۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۵۶۷
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران

ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادآور است

ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادآور است

به گزارش پایگاه خبری خبردارو مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران درپنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد حذف چهار صفر از واحد پول گفت: در هفته‌های گذشته بحث‌های زیادی درباره حذف چهار صفر در رسانه‌ها مطرح شده است؛ نظر اتاق تهران این است که این موضوع می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد چون در حال حاضر هم واحد پولی ریال بین مردم مطرح نیست و در گفت‌وگوها و مراودات مردم از تومان استفاده می‌شود. این موضوع محاسبات و حسابداری را هم دچار اشکال کرده است. با این حال مهم است که این تحول همزمان با اصلاح ساختار اقتصادی کشور باشد در غیر این صورت اگر قرار باشد هم‌چنان تورم‌های بالای 20 و 30 درصدی در سال داشته باشیم هر دو سه سال مجدد با کاهش ارزش پول این مشکل دوباره برمی‌گردد. در نتیجه اگر قرار است اصلاح واحد پولی کشور ماندگار باشد باید برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور هم فکر شود.

خوانساری با اشاره به این که ارز 4200تومانی است گفت: چرا که ارز 4200 تومانی بستر فساد و رانت را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است. علاوه بر این باعث ایجاد بی‌عدالتی شده چون تمام فعالان اقتصادی نمی‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند و این ارز فقط در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد.
او ادامه داد: از آنجا در کشور نظام توزیع مناسبی حاکم نیست اقلامی که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شود با قیمت پایین‌تر به دست مردم و مصرف‌کنندگان نمی‌رسد و در نهایت موجب قاچاق کالا و لطمه به تولید داخلی می‌شود. بسیاری از محصولات تولید داخلی، ترکیبی از مواد اولیه داخلی و وارداتی است و طبیعتا قیمت ساخت آنها بیشتر از قیمت کالای وارداتی خارجی می‌شود. اتاق بازرگانی تهران و فعالان بخش خصوصی خواستار قطع سریع ارز 4200 تومانی هستند. اگر قرار باشد دولت از اقشار آسیب‌پذیر در برابر جهش‌های قیمتی اخیر حمایت کند تنها راه آن پرداخت یارانه نقدی است.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما