۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۴۷۰
مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری

پیش بینی برداشت ۱۰تُن گیاهان دارویی در خراسان شمالی

براساس پیش بینی ۱۰تُن گیاه دارویی در خراسان شمالی برداشت می شود.
پیش بینی برداشت ۱۰تُن گیاهان دارویی در خراسان شمالی
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: امسال پیش بینی برداشت 10تُن گیاهان دارویی در خراسان شمالی  6 طرح احیاء و بهره برداری گیاهان دارویی در چهار شهرستان اجرا می شود.  

علیرضا اسکوئی افزود: طرح های بهره برداری در 13 هزار و 50 هکتار به مزایده گذاشته شد که با میانگین برداشت، 7هزار و 850 کیلوگرم شیره باریجه و کتیرا برداشت شود.

وی گفت: همچنین مزایده 2 طرح بهره برداری زرشک کوهی، اواخر تابستان و اوایل پاییز برگزار می شود.

مسئول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه برداشت گیاهانی همچون شیرین بیان، ثعلب، گونه‌های گیاهی پیاز دار و انواع لاله‌ها همچون لاله واژگون ممنوع است،  اضافه کرد: برداشت گیاهان دارویی از جمله باریجه، کتیرا، زرشک وحشی، آویشن، کلپوره، مرزه کوهی هم مجاز مشروط است.

اسکوئی گفت: البته برداشت گیاهان دارویی که ممنوعیت برای بهره برداری از آن نیست، در حد مصرف خوراک خانواده و در حد چند کیلوگرم، منعی ندارد اما برداشت گیاه دارویی در زمانی که حالت تجاری داشته باشد، تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه 31 طرح بهره بردای گیاهان دارویی در استان تهیه شده است، افزود: برای اجرای این طرح‌ها، مطالعه در وسعت  100 هزار انجام شده است.

عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان در هزار و 29 هکتاربه صورت کپه کاری با توزیع بذر باریجه در قالب مشارکت های مردمی و دولتی انجام شد.

پارسال بهره برداران، 5هزارو 610  کیلوگرم شیره باریجه و کتیرا در قالب طرح، براشت کردند که ارزش ریالی آن 10 میلیارد ریال برآورد شده است.




منبع: خبرگزاری صداوسیما

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما