۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۶۵۰

حداقل ۱۰ دارو با فناوری‌های نوین تا پایان سال وارد بازار می‌شود

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پیشرفت چشمگیر علوم و صنایع دارویی کشور در اوج فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها اشاره کرد و وعده داد تا پایان امسال، حداقل ۱۰ داروی جدید با فناوری‌های نوین تولید و وارد بازار دارویی کشور شوند.
حداقل ۱۰ دارو با فناوری‌های نوین تا پایان سال وارد بازار می‌شود
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر سید حمید خویی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ما در عرصه داروهای روتین در کشور به مرحله اشباع رسیدیم و داروی مطرحی در دنیا وجود ندارد که یا در ایران تولید نشده یا ظرفیت تولید آن را نداشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۳۰ شرکت دانش‌بنیان دارویی در کشور، گفت: علاوه بر این، مراکز رشد دارویی، تجهیزات پزشکی، داروهای گیاهی و دندانپزشکی در مناطق مختلف کشور فعال هستند.

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران ادامه داد: مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون موفق شده بیش از ۴۰ داروی جدید را وارد بازار دارویی کشور کند.

ورود به عرصه‌های صادراتی؛ از الزامات ادامه حیات صنعت دارویی ایران
خویی، یکی از الزامات ادامه حیات صنعت دارویی ایران را ورود به عرصه‌های صادراتی اعلام کرد و گفت: در غیر این‌صورت، ممکن است این صنعت درون خود دچار مشکلات جدی شود.

وی بر لزوم توسعه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: این کار نیازمند حمایت سیاسی و اقتصادی دولت است ولی این حمایت به طور جدی مشهود نیست.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه زمینه صادرات داروهای ایرانی فراهم است، گفت: بازار حدود ۴۰۰ میلیونی در کشورهای اطراف ما وجود دارد که فرصتی مناسب برای توسعه صادرات در این زمینه است.

ورود داروسازان ایرانی به عرصه بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی
وی یکی از اتفاقات بسیار خجسته‌ای که در عرصه داروسازی کشور به موازات ارتقای توانمندی‌های صنعت دارویی رخ داده را ورود داروسازان ایرانی به عرصه بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی اعلام کرد.

خویی با یادآوری اینکه بیش از ۲۰ سال از ورود کشورمان به عرصه دارویی بیوتکنولوژی می‌گذرد، افزود: با اولین محصول دارویی بیوتکنولوژی که وارد به بازار دارویی کشور شد، ایران پنجمین کشور جهان بود که به فناوری بیوتکنولوژی دارویی دست یافت.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر علاوه بر گسترش چشمگیر توانمندی‌های داروسازان و صنعتگران ایرانی در زمینه بیوتکنولوژی، گام‌های بیسار خوبی در زمینه نانو تکنولوژی هم برداشته شده است.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در شرایط تحریم فعلی، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و داروسازان شاغل در این شرکت‌ها بیشتر احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از داروهای بسیار مهم و حیاتی، فاکتور ۸ خونی بود که برای درمان بیماران خاص خونی استفاده می‌شد، گفت: این دارو با قیمت‌های بسیار گزاف وارد کشور می‌شد، اما اخیرا توسط یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تولید رسید و سال گذشته این شرکت موفق شد، بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

خویی بیان داشت: امسال با شرایط تحریم و دشواری تامین دارو، این مجموعه تامین کل نیاز کشور را در این زمینه برعهده گرفته است.

وی افزود: دو شرکت دیگر مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم طی سال‌های اخیر تولید داروهای نوین ضد سرطان را آغاز کرده و توانستند بخش مهمی از نیاز کشور را به این داروها تامین کنند.

انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما