۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۵۷۵

درمانی برای اچ پی وی

ویروس HPV یا زگیل تناسلی ویروسی است که پیش ازهر چیزی پیشگیری و آگاهی از آن یک نیاز مهم درجامعه است. این ویروس که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در قشر جوان کشور به سرعت در حال رشد است و باعث عفونت در دستگاه تناسلی می شود.این ویروس در سنین مختلف بخصوص در میان جوانها در حال رشد است ولی با داشتن آگاهی می توان از شیوع آن جلوگیری کرد.
درمانی برای اچ پی وی

به گزارش پایگاه خبری خبردارو، فرید صولت، در نشست خبری با موضوع کنترل ویروس HPV ویا زگیل تناسلی  که این روزها معضلی برای جامعه شده، گفت: 
ویروس HPV یا زگیل تناسلی باعث عفونت در دستگاه تناسلی شده، و پیش ازهر چیزی پیشگری و آگاهی از آن یک نیاز مهم در جامعه است. این ویروس که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درمیان قشر جوان به سرعت در حال رشد است و باعث عفونت در دستگاه تناسلی می شود. معمولا در میان زوجین حتی در میان زوج های متعهد باعث اختلافاتی شده است و داشتن اطلاعات از روش های انتقال این ویروس میتواند کمک زیادی به  پیشگیری از انتقال این ویروس خاموش داشته باشد.

وی افزود : این ویروس بیشتر از طریق آمیزش جنسی و تماس پوستی انتقال می یابد و معمولا افراد مبتلا به این ویروس به دلایل مختلف دیر به پزشک مراجعه می کنند و متاسفانه در طولانی مدت باعث ایجاد سرطان های بد خیم می شود که این مسئله نزد اقایان بیشتر اتفاق می افتد.

صولت گفت: در حال حاضر در اکثر کشورهای دنیا تست غربالگری همراه با تست پاپ اسمیر هر شش ماه یک بار انجام می شود
و وزارت بهداشت و درمان نیز دستور غربالگری و تست پاپ اسمیر را ابلاغ کرده و در حال حاضر در چند استان کشور در حال انجام است. اهمیت و ریسک ابتلا به این بیماری به این دلیل است که ریسک ابتلا به سرطلان را به دنبال دارد و تشخیص و درمان زود هنگام می تواند از هزینه های آن کاسته و باعث ایجاد جامعه ای سالمتر شود.

صولت همچنین از دستور وزارت بهداشت برای پوشش بیمه ای غربالگری این ویروس خبر داد و گفت: درحال حاضر واکسن HPV توسط یک شرکت دارویی وارد می شود که هزینه تزریق سه دوز واکسن در حدود یک میلیون تومان می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهد واردات چمدانی وغیر قانونی این واکسن در کشور هستیم که باعث شده هزینه های آزاد و بازار سیاه این واکسن پر رونق شود.و شرکتهای وارداتی این واکسن اجازه افزایش واردات را ندارند وداروی بی کیفیت با هزینه های چند برابر به دست متقاضی می رسد. 
در ادامه نشست خبری معصومه شیروی در نشست خبری با موضوع بیماری‌های زنان و معرفی روش‌های جدید تشخیص قطعی عفونت‌های خاص زنان در کشور افزود: در حال حاضر 200 نوع ویروس اچ پی وی شناسایی شده و 40 نوع از این ویروس برای انسانها است و به دو دسته بد خیم و خوش خیم تقسیم شده که باید آگاهی کامل نسبت به آن داشت.

 بسیاری از جوانان اطلاعی از این ویروس ندارند. این ویروس هم باعث عفونت دستگاه تناسلی زنان می‌شود و هم مردان را درگیر می‌کند. بارها دیده شده که مثبت بودن این ویروس در زوج‌ها ایجاد چالش‌هایی می‌کند و در نتیجه بهتر است در این راستا اطلاعات کافی داشت. زیرا این ویروس فقط مخصوص به جوانان نیست و در افراد میانسال نیز اتفاق می‌افتد.
استادیار سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: افرادی که مصرف دخانیات دارند ویا در معرض دود سیگار و قلیان هستند، بیشتر در معرض این ویروس هستند.همچنین افرادی که چاق هستند، داروهای کورتون استفاده می‌کنند یا دچار نقص ایمنی بدن هستند نیز ممکن است درگیر این بیماری شوند ودیرتر درمان شوند .

این متخصص پاتولوژی اظهار داشت: انتقال ویروس اچ پی وی ویا زیگیل تناسلی در گذشته از طریق روابط جنسی بود، اما در حال حاضر گفته می‌شود روش‌های دیگری برای انتقال ویروس وجود دارد.و طی تحقیقات جدید دانشمندان، حتی فرد مبتلا در اطراف خود این ویروس را دارد.
 متاسفانه  آمار دقیقی از میزان ابتلا به این ویروس وجود ندارد، زیر HPVچند گونه بوده و فقط دو نمونه از آن دیده شده و امکان دارد فرد مبتلا از بیماری خود اطلاعاتی نداشته باشد. ویروس HPV شیوع بسیار بالایی دارد  و به صورت روز افزون افزایش پیدا می‌کند. به طوری که در یکی از  مراکز پاتولوژی در تست‌های روزانه ۷۰ درصد تست‌های اچ پی وی در هر دو جنس مثبت است. البته بیشتر مراجعه کنندگان خانم‌ها هستند و آقایان به اصرار و اجبار خانم‌ها برای تست مراجعه می‌کنند.
شیروی افزود: معمولا سطح ایمنی بدن آقایان بالاتر از خانم‌ها است و اصولا دیده می‌شود که تست اچ پی وی آقایان منفی نشان داده می‌شود و تست خانم ها به دلیل ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن آنها مثبت نشان داده می شود و این امر متاسفانه باعث ایجاد اختلاف و چسباندن برچست به یکدیگر می شود.
این متخصص پاتولوژی گفت: این ویروس با رفتارهای جنسی نادرست منجر به کلونیزه شدن در دهان و حنجره و مری می‌شود. در نتیجه بهتر است افرادی که تست آزمایشگاهی آنها مثبت است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و هر ۶ ماه یک بار معاینه شوند.

وی ادامه داد: تست‌های آزمایشگاهی متفاوتی برای تشخیص این ویروس وجود دارد. تستی که برای شناسایی این ویروس وجود دارد تقریبا ۴۸ نوع ژنوتایپ ویروس را جدا کرده و با حساسیت بالا مشخص می‌کند که فرد به چه نوع از ویروس مبتلاست.
شیروی اظهار داشت: در زمینه این بیماری باید ترس و دلهره و خجالت را کنار گذاشت تا بتوانیم باعث کاهش شیوع این عفونت شویم. 
در ادامه محمد علی صارمی، متخصص ژنتیک نیز در این نشست خبری درباره پزشکی شخصی اظهار داشت: پزشکی شخصی در جهان امروز رویکرد پزشکی را تغییر داده است و در این رویکرد، افراد به عنوان مهمترین فاکتور در نظر گرفته می‌شوند. و اثر بخشی داروها در هرفرد یک واکنش متفاوتی دارد.
برای پزشکی شخصی نیازمند آزمایشگاه بسیار دقیق جهت تشخیص هستیم. این موضوع در بیماری‌های خاص مانند سرطان‌ها و حتی سلامت روان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت تمرکز زیادی بر سبک زندگی ساده انجام داده‌اند. با پزشکی شخصی می‌توان تشخیص داد که به طور مثال ممکن است جنین به دیابت نوع ۲ مبتلا شود و با تغییر سبک زندگی او پس از تولد می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.