کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقدینگی تامین نشد؛ خطر بروز کمبودهای دارویی در بهمن

20 دی 1401 ساعت 19:56

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: از ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات وعده داده‌شده به صنعت داروسازی کشور فقط ۴ هزار میلیارد تومان محقق شد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ مرتضی خیرآبادی درباره وضعیت و مشکلات نقدینگی شرکت‌های داروسازی افزود: اگر دولت و بانک‌ها در تأمین نقدینگی به شرکت‌های داروسازی کمک نکنند در اواخر بهمن و اسفندماه با کمبود دارو مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: سال گذشته یک میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین دارو پرداخت شد که ارزش آن معادل 4200 میلیارد تومان می‌شد اما از زمان اجرای طرح "دارویار" و با تبدیل ارز دولتی به نیمایی، ارزش این یک میلیارد دلار به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است و بنابراین نیاز به پرداخت تسهیلات برای افزایش نقدینگی داریم.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که صنعت دارو پس از تبدیل ارز دولتی به ارز نیمایی با آن مواجه شده، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی است. درواقع شرکت‌ها باید 6 ماه پس از اجرای طرح دارویار یعنی در بهمن ماه، مابه‌التفاوت را پرداخت کنند اما با توجه به مشکلات نقدینگی توان پرداخت کاهش یافته است.

خیرآبادی تصریح کرد: باید ذخیره 6 ماهه دارو در کشور داشته باشیم تا به مشکل برنخوریم اما در مورد برخی داروها میزان ذخیره به کمتر از یک ماه رسیده است.


کد مطلب: 3932

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3932/نقدینگی-تامین-نشد-خطر-بروز-کمبودهای-دارویی-بهمن

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir