۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۵۷۴
وضعیت مالیات‌های پزشکیِ سال ۱۳۹۷

معافیت‌های مالیاتی در چه مواردی شامل پزشکان می‌شود؟

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی نحوه تعیین مالیات و وضعیت معافیت‌های مالیاتی جامعه پزشکی را تشریح کرد.
معافیت‌های مالیاتی در چه مواردی شامل پزشکان می‌شود؟
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر محمد جهانگیری درباره وضعیت مالیات‌های پزشکیِ سال ۱۳۹۷، گفت: افراد حقیقی که تا پایان خرداد ماه اظهارنامه‌هایشان را اعلام کردند و افراد حقوقی هم تا پایان تیر ماه اظهارنامه‌هایشان را ارائه داده‌اند که جامعه پزشکی را هم شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد حقیقی و حقوقی در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند، افزود: گروه یک کسانی هستند که بیش از سه میلیارد تومان در سال درآمد دارند. گروه دو شامل کسانیکه بین یک تا سه میلیارد تومان در سال درآمد دارند و گروه سوم شامل کسانیکه زیر یک میلیارد در سال درآمد دارند. این گروه‌بندی‌ها برای تمام مشاغل در نظر گرفته شده است.

جهانگیری ادامه داد: حال این برای کسانیکه صرفا خدمت می‌دهند، نصف می‌شود. یعنی به برخی خدمات مانند قسمتی از خدمات پزشکی نصف می‌شود. به عنوان مثال اگر درآمد یک متخصص اطفال بین ۵۰۰ میلیون تومان تا ۱.۵ میلیارد تومان در سال باشد، جزو گروه دوم به حساب می‌آید. گروه سوم دارای روش‌های خاص برای پرداخت مالیات هستند و از تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند استفاده کنند و نیازی به اظهارنامه ندارند و تنها کافی است که درآمدشان را اعلام کنند. گروه دوم نیازمند دفتر مالیاتی بوده و گروه یک نیازمند پلمب دفاتر مالیاتی (دفاتر مالیاتی که از سوی اداره پست مُهر شده و تایید می‌شود که گاهی به صورت الکترونیک و گاهی به صورت دستی است) هستند.  این موارد در قانون مشخص شده و جامعه پزشکی طبق قانون این اقدامات را انجام می‌دهد.
بیمارستان‌ها جزو کدام گروه مالیاتی هستند؟

وی با بیان اینکه این اقدامات تاکنون به‌طور کامل انجام شده و بسیاری موسسات پزشکی، بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها جزو زیرگروه یک هستند، گفت: بر این اساس باید دفاتر را پلمب کرده و همه چیز را به صورت کامل ارائه دهند و هر سه ماه یکبار این موارد را گزارش دهند. عده‌ای از پزشکان جزو گروه دو هستند که دفتر دارند، اما فقط در زمان رسیدگی موارد را مطرح می‌کنند و عده‌ای هم مانند پزشکان عمومی و بسیاری از پزشکانی که در سال درآمد زیر ۵۰۰ میلیون تومان دارند، جزو گروه سوم محسوب می‌شوند که مانند سایر صنوف عمل می‌کنند. بنابراین اینکه پزشکان جزو کدام یک از گروه‌های مالیاتی قرار گیرند، به درآمد سالانه آنها بستگی دارد.
معافیت‌های مالیاتی غیرشفاف

جهانگیری درباره وضعیت معافیت‌های مالیاتی پزشکان نیز گفت: در حال حاضر مشکل ما این است که بحث معافیت‌های مالیاتی شفاف نشده است. در بسیاری از مسائل داریم کار می‌کنیم که ببینیم در مواردی مانند سرمایه‌گذاری‌هایی که شامل معافیت مالیاتی می‌شوند، به چه صورت باید عمل کرد.  البته قانون برخی موارد را مشخص کرده است. به عنوان مثال اگر بیمارستانی افتتاح شود تا پنج سال معاف از مالیات است و اگر در مناطق محروم باشد، تا ۱۰ سال از معافیت مالیاتی برخوردار است. در عین حال در راستای شفافیت بیشتر معافیت مالیاتی، در حال بررسی این مسائل در کارگروه مشترکی با سازمان امور مالیاتی هستیم.

وی تاکید کرد: بنابراین پزشکان در حوزه مالیاتی اعم از پرداخت مالیات یا برخورداری از معافیت‌هایی مانند سایر اقشار هستند و تفاوتی وجود ندارد. بر این اساس سالانه درآمدی مشخص می‌شود که اگر درآمدشان کمتر از آن باشد، از مالیات معاف می‌شوند. این معافیت برای همه اقشار است که برای سال ۱۳۹۷، رقم ماهانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای همه مشاغل مطرح شده بود.

جهانگیری درباره میزان معافیت مالیاتی پزشکان در سال ۱۳۹۷ نیز گفت: در حال حاضر هنوز رسیدگی‌های لازم انجام نشده و هنوز در این باره آمار دقیقی نداریم.



منبع:ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما