط سیگاری‌های سابق طی ۱۰ سال ابتدایی از زمان ترک سیگار بودند. با این حال سیگاری‌های سابق به نسبت آن عده‌ای که اصلا سیگار نمی‌کشیدند همچنان با ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان مثانه مواجه بودند.

در عین حال سیگاری‌های سابق در مقایسه با افرادی که در شرایط فعلی همچنان سیگار می‌کشیدند با کاهش ۳۹ درصدی در ریسک ابتلا به سرطان مثانه روبه‌رو شدند که البته طی پنج سال آینده این کاهش ادامه داشته.



منبع:افکارنیوز


کد مطلب: 295

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/295/کسانی-سرطان-مثانه-مبتلا-می-شوند

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir