۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۵۷۲
وزیر بهداشت خبر داد

تحویل داروی بیماران خاص درب منزل/ کمبود اساسی پزشک در کشور نداریم

وزیر بهداشت گفت: سیستمی طراحی می شود که داروی بیماران خاص و صعب العلاج درب منزل به بیماران تحویل شود تا مراجعه به مراکز تحویل دارو نداشته باشند.
تحویل داروی بیماران خاص درب منزل/ کمبود اساسی پزشک در کشور نداریم
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر سعید نمکی در پایان سفر یک روزه خود به استان مرکزی و در حاشیه بازدید از بیمارستان امام خمینی(ره) محلات در جمع خبرنگاران بیان کرد: در ارتباط با داروی اساسی کمبودی وجود ندارد و تعداد کمبودها بسیار کم و نسبت به سال گذشته نیز کمتر شده است. در ارتباط با بیماران خاص نیز داروها با ارز ۴۲۰۰تومانی تهیه می شود .

وی افزود: به برخی داروهای برند اجازه ورود داده نمی شود چراکه بیش از پنج تولیدکننده داخلی دارند و از پزشکان درخواست شده است برای تقویت صنعت داخلی نسخه هایی ننویسند که بیماران برای تهیه آن سرگردان شوند، چراکه قطعا اجازه نمی دهیم دارویی که در داخل کشور تولید می شود از بیرون مرزها وارد شود و تولید داخل را لگدمال کند. با توجه به قولی که ابتدای سال به مردم دادم اجازه نمی دهم حتی یک روز مردم با مشکلی به نام کمبود داروی اساسی مواجه شوند.

کمبود اساسی پزشک در کشور وجود ندارد

نمکی بیان کرد: خوشبختانه طی بررسی انجام شده، با آهنگی که نیرو در کشور تربیت می شود کمبود اساسی پزشک در کشور وجود ندارد. در حال حاضر حدود ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در کشور مشغول به فعالیت هستند و سالانه ۷۰۰۰ نفر فارغ التحصیل می شوند که از این تعداد، اندک افرادی به خارج از کشور می روند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: آنچه امروز با آن مواجه هستیم توزیع نامناسب نیروهای پزشکی در کشور است. در برخی از نقاط پزشکان عمومی به حرفه دیگری می پردازند و بدلیل عدم ایجاد انگیزه کافی به نقاط محروم جهت خدمت نمی روند.

نمکی اضافه کرد: در حال اخذ ۳۰ درصد ظرفیت بومی برای رشته پزشکی در استان های مختلف هستیم و به نظر می رسد با آهنگ فعلی کشور در تربیت نیرو، طی سه چهار سال آینده چیزی به نام کمبود پزشک نداشته باشیم البته بررسی ها نشان می دهد در برخی از نقاط باید تعداد دانشجویان افزایش یابد که این امر دنبال خواهد شد.

نمکی همچنین در نشستی در فرمانداری محلات با اشاره به پیشرفت های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف بویژه حوزه بهداشت و درمان بیان کرد: امروز با نگاهی به گذشته می توان تفاوت های چشمگیر در این راستا را شاهد بود .

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر هزار کودک متولد شده در کشور حداقل ۱۲۰ کودک یک سالگی خود را نمی دیدند و از هر ۱۰۰ هزار زن باردار نیز ۲۵۰ نفر به دلیل عوارض ناشی از بارداری و زایمان از دست می رفتند، کل مراکز بهداشتی و درمانی روستایی ۱۰۱۵ و تعداد پزشکان نیز ۱۴ هزار نفر بود که اغلب آنها نیز پزشکان خارجی بودند و به دلیل عدم تجانس فرهنگی حضور آن ها علیرغم خدماتی که ارائه می دادند، اثراتی نداشت .

نمکی تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی ۱۸ هزار خانه بهداشت روستایی در کشور فعال است و پوشش ۲۵ درصدی واکسیناسیون به ۱۰۰ درصد رسیده است و حدود ۱۴۰ هزار طبیب متخصص و عمومی داریم. ۹۷ درصد داروهای کشور نیز در داخل تولید می شود و تنها ۳ درصد داروها وارد می شود و امروز مرگ و میر به یک دهم درصد رسیده است .

وی با اشاره به افزایش هشت دانشگاه و دانشکده پزشکی کشور قبل از انقلاب به ۶۶ دانشگاه و دانشکده با ظرفیت پذیرش ۶۰۰۰ دانشجوی پزشکی در سال گفت: با وجود همه این پیشرفت ها امروز به دوران دیگری ورود کرده ایم. در طرح تحول نظام سلامت پرداختی از جیب مردم کاهش یافته و ماندگاری طبیب و کادر درمان و پزشکی در نقاط محروم فزایش یافت، به بیماران خاص و صعب العلاج کمک شایانی شد و زیرساخت های نظام سلامت در اقصی نقاط خاص به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته رشد یافت .

وزیر بهداشت با بیان اینکه سهم سلامت ازتولید ناخالص ملی (GDP) با اجرای این طرح ۳ درصد افزایش یافت که این اتفاق در کشورهای منطقه در سالهای اخیر نمونه ای نداشته است، افزود: امروز در نظام سلامت چالش های بسیاری وجود دارد و در بحث بیماری های غیرواگیر گرفتاری هایی وجود دارد که هزینه های سنگینی را برای بیماری های فشار خون، دیابت و سرطان حوادث جاده ای و ... به دنبال دارد. مسلما تامین این هزینه ها و فعالیت ها تنها در درون وزارت بهداشت میسر نمی شود .

وی با اشاره به هزینه های بالای سلامت تاکید کرد: نظام سلامت نیازمند همکاری های عظیم بین بخشی است و اگر مراقبت لازم و پیشگیری صورت نگیرد دچار مشکل خواهیم شد .

نمکی تعداد مرگ در سال ۹۶ را برابر با ۳۸۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۳۱۳ هزار نفر در ارتباط با بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست داده اند که ۱۰۰ هزار مرگ از این تعداد به دلیل فشار خون و عوارض آن بوده و ۲۵ هزار نفر نیز به دلیل بیماری های عفونی از بین رفتند .

در بیماری های غیرواگیر چاله های عظیمی وجود دارد

وی با اشاره به اینکه کشور در کنترل مالاریا، سرخک، فلج اطفال به شدت موفق بوده است، اما در بیماری های غیرواگیر چاله های عظیمی وجود دارد، گفت: بهداشت روان، افسردگی و بیماری های روحی نیز باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه در پروژه شهر سالم و اجرای آن اقدامات خوبی به انجام رسیده است .

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور بیان کرد: مرگ ۱۰۰ هزار نفر در سال ۹۶ به دلیل فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن نشان از آن دارد که اگر تجهیزات دیالیز ۱۰ برابر هم شود باز هم کم می آوریم و متاسفانه ۴۰ درصد از افراد تا ابتلا به بیماری های کلیوی و سکته مغزی و قلبی از بیماری خود مطلع نیستند. تعداد قابل توجهی از افراد از دست رفته در اثر فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن در سن مولد جامعه و بین ۴۰ تا ۶۰ سال بوده اند .

نمکی اظهار کرد: در مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت تقدم پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی و شناسایی بیماری در مرحله اول مدنظر است و با آموزش و درمان مناسب و اصلاح سبک زندگی طول عمر افراد مولد جامعه بیشتر می شود و باید همه کمک کنیم .

وی با بیان اینکه افق پیش بینی شده برای بسیج ملی کنترل فشار خون ۲۰ میلیون نفر بود اما مشارکت در این طرح به ۳۰ میلیون و ۷۰۰ میلیون نفر رسید، گفت: در این ارزیابی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از فشار خون بالای خود بی خبر بودند که این ناآگاهی در واقع فرد را مستعد نارسایی کلیه و سکته مغزی و قلبی می کند. از طرفی ۱۰ میلیون نفر در مرحله قبل از ابتلا به فشار خون بالا شناسایی شدند و این افراد شناسایی شده را می توان با آموزش، زندگی سالم و تغییر سبک زندگی از عوارض فشار خون مصون کرد .

افزایش تخت های بیمارستانی منطقی نیست

نمکی تاکید کرد: باید کاری کنیم که در آینده مردم روی تخت بیمارستان نخوابند. اخیرا در حال راه اندازی ۴۰۰ خانه عشایری کوچ رو با کانکس و یک بهورز در ایل مجهز به پنل خورشیدی جهت نگهداشت واکسن ها درون یخچال هستیم که این اقدام برابر با ایجاد ۸ تخت بیمارستانی است. باید اقدامی صورت گیرد که مردم در آی سی یو و سی سی یو بستری نشوند .

وی با بیان اینکه افزایش تخت های بیمارستانی منطقی نیست، به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و سیستم ارجاع و پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: این طرح ها امسال نیز با قدرت پیگیری می شود و استان مرکزی نیز یکی از اصلی ترین پایلوت های اجرای این طرح هاست .




منبع:ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما