۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۵۵۸
معاون وزیر بهداشت :

ادعای عدم تحریم دارو، غذا و کالاهای بشردوستانه «مضحک» است/ برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل هستیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادعای عدم تحریم ایران در حوزه‌های دارویی، غذایی و کالاهای بشردوستانه را «مضحک» خواند.
ادعای عدم تحریم دارو، غذا و کالاهای بشردوستانه «مضحک» است/ برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل هستیم
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، علیرضا رئیسی (معاون بهداشت وزارت بهداشت) با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا شامل تحریم‌های داروئی نیز می‌شوند، گفت: اینکه گفته شود، ایران را در دارو، غذا یا کالاهای بشردوستانه تحریم نکرده‌اند، ادعائی مضحک است. درست است که دارو و تجهیزات پزشکی در ظاهر امر جزو لیست کالاهای تحریمی قرار نگرفته است، اما زمانی که نمی‌توانیم انتقال ارز را برای تامین آنها انجام بدهیم، تحریم وجود دارد. همچنین ما حتی نمی‌توانیم انتقال کالا را درست انجام بدهیم، بنابراین محروم شدن کشور ما از دسترسی به کالاهای داروئی و تجهیزات پزشکی صورت پذیرفته است.

وی افزود: عملا در زمینه داروئی تحریم وجود دارد. ما برای انتقال ارز برای تامین دارو و تجهیزات دچار مشکل هستیم، حتی ما برای عبور گمرکی و ترخیص کالاها از گمرک‌های آنها نیز دچار مشکل هستیم و در پرداخت ارز به شرکت‌ها نیز به مشکل برخورده‌ایم، عملا تحریم شده‌ایم.

رئیسی در ارتباط با ماهیت گفتمان غرب در خصوص تحریم‌ها گفت: این یک نوع بازی است که این کشورها راه می‌اندازند. لفظی می‌گویند تحریمی وجود ندارد، ولی چنان شرایط را شکل می‌دهند که ما در شرایط تحریمی دارو قرا بگیریم. عملا کشور ما در دارو و تجهیزات پزشکی تحریم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: خدا را شاکریم که در کشور خودمان ۹۷ درصد داروها را تولید می‌کنیم، اما در هر صورت برای ورود مواد اولیه تولید دارو و بعضی از داروهائی که در داخل کشور تولید نداریم، دچار مشکل هستیم. البته همه جای دنیا این مسئله است. تا به حال هیچ کشوری نبوده است که کل داروها را خودش تولید کند، حتی خود آمریکا هم خیلی از داروهای مورد نیازش را وارد می‌کند. در کشور ما هم ۹۷ درصد داروها در داخل تولید می‌شوند، اما در ۳ درصد داروئی که وارد می‌کنیم، به علت تحریم‌ها ما دچار مشکل هستیم.

رئیسی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر تجهیزات پزشکی گفت: در تجهیزات پزشکی مدل‌های بسیار مختلفی وجود دارد. برای یک مورد تجهیزات پزشکی به نسبت یک فقره دارو، تنوع و مدل‌های بسیار بیشتری وجود دارد. بنابر این دانش موجود در حوزه تجهیزات پزشکی ساده‌ نیست و نمی‌شود ادعا کرد که ما همه این محصولات را داریم، چرا که خیلی از این محصولات هایتک و تکنولوژی روز هستند. با این وجود شرکت‌های دانش بنیان اقدامات چشم‌گیری در این زمینه انجام داده‌اند.

وی در ارتباط با اقدامات شرکت‌های دانش بنیان افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در بسیاری از زمینه‌ها فعالیت ارزنده‌ای را انجام می‌دهند و موضع وزارت بهداشت هم اینگونه است که اگر کالایی باکیفیت در داخل داشته باشیم، اجازه واردات تجهیزات خارجی نداریم.

رئیسی در پایان گفت: در رابطه با تجهیزات باید نگاه دوسویه داشت. یک سری از تجهیزات، تجهیزات مصرفی و نوع دیگر آن تجهیزات سرمایه‌ای هستند. در رابطه با تجهیزات سرمایه‌ای در حال حاضر ما مشکل خاصی نداریم، اما در حوزه تجهیزات مصرفی، آنچه باید از خارج از کشور وارد شود و تجهیزات ارزبر به حساب می‌آیند، در تبادلات ارزی مشکلاتی وجود دارد. با این وجود در حال حاضر ما مشکل و کمبود خاصی در این باره نداریم.




منبع:ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما