۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۳۴۹

اجرای نوبت‌گیری الکترونیک در تمامی مراکز درمانی دولتی

معاون کل وزارت بهداشت گفت: افرادی که صرفا به بخش خصوصی مراجعه می کنند، حداقل یکبار جهت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به بخش دولتی یا پایگاه های سلامت مراجعه کنند.
اجرای نوبت‌گیری الکترونیک در تمامی مراکز درمانی دولتی
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با حضور در برنامه گفتگوی خبری، با موضوع رونمایی از پرونده الکترونیک سلامت، با اشاره به اینکه، این طرح آغاز گام دوم طرح تحول سلامت محسوب می شود، تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت شامل، مجموعه ای از داده ها و اطلاعات مربوط به رخدادهای سلامت مردم از پیش از تولد تا هنگام مرگ است که در بستر الکترونیکی امن ذخیره می شود و دسترسی به آن منحصرا در اختیار و مالکیت صاحب پرونده است و اطلاعات به صورت تجمیعی دراختیار سیاستگذاران قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: در مراحل بعدی با رضایت فرد، تمام یا قسمتی از اطلاعات این پرونده می تواند در اختیار پزشکان و درمانگران با رعایت حقوق محرمانگی قرار داده شود.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص مهمترین کارکردهای این طرح ملی اظهار کرد: از منظر شخصی تمام وقایع طبیعی و روند بیماری های وی ثبت می شود و اگر در مراحلی اطلاعات فراموش شود یا شرح عمل نداشته باشد، در این بسته ها قابل دسترسی و تعقیب است و حتی به فرد اجازه داده می شود که اطلاعات خود را مثل ثبت فشار خون را در پرونده اش به ثبت برساند.

حریرچی عنوان کرد: سامانه های خودمراقبتی طراحی شده است که درخصوص افزایش آگاهی مردم و اصلاح سبک زندگی به صورت اطلاعات عمومی قابلیت دسترسی داشته باشند و بر اساس اطلاعات شخصی که فرد وارد سیستم کرده است، هشدار ها و دستورات لازم داده می شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح، نوبت گیری الکترونیک در همه بخش های مراکز درمانی دولتی ایجاد شده است، گفت: در همین نرم افزار نسخه الکترونیک پیش بینی شده است که در برخی استانها در مراکز دولتی اجرا کردیم که بر اساس آن افراد با در دست داشتن کد ملی خود می توانند به داروخانه مراجعه و داروی خود را دریافت کنند که این امر خطای دید ناشی از ناخوانا بودن برخی نسخ را کاهش می دهد.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: یکی از کارکردهای این طرح در بروز سیلاب های اخیر بسیار موثر بود که موجب حیرت سازمان جهانی بهداشت نیز شد که از طریق سامانه سیب به اطلاعات افراد دسترسی داشتیم که با اقدامات به موقع و حرکت جهادی کادر درمانی افرادی که دچار مشکل شده بودند را شناسایی کردیم و اقدامات لازم را انجام دادیم.

حریرچی خاطرنشان کرد: اجرای پرونده الکترونیک سلامت می تواند از بروز برخی تخلفات جلوگیری کند، به طور مثال داروهای گران قیمت قابل ردیابی هستند و در مناطق مرزی می توان عرضه دارو را کنترل کرد تا از قاچاق معکوس جلوگیری شود.

وی یکی از کارکردهای مهم این طرح را که مورد تاکید رییس جمهوری نیز بود، قواعد این سامانه ذکر کرد و گفت: با اجرای این طرح تقاضاهای القایی مثل تجویز بی مورد یا نابجای سی تی اسکن یا سونوگرافی را مطابق استاندارهای بالینی و قواعد پزشکان، شناسایی و اعلام می کند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شناسایی برخی آزمایشات تشخیصی مثل الکتروفورز که مانند اثر انگشت است و تغییری در طول عمر پیدا نمی کند و چنانچه چند بار تجویز شود، در پرونده الکترونیک سلامت شناسایی می شود و یا داروهایی که اجازه تجویز در خارج از بیمارستان را ندارند و ممکن است تجویز شوند را اعلام می کند که خارج از قواعد است.

حریرچی، با تاکید بر اینکه پرونده الکترونیک سلامت بسیاری از موارد را تسهیل می کند، گفت: در حال حاضر این اقدام به مثابه آغاز ریل گذاری در بخش دولتی است که سازمان نظام پزشکی با اجرایی کردن نسخه الکترونیک و امضا الکترونیک همکاری مهمی در اجرای این طرح دارد و در حال حاضر از 12 هزار داروخانه، 11 هزار داروخانه، قابلیت اجرای نسخه الکترونیک را دارند و قادرند برای داروهای گران قیمت تاییدیه بیمه را اخذ کنند.

وی افزود: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در 98 درصد کشور مشکلی برای اجرای این طرح نداریم و برای 75 میلیون نفر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است و 71 میلیون نفر حداقل یک خدمت را دریافت کرده اند. از افرادی که صرفا به بخش خصوصی مراجعه می کنند، درخواست داریم که حداقل یکبار به بخش دولتی جهت به جریان افتادن پرونده الکترونیک سلامت مراجعه کنند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در این سامانه بخش نظرسنجی هم داریم که 20 میلیون نفر پاسخ دادند و نتایج آنها به صورت برخط در اختیار وزیر محترم بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار می گیرد ضمن اینکه در حال حاضر هیچ  دستگاهی نداریم که تا این حد خود را در معرض نظرسنجی قرار دهد.

به گفته حریرچی، اطلاعات افرادی که تابه حال به پایگاه های سلامت مراجعه نکرده اند از طرق دیگر نظیر بسیج ملی فشار خون، ثبت می شوند یا کسانی که به بیمارستانها مراجعه می کنند را از طریق سامانه سپاس شناسایی می کنیم و تشکیل پرونده می دهیم.

وی با اشاره به اینکه، وزیر بهداشت امروز در مراسم رونمایی از این طرح ملی، رییس جمهوری را سردار سلامتی نامیدند، گفت: رییس جمهور محترم کشورمان در جلسات مختلفی که با مدیران ارشد نظام سلامت داشتند موضوع کاهش پرداختی از جیب بیماران و عدم ارجاع به خارج از بیمارستان را مورد تاکید قرار داده اند که همواره در اولویت اقدامات ما بوده و محافظت مالی از بیماران جزو اهداف ماست و پیرو تاکید امروز رییس جمهوری به صورت بنیانی تر انجام خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت با یادآوری اینکه، سامانه 190 جهت ثبت تخلفات به صورت شبانه روزی در اختیار مردم عزیز است، گفت: در خصوص وضعیت دارویی کشور باید گفت که حدود 3 هزار و چند صد قلم دارو در لیست دارویی کشور موجود است. در سال گذشته با کمبود 110 قلمی دارو مواجه بودیم، اما در سال جاری، کمبودها با کاهش 80 درصدی روبرو بوده و درحال حاضر این رقم، به کمتر از 4 دهم درصد رسیده است، در حالیکه در برخی کشورها یک و نیم درصد را طبیعی تلقی می کنند.

وی در پایان در خصوص پرداخت معوقات سازمان تامین اجتماعی نیز  گفت: خوشبختانه 3 هزار میلیارد تومان از معوقات 10 هزار میلیاردی، وصول شد و طبق دستور رییس جمهوری الباقی نیز طی چند هفته آینده وصول می شود.



منبع: ایلنا
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما