۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۶۵۳

کاش این طرح زمانی اجرا شود که مفید باشد!

محسن پرورش درباره ارزیابی اش از حذف چهارصفر از واحد پولی کشور گفت: اگر بخواهیم اولویت‌بندی کنیم در ابتدا باید نرخ تورم کنترل شود. کنترل نرخ تورم پایه عملکرد هر اقتصادی است. اگر نرخ تورم بالا باشد هر چقدر هم آزادی اقتصادی در کشور وجود داشته باشد مردم نمی‌توانند از آن آزادی‌ها استفاده کنند. بنابر این ای کاش زمانی این طرح اجرایی شود که مفید باشد.
کاش این طرح زمانی اجرا شود که مفید باشد!
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، محسن پرورش کارشناس بازار بورس و سرمایه درباره ارزیابی‌اش از "حذف چهار صفر از واحد پولی و تاثیر آن بر فضای جامعه" در یک گفت‌وگوی رادیویی در برنامه «مناظره» بیان کرد: تغییر ارزش یک پول و یا نام‌گذاری مجدد آن در دنیا مسبوق به سابقه است و هم موارد شکست بسیاری از آن وجود دارد و هم چند مورد موفق. در ایران هم این موضوع سال‌ها مطرح بوده و امروز مجددا روی میز دولت قرار گرفته است.

او درباره علت انجام این طرح نیز توضیح داد: معمولا اجرای چنین طرح‌هایی دو دلیل دارد؛ یکی زمانی است که دولت‌ها با نرخ تورم بالا و غیرقابل کنترل مواجه می شوند و یا زمانی که ارزش پول ملی کاهش پیدا می کند و دولت سراغ اجرای این طرح می‌رود.
بنا بر این، می‌توان دولت را درک کرد که چرا به این راه پناه آورده است اما، کاهش صفرها تنها یک آرایش بر روی ارز است و نه یک تغییر اساسی.

پرورش ادامه داد: به لحاظ اقتصادی زمانی اجرای این طرح ارزشمند است که بخشی از بسته بازسازی اقتصادی باشد یعنی ابتدا باید یک بسته رفرم اقتصادی تعریف شود و ابتدا مراحل و موارد پر اهمیت‌تر و اولویت‌دارتر آن اجرا بشوند و سپس، حذف صفرهای پول ملی به عنوان یکی از مراحل بعدی بسته بازسازی اقتصادی انجام شود تا بتواند نقش یک تقویت کننده و روان کننده را برای ادامه بازسازی اقتصادی ایفا کند.

اما، در حال حاضر کاهش صفرهای پول ملی مانند ساختمانی است که پایه هایی سست دارد و دیوارهایش ترک خورده است و حالا ما روی ترک‌ها را با رنگ می‌پوشانیم اما مثلا ۶ ماه بعد دوباره ترک می‌خورد در حالی که اگر ابتدا پایه هایش را محکم کنیم هزینه‌ها و منابع به هدر نخواهد رفت.

وی پس از اشاره به نحوه اجرایی شدن این طرح، ادانه داد: حیف است که دولت این کار را امروز اجرایی کند بلکه می‌تواند این تیر ترکش خود را با اثرگذاری بیشتر درآینده استفاده کند.

این کارشناس بازار بورس و سرمایه در ادامه صحبت‌های خود را با ارائه مثالی توضیح داد: شرکت‌ها وقتی دارایی‌هایی را می‌خرند آنها را در ترازنامه‌های خود به قیمت روز خرید ثبت می‌کنند. اما، راه دیگری که دارند آن است که هر سال دارائی‌هایشان را به قیمت روز بازار ارزیابی کرده و مجددا آنها را ثبت کنند. با توجه به اقتصاد تورمی ایران این تجدید ارزیابی موجب افزایش ارزش دارائی ثبت شده در ترازنامه شرکت می‌شود. اما شرکت‌ها معمولا دست به چنین اقدامی نمی‌زنند مگر آنکه دارایی هایشان جواب بدهی هایشان را ندهد. در هر حال و در نهایت با این اقدام هم اتفاقی در ماهیت شرکت نمی‌افتد و تنها آرایش ترازنامه تغیر کرده است و مادامی که همان مدیران و همان تفکر مدیریتی که شرکت را به آنجا رسانده است تغییری نکند شرکت دوباره به همان لبه ورشکستگی خواهد رسید. کاهش صفرهای پول ملی کشور هم مشابه همان حرکت است و تنها می‌تواند مدتی موضوع را عقب بیندازد و بعد از آن دوباره در همان شرایط قبلی قرار می گیریم و باید مجددا صفر کم کنیم.

او پیشنهاد کرد: اگر بخواهیم اولویت‌بندی کنیم در ابتدا باید نرخ تورم کنترل شود. کنترل نرخ تورم پایه عملکرد هر اقتصادی است و ما هم باید انجام بدهیم. اگر نرخ تورم بالا باشد هر چقدر هم آزادی اقتصادی در یک کشور وجود داشته باشد مردم نمی‌توانند از آن آزادی‌ها استفاده کنند. بنابر این ای کاش زمانی این طرح اجرایی شود که مفید باشد.

پرورش در ادامه اظهار کرد: اثر روانی مثبت کاهش صفرها هم شاید قابل ارج گذاری نباشد بلکه کاهش صفرها می‌تواند اثر روانی منفی را به همراه داشته باشد. سردرگمی مردم در محاسبات و کارها و حساب و کتابهایشان زیاد می‌شود و تمام دفاتر مالی باید تغییر کند که همه اینها هزینه بر است و اثر روانی منفی به همراه دارد که شاید در این صورت تاثیرات مثبت را بپوشاند.

وی تاکید کرد: تطابق جامعه کار راحتی نیست آنهم با چنین تغییر اساسی. ما کشور پیشرفته ای نیستیم و هنوز بخشی از کارهایمان را به صورت سنتی انجام می‌دهیم. حالا با تمام این شرایط اگر نمی‌توانیم برای اقتصاد و سیاست کشور کاری انجام دهیم حداقل اقدام و هزینه بیهوده ای نیز نکنیم.

این کارشناس بازار بورس و سرمایه در پایان صحبت های خود با طرح این پرسش که چند درصد از سازمانهای کشور ما دولتی است، تصریح کرد: باید راهکاری پیش بینی و ارائه شود که کمی به رفاه مردم کمک کند و نه در ظاهر.

به گزارش پایگاه خبری خبردارو در این نشست رادیویی محمدرضا نجفی منش _رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران_، دکتر حسینی صدر _نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی_، دکتر محسن پرورش _کارشناس بازار بورس و سرمایه_ و مهرداد بیات _مدرس دانشگاه_ حضور داشتند و درباره این موضوع نظراتشان را بیان کردند.

انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما