۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۴۱۴

تاثیر داروی رایج فشارخون بر سلامت روده

پزشکان در مطالعات اخیر به تاثیر منفی نوعی داروی رایج فشار خون بر سلامت روده پی بردند.
تاثیر داروی رایج فشارخون بر سلامت روده
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، گروهی از پزشکان انگلیسی به ارزیابی عوارض جانبی نوعی داروی رایج فشار خون پرداخته و دریافتند که این دارو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری شدید روده‌ای را افزایش دهد.

فشار خون بالا احتمال حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی مزمن قلبی و بیماری کلیوی را افزایش می‌دهد. طبق مطالعه‌ انجام گرفته در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از یک میلیارد نفر در جهان به فشار خون بالا مبتلا بوده‌اند. با استفاده از مطالعات متعددی که به منظور ارزیابی روند جهانی ابتلا به فشار خون بالا در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵ انجام گرفته، محققان دریافتند تعداد افرادی که دچار عارضه فشار خون بالا هستند طی ۴۰ سال گذشته حدود دو برابر افزایش داشته است.

به همین دلیل تغییر در سبک زندگی و میزان مصرف دارو از جمله داروهای مناسب در درمان عارضه فشار خون بالاست. نوع داروی تجویزی به میزان فشار خون و دیگر مشکلات جسمی بیمار بستگی دارد. رایج‌ترین داروهای توصیه شده شامل مهارکننده‌ها می‌شود که به آرام شدن عروق خونی و مسدودکننده‌های کانال کمک کرده و مانع از فعالیت مواد شیمیایی طبیعی می‌شود که تنگی عروق خونی را به همراه دارد، بنابراین ضربان قلب را کند ساخته و میزان خون مورد نیاز برای پمپاژ را کاهش می‌دهد.

اکنون، گروهی از محققان انگلیسی با همکاری متخصصان آلمانی به ارزیابی کارایی و عوارض جانبی احتمالی سه داروی رایج فشار خون پرداختند که شامل مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، بازدارنده‌های بتا و مسدودکننده‌های کانال کلسیم هستند.  

این متخصصان برای انجام این مطالعه به ارزیابی ژنتیکی پرداختند. آنان پروتئین‌هایی را شناسایی کردند که داروهای فشار خون، آن‌ها را هدف قرار داده و اطلاعات حدود ۷۵۰ هزار نفر را به منظور شناسایی متغیرهای ژنتیکی ارزیابی کردند.

محققان سپس به بررسی ارتباط بین این متغیرهای ژنتیکی و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف پرداختند. به بیان دیگر، آنان از متغیرهای ژنتیکی به عنوان عامل ژنتیکی در تاثیرگذاری داروهای ضد فشار خون بالا استفاده کردند. با در نظر گرفتن این متغیرهای ژنی که تاثیرات داروهای فشار خون بالا را شبیه‌سازی می‌کردند، محققان تاثیرات این داروها را بر خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و خطر ابتلا به ۹۰۰ بیماری مختلف دیگر برآورد کردند.

این تیم تخصصی به ارتباط بین متغیرهای ژنتیکی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی پی بردند اما در عین حال یافته‌هایی نیز بدست آوردند که نشان داد برخی از عناصر موجود در این داروها می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت روده داشته باشد.

یافته‌های آنها حاکی از آن بود که ژن‌های مرتبط با نوع خاصی از مسدودکننده‌های کانال کلسیم، خطر ابتلا به نوعی بیماری روده‌ای موسوم به "دیورتیکولوز" را افزایش می‌دهد.

در بیماری دیورتیکولوز کیسه‌های کوچکی در بافت سیستم گوارشی تشکیل می‌شود.این کیسه‌ها معمولا در بخش پایینی روده بزرگ ظاهر می‌شوند و به ندرت آسیب زننده هستند مگر اینکه ملتهب شده یا عفونی شوند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، یکی از محققان این مطالعه گفت: در این آزمایش‌های برای اولین بار مشخص شد که مسدودکننده‌های کانال کلسیم با بیماری دیورتیکولوز ارتباط دارد.




منبع:ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما