۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۳۳۴

نقش باکتریهای روده در فرآیند تاثیر داروها چیست؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که باکتریهای روده می‌توانند فرآیند تاثیر داروها را مختل کنند و گاهی اوقات نتایج نامطلوبی همراه داشته باشند.
نقش باکتریهای روده در فرآیند تاثیر داروها چیست؟
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، میکروبیوم (microbiome)، زیستگاه گونه‌های مختلف باکتری و قارچ‌هایی است که در یک همزیستی متعادل با هم زندگی می‌کنند. مهمترین بخش میکروبیوم به میکروارگانیسم‌هایی تعلق دارد که در روده بزرگ زندگی‌ می‌کنند.

یک میکروبیوم روده‌ انسان سالم متشکل از هزار  گونه باکتری است که به تجزیه غذا و بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کنند. وجود باکتری‌ها در بدن برای سلامت عمومی افراد بسیار مفید است اما گاهی اوقات، باکتری‌ها می‌توانند فرآیند تاثیر داروها را مختل کنند. بنابراین ممکن است دارو به مقصد خود در بدن انسان نرسد و یا ناگهان به ماده سمی تبدیل شود.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا برای پی بردن به نقش باکتری‌های روده بر فرآیند تاثیر داروها، "لوودوپا" (Levodopa)، دارویی که پزشکان  برای درمان بیماری پارکینسون تجویز می‌کنند را بررسی کردند. بیماری پارکینسون با تولید دوپامین (یکی از پیام رسان‌های مهم مغز) تداخل دارد؛ از این‌رو محققان لووپادو را مورد بررسی قرار دادند تا علائم بیماری را خنثی کند.

به گفته محققان تنها یک تا پنج درصد این دارو به مغز می‌رسد و نتیجه اثربخشی آن برای بیماران مختلف، متفاوت است. پزشکان داروی دیگری به نام "کاربی‌دوپا" (carbidopa) را نیز در کنار لوودوپا تجویز می‌کنند تا دارو اثر درمانی بهتری بر بدن بیمار بگذارد. اگرچه این شیوه درمان برای بسیاری افراد موثر واقع شده است، اما آن‌ها واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

موضوع دیگر این است که داروی لوودوپا تبعاتی مانند مشکلات گوارشی و قلبی را همراه دارد و زمانی این اثرات جانبی قابل تشخیص هستند که بیمار، دوز بالای آن را مصرف کند، زیرا در این صورت بدن دوپامین کافی دریافت نمی‌کند و در نتیجه این ترکیب به مغز نمی‌رسد.

در ابتدا محققان آنزیم‌های گوارشی‌ که لوودوپا را به دوپامین تبدیل می‌کند، بررسی کرده و دریافتند نوعی باکتری خاص موسوم به "Enterococcus faecalis"، داروی لوودوپا را مصرف می‌کند. اما مصرف کاربی‌دوپا باعث متوقف شدن این فرآیند در بدن می‌شود. در پایان این مطالعه، محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به کشف مولکول خاصی شدند که بدون آسیب‌رساندن به باکتری‌ها، عملکرد آن‌ها را مختل کرده و آنزیم‌های غیر ضروری را مورد هدف قرار می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.



منبع: سرویس ترجمه ایمنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما