۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۴۴۴

پلاسمای تولیدی کردستان مورد تایید وزارت بهداشت اتریش قرار گرفت

محمد سعید کریمیان گفت: طی بازرسی دو روزه نمایندگان وزارت بهداشت اتریش و شرکت تولید داروی اکتافارما، کیفیت فرآورده پلاسمای حاصل شده از خون های اهدایی در کردستان به منظور تهیه داروهای مشتق از این ماده حیاتی تایید و مجوز ارسال محموله ها به اتریش صادر شد.
پلاسمای تولیدی کردستان مورد تایید وزارت بهداشت اتریش قرار گرفت
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، وی افزود: انتقال خون کردستان روزهای یکشنبه و دوشنبه میزبان سه بازرس از وزارت بهداشت اتریش و شرکت تولیدکننده داروهای مشتق از پلاسما بود.

او یادآور شد: بر اساس برنامه قبلی اعلام شده از کلیه بخش های فنی انتقال خون کردستان مانند کلینیک اهداکنندگان خون، آزمایشگاه فرآورده های سلولی و پلاسمایی، کنترل کیفی، تضمین کیفیت، انبار، آزمایشگاه الایزا، آموزش منابع انسانی، تجهیزات پزشکی، ایمنی و بهداشت، سردخانه ها و واحد بسته بندی پلاسما بازرسی های فشرده به عمل آمد.

کریمیان با بیان اینکه بازرسی ها شامل دو بخش اصلی بازبینی فرآیند های کاری و بررسی مستندات بود،  اظهار کرد: در خلال این بازرسی ها هیچ موردی که نامطبق با دستورالعمل های استاندارد ملی و بین المللی باشد یافت نشد و در نهایت کردستان موفق به اخذ تاییدیه از بازرسان اروپا شد.

وی هدف نهایی از ورود بازرسان اروپایی به ایران را تهیه داروهای مشتق از پلاسما خواند و گفت: تامین کافی و مقرون به صرفه  این داروها در صورتی میسر می شود که پلاسمای سالم و با کیفیت ایرانی در اختیار شرکت های معتبر پالایشگر پلاسما در اروپا قرار گیرد.

مدیرکل انتقال خون کردستان از تبادل دانش و تجربه به عنوان دیگر دستاورد ورود ممیزین اروپایی به کردستان یاد کرد و اظهار داشت: کسب مهر تایید اروپایی ها بر عملکرد، سلامت و کیفیت محصولات پلاسمایی اعتماد به نفس کارکنان را افزایش می دهد و سطح دانش آنان را بالاتر می برد.

مدیرکل انتقال خون کردستان یادآور شد: پلاسما ۵۶%حجم خون را تشکیل می دهد که ۹۰% آن آب و ۱۰% بقیه شامل املاح، قند، چربی و پروتئین هائی نظیر فاکتور های انعقادی خون است.

به گفته ی کریمیان پلاسمای انسانی منبع پروتئین های مختلفی مانند آلبومین، انواع  فاکتورهای انعقادی، ایمونوگلوبولین و فیبرینوژن است و همین اجزای پلاسما است که در تولید داروهای حیاتی برای بیماران  کاربرد به سزایی دارد.

بیماری های مانند هموفیلی، نقص سیستم ایمنی بدن و بسیاری دیگر از بیماری­های خودایمنی برای درمان و افزایش کیفیت زندگی خود مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما هستند.

کریمیان با یادآوری اینکه انتقال خون کردستان در سال ۱۳۹۵ نیز موفق به اخذ تاییدیه از شرکت csl plasma آلمان شده است  از سازمان انتقال خون ایران به عنوان برترین سازمان در منطقه مدیترانه شرقی یاد کرد.



منبع:خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما