۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۳۶۰
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح کرد

نگرانی از شیوع مرگ‌های زودرس/ آمار مرگ‌و میر زیر ۵۰ سال فاجعه است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست کشوری کوهورت مادران و فرزندان پرشین گفت: امروز با شیوع مرگ‌های زودرس در کشور مواجهیم که بالغ بر نیم درصد از مرگ و میرها زیر ۷۰ سال و ۲ درصد زیر ۵۰ سال ثبت شده است.
نگرانی از شیوع مرگ‌های زودرس/ آمار مرگ‌و میر زیر ۵۰ سال فاجعه است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر رضا ملک زاده با بیان این مطلب اظهار کرد: تحقق پرشین کوهورت سلامت مادر و کودک یکی از آرزوهای دیرینه وزارت بهداشت بوده که امروز محقق شده است.

وی به رتبه ۱۶ ایران در تولید علم و تعداد مقالات و مستندات در رشته پزشکی بالینی در سطح دنیا اشاره کرد و افزود: این در حالی است که در گذشته رتبه ایران ۲۳ و ۲۴ بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رتبه ایران در رشته داروسازی در دنیا را هفت خواند و افزود: همچنین ایران رتبه اول را در منطقه از نظر تعداد مقالات و استنادات دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در حوزه کودکان رتبه خوبی نه در کل دنیا و نه در منطقه دارد، اضافه کرد: با وجودی که جایگاه خوبی در رشته‌های دیگر پزشکی در کل دنیا داریم، اما در رشته کودکان عقب هستیم.

لزوم کاهش مرگ و میر کودکان
 

ملک زاده، فراهم نکردن زیر ساخت‌های پژوهشی در رشته کودکان در سال‌های گذشته را یکی از دلایل عدم پیشرفت در رشته کودکان عنوان کرد و ادامه داد: باید در خصوص تعداد دانشجویان PhD و همکاری‌های بین المللی و تیم‌های تحقیقاتی در حوزه کودکان جدی تر از قبل وارد شویم.

وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها در نوجوانی و جوانی و حتی آلزایمر، در کودکی است، ادامه داد: اگر بتوانیم طرح کوهورت سلامت مادر و کودک را به طور جامع و گسترده در تمام کشور محقق سازیم، اقدام خوبی برای همکاران بخش کودکان کرده ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در گام اول باید میزان مرگ و میر کودکان را کم کنیم و زایمان‌های ایمن را بالا ببریم.

وی، چالش پیش روی وزارت بهداشت را مرگ‌های زودرس خواند و گفت: بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ مرگ زودرس در یک سال گذشته داشتیم که علت عمده مرگ‌های زودرس که به مرگ و میرهای زیر ۷۰ سال گفته می‌شود، بیماری‌های غیر واگیر است.

ملک زاده با اشاره به اینکه دیگر عفونت‌ها و بیماری‌های مادرزادی بسیار کم شده و مرگ و میر بر اثر آن کاهش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر، بالغ بر ۸۵ هزار مرگ و میر زیر ۵۰ سال در یک سال گذشته داشتیم که ۲ درصد از مرگ و میرها را شامل می‌شود و این یک فاجعه است زیرا که با مرگ هر پدر و مادری ستون یک خانواده از هم می پاشد.

طبق اعلام وبدا، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: در حالی امروز بیماری‌های غیر واگیر دلیل اصلی مرگ‌و میرها شده است که این بیماری‌ها به میزان ۷۰ درصد قابل پیشگیری هستند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما