کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شیوع مالاریای مقاوم به دارو در جنوب شرق آسیا

1 مرداد 1398 ساعت 11:46

پزشکان هشدار دادند که انگل مالاریای مقاوم به دارو با سرعت بالایی در جنوب شرق آسیا در حال گسترش است.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، انواع مقاوم به داروی انگل‌های عامل مالاریا به سرعت در کشورهای جنوب شرق آسیا در حال گسترش است و موجب شده داروهای اصلی این بیماری به شکل نگران‌کننده‌ای اثرگذاری خود را از دست بدهند.

در مطالعات انجام شده که نتایج آن در مجله بیماری‌های عفونی لانست منتشر شده، آمده است در بخش‌هایی از تایلند، ویتنام و کامبوج بیش از ۸۰ درصد از شایع‌ترین انگل‌های مالاریا به متداول‌ترین داروهای ضد مالاریا مقاوم شده‌اند.

یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه آکسفورد گفت: یافته‌های بدست آمده نشان دهنده بحران مقاومت دارویی انگل‌های "پلاسمودیوم فالسیپاروم" است که از سال ۲۰۱۵ میلادی در کشورهای جنوب شرق آسیا تشدید شده‌ است.

به گفته محققان در دهه ۱۹۸۰ نیز مقاومت انگل‌های مالاریا به یکی از داروهای اصلی این بیماری موجب مرگ میلیون‌ها نفر در آفریقا شد. هر سال بیش از ۴۰۰ هزار نفر در آفریقا که بیشتر آنان کودک هستند بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از ۲۰۰ میلیون انسان به انگل "پلاسمودیوم فالسیپاروم" آلوده هستند که عامل مرگ ۹ نفر از ۱۰ قربانی بیماری مالاریا در جهان به حساب می‌آید.

به گزارش روزنامه گاردین، ترکیب دارویی موسوم به DHA-PPQ در برابر انگل مالاریا اثرگذاری لازم را داشته اما پزشکان در سال ۲۰۱۳ نشانه‌هایی از مقاومت دارویی این انگل را مشاهده کردند.



منبع:ایسنا


کد مطلب: 472

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/472/شیوع-مالاریای-مقاوم-دارو-جنوب-شرق-آسیا

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir