۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۳۳۲
معاون کل وزارت بهداشت:

تحریم‌ها، نیازهای پزشکی و غذایی را هدف گرفته است

معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشریح برخی دستاوردهای کشورمان در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا به رغم شعارهای آمریکا، سلامت، نیازهای دارویی، پزشکی و غذایی را هدف گرفته و وقت آن است که سازمان‌های بین‌المللی قاطعانه وضع و تداوم چنین تحریم‌هایی را محکوم کنند.
تحریم‌ها، نیازهای پزشکی و غذایی را هدف گرفته است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر ایرج حریرچی در نشست منطقه‌ای یونیسف در حوزه سلامت با بیان اینکه خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران میزبان کشورهای منطقه‌ای یونیسف است، گفت: این فرصت برای کشور ما فراهم شده تا تجربیات و تحولات نظام سلامت ایران را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم این اجلاس برایتان دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته توانسته ساختار PHC را در کشور بنیان گذاشته و همگام با تغییرات جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی کشور این سیستم هم تحولات، تغییرات و نوآوری‌هایی را تجربه کرده است که حاصل آن دسترسی و پوشش وسیع خدمات بهداشتی، درمانی و ارتقای شاخص‌های بهداشتی درمانی در کشور بوده است.

حریرچی ادامه داد: تلاش نظام سلامت ایران بر این است که برای همه جمعیت کشور به ویژه برای کودکان، مادران و گروه‌های آسیب پذیر جامعه خدمات بهداشتی روزآمد و به هنگام را با کیفیت و کمیت قابل قبول و بدون هیچ گونه سختی مالی در گستره کشور فراهم کند.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه یونیسف اولین سازمان وابسته به سازمان ملل بود که در اوایل دهه ۵۰ در ایران آغاز بکار کرد، گفت: یونیسف به واکسیناسیون کودکان علیه سل و تجهیز اولین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران اقدام کرد. برنامه توسعه ایمن سازی یکی از موفق‌ترین مداخلات انجام شده به منظور حفاظت از کودکان و سایر گروه‌های هدف بود.

همچنین ارائه خدمات واکسیناسیون برای تمام گروه‌های هدف صرف نظر از قومیت، نژاد و به صورت کاملاً رایگان و طبق استانداردهای بین‌المللی انجام شد. بر همین اساس پاک شدن ایران از فلج اطفال، حذف کزاز نوزادی و اخیراً هم حذف گردش ویروس بومی سرخک و سرخجه، کنترل همه‌گیری‌های دیفتری و سیاه سرفه و تغییر وضعیت اپیدمیولوژی بار بیماری هپاتیت B از شیوع متوسط به شیوع کم از جمله دستاوردهای برنامه ایمن سازی بوده است که همچنان در صدر اولویت‌های وزارت بهداشت بوده و به زودی واکسن‌های جدیدی نیز به این برنامه وارد می‌شود.

حریرچی با بیان اینکه ما توانسته‌ایم میزان مرگ کودکان را به طرز چشمگیری کاهش دهیم، اظهار کرد: امروز در کشور ما کودکان بیشتری زنده می‌مانند تا سرمایه‌های ما برای توسعه پایدار باشد. برای ما پرورش کودکان سالم با تکامل مطلوب بدون سوء تغذیه و با سلامت روانی و اجتماعی مطلوب، اولویتی بسیار مهم است که برای دستیابی به آن، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم. به عنوان مثال برنامه‌هایی مانند مراقبت‌های دوره‌ای، غربالگری کودکان، ترویج تغذیه با شیر مادر، پایش رشد، استمرار نظام مراقبت مرگ و میر کودکان و نوزادان، توسعه خدمات احیای پایه و پیشرفته کودکان و نوزادان و … را انجام می‌دهیم. ما برای بهبود وضعیت تغذیه مادران و کودکان زیر پنج سال و نوجوانان برنامه‌های حمایتی تغذیه‌ای را اجرا می‌کنیم که منجر به بهبودی شاخص‌های تغذیه کودکان و مادران باردار شده است.

حریرچی با اشاره به ارائه آموزش‌های تغذیه‌ای مستمر برای کاهش مصرف قند، نمک و چربی اظهار کرد: بر این اساس ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت شهری حضور دارند که این برنامه را اجرا می‌کنند. در همین راستا استاندارد نمک را در ۴۰ محصول غذایی بازنگری کرده و کاهش دادیم. در عین حال میزان قند در نوشابه‌های مختلف را به میزان ۱۰ درصد کاهش دادیم و با بازنگری استانداردهای روغن‌های خوراکی، اسید چرب ترانس را در این روغن‌ها از پنج درصد به کمتر از دو درصد رساندیم و طبق هدفگذاری‌هایمان تا سال ۲۰۲۵ اسید چرب ترانس را به صفر می‌رسانیم.

وی ادامه داد: در عین حال غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، مکمل یاری با ویتامین D و پیشگیری و کنترل بیماری‌های ناشی از کمبود ید و … از جمله برنامه‌های پیشگیرانه برای رفع کمبود ریزمغذی‌ها بودند. همچنین مراقبت‌های دوران بارداری، ترویج زایمان طبیعی و ایمن و کاهش میزان سزارین و مراقبت‌های بعد از بارداری از جمله اقداماتی بوده که انجام شده است.

حریرچی با اشاره به اهمیت سواد سلامت زنان به عنوان یکی از مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت، گفت: ما در حوزه بیماری HIV سیاست پیشگیری و درمان برای همه را اتخاذ کردیم و برای دستیابی به اهداف بین‌المللی ۹۰۹۰۹۰ در این حوزه دسترسی به تست‌های تشخیصی را گسترش داده و مراکز جامع سلامت و آزمایشگاه‌ها را برای تست HIV تجهیز کردیم. در حال حاضر نوزادان مبتلا به HIV را در ۴۸ ساعت اولیه تولد شناسایی می‌کنیم. همچنین جهت ارائه خدمت در مناطق محروم و مرزی موبایل کلینیک مستقر کردیم.

معاون کل وزیر بهداشت ضمن تشکر از تلاش‌های یونیسف برای پاسخگویی به نیاز ۲۵ استان کشور که دچار سیل شده بودند، گفت: در سیل اخیر نظام شبکه بهداشتی درمانی کشورمان نشان داد که می‌تواند در شرایط بحرانی هم در زمینه دسترسی به گروه‌های هدف کارا بوده و تجربه‌ای برای سایر کشورها باشد.

حریرچی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان نیز گفت: تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه ایالات متحده علیه کشور ما به رغم شعارهای آمریکا، سلامت و نیازهای دارویی، پزشکی و غذایی را بر اساس سیاست تحریم دردناک هدف گرفته است. در حال حاضر وقت آن است که سازمان‌های بین‌المللی قاطعانه وضع و تداوم چنین تحریم‌هایی را محکوم کنند و بیش از پیش به یاری مردم و کودکان بشتابند.

در ادامه این نشست، دکتر ویل پارکس - نماینده یونیسف در ایران اظهار کرد: ما هفت دهه همکاری با کشور ایران در زمینه واکسیناسیون و حمایت از کودک داریم و علاوه بر بحث‌های اجتماعی و حمایت‌های مالی، در دهه ۶٠ در جنگ با عراق برنامه حمایت کودکان را اجرایی کردیم.

 وی ادامه داد: پیشرفت ایران علی رغم جنگ و تحریم تحسین برانگیز بوده است و علاوه بر همکاری که سال‌ها با وزارت بهداشت داریم، با وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و فناوری  و ستاد مبارزه با موادمخدر همکاری‌های خوبی آغاز کرده‌ایم.

نماینده یونیسف در ایران با اشاره به برنامه‌هایی که یونیسف در ایران اجرایی کرده است، گفت: تحقیقات و تحلیل داده‌های بسیاری صورت گرفته است و برنامه استراتژیک برای مراقبت نوزاد و مادر، پیمایش در حوزه سلامت، پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در نوجوانان، توجه به تغذیه و تامین مواد مغذی مثل ویتامین دی و فولیک اسید، کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان، پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به کودک  برای به صفر رساندن آن‌ها از جمله همکاری‌های ما با ایران بوده است.

وی افزود: همچنین بحث تغذیه با شیر مادر مورد توجه قرار گرفت و بانک شیر مادر در این زمینه ایجاد شد. افزون بر این‌ها تلاش کردیم تا فرزندآوری در ایران افزایش پیدا کند و بحث‌های روانشناسی در نوجوانان به ویژه آنهایی که در معرض خطر اعتیاد به موادمخدر بودند، انجام شد و مورد توجه قرارگرفت و در  تلاشیم تا با همکاری وزارت بهداشت برنامه‌هایی را در حوزه سلامت را بهتر پیش بریم.

نماینده یونیسف در ایران اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه و سیل در ایران تلاش کردیم از سلامت کودکان مراقبت کنیم. افزون بر این‌ها در سرمایه‌گذاری اقتصادی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و به وزارت بهداشت و دولت کمک کنیم تا بودجه‌های حوزه سلامت بهتر صرف شوند و همکاری بیشتری در حوزه تکنولوژی‌های حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باید داشته باشیم.

وی افزود: یونیسف و ایران به دنبال همکاری‌های چند جانبه هستند و ما بسته‌هایی در شرایط تحریم داریم تا در این شرایط به آسیب‌پذیرترین گروه‌ها کمک کنیم.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما