۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۵۲۳
رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

ايمني مصرف دارو در سالمندان جدي گرفته شود

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر جدی گرفتن ایمنی مصرف دارو در سالمندان گفت: در دوره سالمندی، بدن دست خوش تغییراتی می شود که نسبت به داروها حساسیت بیشتری نشان می دهد. از این رو سالمندان بیش از دیگران در معرض خطر بروز عوارض ناخواسته قرار دارند.
ايمني مصرف دارو در سالمندان جدي گرفته شود
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر فریده یونسی رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر جدی گرفتن ایمنی مصرف دارو در سالمندان گفت: در دوره سالمندی، بدن دست خوش تغییراتی می شود که نسبت به داروها حساسیت بیشتری نشان می دهد. از این رو سالمندان بیش از دیگران در معرض خطر بروز عوارض ناخواسته قرار دارند.

یونسی عنوان کرد: از این رو توصیه می شود افراد مسن تمامی داروهای مصرفی خود را از نظر اثر درمانی، مقدار و زمان مصرف و عوارض مهم با پزشک خود دقیقا" مرور کرده و از دستورالعمل های مکتوب جهت مصرف داروها استفاده کنند.
وی در ادامه گفت: در صورتی که پس از مصرف هر دارو آن را در تقویم یا جداول زمانی دارویی ثبت کنند، جداول زمانی داروها را با خود به مطب برده و پرسش های احتمالی را از پزشک پرسیده و در آن یادداشت شود.
یونسی در بخش دیگری با اشاره به اینکه برخی برنامه های مصرف داروها پیچیده است، افزود: بیماران می تونند با پزشک خود در مورد امکان ساده نمودن آن تبادل نظر داشته باشند و در صورت مصرف داروهای بدون نسخه، داروهای خانگی یا گیاهی همزمان با داروهای تجویزی این موارد را به پزشک خود اطلاع دهند.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه در ادامه توصیه کرد: هیچگاه در مکان های تاریک یا جایی که قادر به خواندن برچسب دارو نیستید، دارو مصرف نکنید. چنانچه در مصرف قرص دچار مشکل هستید، پیش از مصرف چند جرعه آب بنوشید تا گلویتان روان شود.
همواره یک لیوان پر آب با قرص خود مصرف کنید مگر آنکه پزشک محدودیت مصرف مایعات را مقرر کرده باشد.
وی تصریح کرد: برای سهولت در بلع میتوان برخی قرص ها را با پشت قاشق چایخوری در فنجان خرد کرده و در مورد امکان خرد کردن قرص با پزشک یا داروساز مشورت کنید زیرا برخی از آنها پوشش مخصوص جهت جلوگیری از تحریک معده دارند.
یونسی در پایان یادآور شد: چنانچه دچار علایمی شدید که پیش از مصرف داروی جدید وجود نداشته اند، در مشورت با پزشک تردید نکنید.




منبع خبر: ایفدانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما