۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۳۶۶

مصرف خودسرانه داروهای آرام‌بخش ممنوع

۳ عامل تأثیرگذار بر عملکرد ذهنی کنکوری‌ها
بنا به اظهار رییس مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با اشاره به دلایل بروز استرس و اضطراب در افراد و به ویژه داوطلبان کنکور و دانشجویان در ایام امتحانات، خواب، تغذیه و ورزش ۳ عامل تأثیرگذار بر کنترل استرس و عملکرد فردی است که برنامه‌ریزی مناسب در این راستا به بهبود عملکرد ذهنی افراد کمک زیادی می‌کند.
مصرف خودسرانه داروهای آرام‌بخش ممنوع
به‌گزارش پایگاه خبری خبردارو، علیرضا ظهیرالدین در آستانه برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، با اشاره به عوامل و تعریف بروز استرس در افراد گفت: استرسورها عبارتند از هر نوع فشار مطلوب یا نامطلوب که فرد را تحت‌تأثیر قرار دهد. ممکن است این فشارها به‌دنبال حوادث خوب یا حوادث ناگوار مانند مرگ و میر، بیماری یا تصادف ایجاد شود و همگی استرس هستند.

او با بیان اینکه برخی از این استرسورها عوامل تحریکی و فعال کننده هستند، اظهار کرد: امتحان و کنکور از استرسورهایی است که فرد را به فعالیت وا می‌دارد، شدت برخی از استرسورها ممکن است آنقدر کم یا آنقدر زیاد باشد که تغییر مناسبی در رفتار انسان ایجاد نکند که این مساله تا حدودی غیرطبیعی بوده و ممکن است منجر به اختلال در عملکرد فرد شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی از راه‌های مقابله با استرس، خاطرنشان کرد: اکثر افراد در زندگی‌های شهری خود در معرض بسیاری از استرس‌های ناراحت‌کننده قرار دارند که منجر به اختلال در عملکرد مغزی می‌شود. در این میان راه‌های مقابله با استرس نیازمند شناخت نیازهای طبیعی هر فرد است، به‌عنوان نمونه خواب یکی از نیازهای اصلی است که باید حداقل ۶ و حداکثر ۹ ساعت طی شبانه روز تنظیم شود و اگر خواب فردی کمتر از ۶ ساعت باشد در درازمدت با بروز احساس ناتوانی و فرسودگی، بر سلامت عمومی افراد تأثیرگذار است.

راه‌های مقابله با استرس محیطی

عضو هیأت بورد روانپزشکی با اشاره به تغذیه مناسب به‌عنوان عامل دیگر تأثیرگذار بر سیستم عصبی افراد، خاطرنشان کرد: ویتامین‌های گروه "ب" که در میوه‌ها به وفور یافت می‌شود و همچنین مواد قندی طبیعی مانند خرما، عسل و کشمش در بهبود عملکرد مغزی افراد بسیار تأثیرگذار است ولی در مقابل مصرف مواد چربی یا مواد قندی مصنوعی مانند قند و شکر منجر به افت عملکرد مغزی فرد می‌شود.

ظهیرالدین با اشاره به برخی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش استرس، ادامه داد: ورزش عامل مؤثر بعدی و از راه‌های مقابله با استرس‌های محیطی است که زمان آن باید حداقل بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باشد تا به ایجاد نشاط و شادابی لازم در فرد منجر شود. در این رابطه فرد می‌تواند با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد نسبت به انجام ورزش‌های هوازی، پیاده‌روی تند، طناب زدن یا فعالیت‌های ورزشی گروهی از جمله فوتبال و والیبال اقدام کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تأثیر نور در بهبود عملکرد فردی و کاهش استرس، تصریح کرد: نور بسیار زیاد در محیط کار یا زندگی به بروز خستگی و نور کم به افسردگی، کسالت و افت عملکرد فردی منجر می‌شود. البته اگر فرد بتواند از نور مستقیم خورشید استفاده کند بهتر است ولی اگر ناگزیر از نور غیرمستقیم برای فضای مطالعه استفاده می‌کند، فضا باید کاملاً روشن باشد تا فرد احساس خواب آلودگی نکند. همچنین در فواصل مطالعه هر ۱.۵ ساعت، حداقل ۱۰ دقیقه استراحت کند، چراکه مغز انسان طی ساعات متمادی، جهت یادگیری راندمان بالایی نخواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راهکارهایی برای ثبت مطالب در حافظه طولانی‌مدت، خاطرنشان کرد: نگارش مطالب به حفظ طولانی‌مدت آن در حافظه فرد کمک زیادی می‌کند. در این روش فرد باید مطالب مطالعه شده را از حفظ برای خود یادداشت کند، با این روش در واقع مطالب از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه طولانی مدت می‌شود.

او با اشاره به عوارض استرس، گفت: استرسورها اگر بیش از حد معمول باشند به افت عملکرد فردی منجر شده و باعث کاهش یادگیری، حافظه، مختل شدن خواب و اشتها و ایجاد دلشوره می‌شوند. همچنین فرد تندخو، زود رنج و به صدا حساس شده و کنترل شرایط برای او ناممکن می‌شود.

مصرف خودسرانه داروهای آرام‌بخش ممنوع

ظهیرالدین با بیان اینکه استرسورهای متعددی در محیط‌های شهری وجود دارد، گفت: افراد شهرنشین با انواع استرسورها روبرو هستند، بنابراین افراد برای انجام کارهای مهم یا تمرکز برای مطالعه باید خود را از حوادث و محیط‌های پراسترس شهری دور نگه دارند، چرا که بروز درگیری‌های فکری به افت عملکرد ذهنی فرد منجر می‌شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با مصرف خودسرانه داروهای آرامبخش و اثرات سو آن به روی حافظه، اظهار کرد: تمامی داروهای آرامش بخش عملکرد حافظه را تضعیف کرده، برخی از آن‌ها اعتیاد آور و برخی محرک بوده و مغز را پرکار می‌کنند و عوارض جانبی متعددی به‌روی قلب و مغز ایجاد می‌کنند. داروهای محرک همچنین شانس بروز بیماری‌های روانی را بیشتر کرده و مصرف خودسرانه آن‌ها بدون تجویز پزشک و با دوز نامناسب بسیار خطرناک است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان به زمان کنکور فکر نکنند، گفت: دانش آموزان برنامه‌ریزی روزانه، زمان خواب، استراحت و ورزش کاملاً منظم و مکتوب داشته باشند و تنها به‌همان ساعت درس توجه کنند نه به زمان کنکور، زیرا ساعات از دست رفته و یادگیری کمی حاصل می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در این مرکز تحقیقات در مورد استرس، اظهار کرد: تحقیقاتی در رابطه با استرسورهای شغلی برای پزشکان و سایر مشاغل از جمله معلمی در حال انجام است که به‌زودی نتایج آن استخراج می‌شود.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

به زودی؛ توزیع تست فوری ایدز در داروخانه‌های کشور
جداسازی دوقلوهای پاکستانی پس از ۵۰ ساعت جراحی
80 درصد کودکان سرطانی 100 درصد درمان می شوند
انعکاس آلزایمر در رگ‌های خونی چشم
نگرانی وزارت بهداشت از سیستم فاضلاب خوزستان و خطر بروز برخی بیماری‌ها
پزشک اردبیلی توده ۱۱ کیلویی را از شکم بیمار خارج کرد
فقر ویتامین دی خطر کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟
در مواجهه با فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی چه می‌کنید؟
چگونگی شناسایی و غربالگری کودکان اوتیسم
شناسایی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مبتلا به فشارخون
پلمب یک واحد غیرمجاز تولید داروهای گیاهی در تفت
تست تراکم استخوان برای چه افرادی ضروری است؟
۴۰ بیمارستان جدید در کشور تا پایان سال راه اندازی می‌شود
بیماری خاموش که استخوان‌هایتان را می‌خورد
ورزشکاران در خطر سرقت اعضای حیاتی بدن هستند
20 هزار نفر در سال به جذام مبتلا می‌شوند
آلودگی هوا خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد
کمبود ویتامین D در کودکی منجر به فشار خون بالا در بزرگسالی می‌شود
بازسازی دریچه سه‌لتی قلب بدون استفاده از پمپ
بایدها و نبایدهای غذایی در مبتلایان به هپاتیت "سی"