۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۳۵۱

نگاهی به درون یک ابرادغام.

محسن پرورش:تحلیلگر اقتصادی
نگاهی به درون یک ابرادغام.
به گزارش خبردارو
بخش نخست.
هر دو شرکت AbbVie و Allergan با فشار فزاینده‌ای از سوی سهام‌داران خود روبرو بودند تا نسبت به آینده دراز‌مدت شرکت‌هایشان رویکرد فعالانه‌تری داشته باشند.
خریدن Allergan پاسخ راهبردی AbbVie به چنان نگرانی‌ها و آینده‌نگری‌هائی بود؛ پاسخی به بهای '۶۳ میلیارد دلار' که بیشتر از ۶۰% آن را AbbVie باید از راه استقراض تامین کند.
با این وجود، می‌توان در نگاهی دقیق‌تر پرسید:
تناسب استراتژیک و دلیل این ادغام چیست؟
۱- اما، پرسش این است که چگونه می‌توان این دو شرکت و تخصص‌های متفاوت آنها را کنار هم گذارد و هم‌افزائی ایجاد کرد؟
الرگان در حوزه‌های زیبائی، مراقبت چشمی و نورولوژی فعال است اما، ریشه‌های ابوی در ایمونولوژی و هماتولوژی است.
چندی پیش که بریستول-مایرز شرکت Celgen را خرید، از ترکیب آن دو شرکت، یک قطب جدید در انکولوژی جهان ایجاد شد. اما، با نگاه حوزه‌های دور از هم دو شرکت ابوی و الرگان و پایپلاین‌هائی که مکمل یکدیگر نیستند باید پرسید، 'آیا از ترکیب دو گربه می‌توان یک پلنگ ساخت؟'.
شاید در پاسخ، بگوئیم که استراتژی این ادغام تنوع‌سازی و گسترش مقیاس است، اما، نمی‌توانیم توجه نکنیم که این استراتژی بر خلاف روند جهانی M&A در شرکت‌های داروسازی جهان در دهه گذشته است که بیشتر بر پایه انتخاب و تقویت چند حوزه محدود به عنوان محور عملیاتی و جداسازی بخش‌های غیرمحوری بوده است که از نیازهای داروهای تخصصی‌تر امروز و آینده بازار داروئی جهان و فشار و محدودیت‌های قیمتی بر داروها در سیستم‌های سلامت کشورها است.
۲- از سال ۲۰۱۵ تا کنون قیمت سهام Allrergan به نصف تقلیل یافته است. در نتیجه، می‌توان گفت با توجه به سبد محصولی نسبتا جذابی که دارد فرصت خوبی برای خرید آن شرکت بود.
برای مقایسه، در همان سال ۲۰۱۵ قرار بود Pfizer سه برابر قیمت امروز را برای خرید الرگان بپردازد که با دخالت دولت امریکا آن معامله عقیم ماند.
اما، اینجا نگرانی دیگری وجود دارد. کاهش قیمت سهام الرگان در نزدیک به ۴ سال گذشته بدون دلیل نبوده است؛ این شرکت سلسله‌ای از مشکلات و شکست‌ها را داشته است شامل موارد قانونی و رگولاتوری و ادغام و تملیک‌ ناموفق که همگی به AbbVie به ارث خواهند رسید.
در هر صورت، باید گفت هنگامی که صحبت از '۶۳ میلیارد دلار' است، معنی 'ارزان' نسبی است و خود این ارزانی در زمره گران‌ترین‌‌ها است.
۳- نکته قدرت دیگر این ادغام را باید در قدرت تولید نقدینگی دو شرکت دنبال کرد.
شرکت AbbVie دارای یک جریان نقدینگی استثنائی و خارق‌العاده از داروی هومیرا است. در سال ۲۰۱۸ جریان نقدینگی حاصل از عملیات شرکت AbbVie حدود '۱۳/۵ میلیارد دلار' و این رقم برای شرکت الرگان '۵/۶ میلیارد دلار' بود.
یعنی مجموعه این دو شرکت در یک سال '۱۹ میلیارد دلار' جریان خالص نقدینگی تولید کرده‌اند که این رقم تقریبا از تمام شرکت‌های داروسازی جهان بزرگ‌تر است.
۴- ادغام با Allergan که فروش سالیانه‌ای حدود '۱۶ میلیارد دلار' دارد، وابستگی درآمد شرکت AbbVie به فروش Humira را کم می‌کند. به ویژه آنکه در سال ۲۰۲۳ رقیبان بایوسیمیلار و ارزان‌قیمت‌تر آن در امریکا به بازار می‌آیند.
اکنون Humira به تنهائی ۶۰% درآمد کل شرکت ابوی را تشکیل می‌دهد. پس از انجام این ادغام، Humira کمتر از ۴۰% درآمد کل شرکت جدید را تشکیل خواهد داد.
اما، شرکت AbbVie برای بازپرداخت '۳۸ میلیارد دلار' استقراضی که برخواهد داشت، به فروش این دارو و ظرفیت تولید نقدینگی بالایش وابسته است.
طنز قصه در همین نکته است که هومیرا منبع تامین مالی ادغامی است که تلاشش ایجاد منابع درآمدی جدید برای آینده‌ای است که Humira پتنت خود را از دست می‌دهد.
و در انتها، در حالی که بازار معتقد است Botox در آینده با رقیبان ارزان‌تر و حتی بایوسیمیلار روبرو خواهد بود، مدیرعامل ابوی اصرار دارد که چنین چیزی حتی در آینده دور نیز شاید ممکن نباشد.
در هر صورت، هم اکنون Jeuveau به بازار آمده و رقیب دیگری نیز از شرکت Revance تا پیش از پایان ۲۰۱۸ قرار است به بازار برسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما