کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آلودگی هوا خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد

12 تير 1398 ساعت 12:11

کاهش حس بویایی بعلت بعضی از شرایط عصبی پیش می آید و آلودگی هوا خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد. محققان شروع به مطالعه ارتباط بین آلودگی و بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر کرده اند. شرایط عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر با ایجاد پروتئین های معیوب یا مضر مشخص می شوند.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، محققان ارتباط بین آلودگی، حس بویایی و بیماری های عصبی را مورد بررسی قرار داده اند.

به منظور بررسی بیشتر، محققان مایع مغزی نخاعی (CSF) را بررسی کردند. CSF مایعی است که سیستم عصبی مرکزی (CNS) را احاطه کرده است که مغز و نخاع را شامل می شود. قبلا، تصور می شد که مایع نخاعی از CNS محافظت می کند، اما دانشمندان در طول زمان، نقش های بیشتری از آن را کشف کرده اند.

طبق مطالعات صورت گرفته آلودگی هوا نه تنها فعالیت مغز را کاهش می دهد بلکه می تواند مواد را از مغز و ستون فقرات نیز انتقال دهد.

دانشمندان تلاش می کنند بدانند که چگونه آلودگی هوا بر CSF تأثیر می گذارد و بنابراین از مغز استخراج می شود؛ اما چگونه ترکیبات هوا به CSF می رسد؟

محققان قبلا نشان داده اند که آلودگی هوا حس بویایی را کاهش می دهد که گاهی اوقات نشانه های اولیه بیماری های عصبی است. به عنوان مثال، عملکرد ضعیف در آزمایش تشخیص بو می تواند از علایم ابتلا به آلزایمر باشد.

با توجه یافته ها، محققان بر این باورند که با گذشت زمان، آلودگی ها باعث نقص حس های عصبی می شود. این امر باعث تغییر در جریان یا تولید CSF می شود. از آنجا که CSF برای پاک سازی زباله های متابولیک از CNS حیاتی است، این نقش در توسعه بیماری های عصبی نقش دارد.

محاسبه CSF ممکن است عامل کمک به ساخت متابولیت های سمی و پروتئینی باشد که باعث اختلالات عصبی می شوند.



منبع: سلامت نیوز


کد مطلب: 375

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/375/آلودگی-هوا-خطر-ابتلا-این-بیماری-افزایش-می-دهد

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir