کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت پخش رازی

نیاز به تحول تکنولـــــوژیک و توجه بیشتر به آموزش در صنعت پخش دارو

خبردارو , 12 شهريور 1398 ساعت 14:02

گزارشگر :


محمدرضا اسدآبادی در گفت و گوی اختصاصی با خبردارو گفت -پخش رازی یکی از بزرگترین و تخصصی ترین حلقه‌های زنجیره توزیع دارو در کشور است.
-توزیع دارو در ایران توسط شرکت های پخش اعم از وابسته به دولت و بخش خصوصی، تقریباً بصورت شبه سنتی اجرا می گردد. که با شکل منطقی و علمی آن فاصله دارد.
-در چند سال اخیر ما در شرکت پخش رازی روی آموزش سرمایه انسانی بسیار فعالیت نمودیم. خروجی این آموزش برای ما محسوس بوده است. ما در شرکت رازی به نوعی طلایه دار آموزش نیروها در همه سطوح هستیم. 
-عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت های دارویی خسارت های زیادی را به این صنعت وارد کرده است.
-دارو صنعتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته است.
محمدرضا اسدآبادی مدیرعامل شرکت پخش رازی دارای مدرک لیسانس حسابداری و MBA از دانشگاه تهران است. وی حدود 7 سال است که در صنعت دارو فعالیت دارد. او پیش از ورود به این عرصه در صنایع ساختمان و پتروشیمی فعالیت داشته است. از سال 1391 فعالیت حرفه ای خود در عرصه دارو را به عنوان معاون مالی و اقتصادی شرکت پخش رازی آغاز کرد. در حال حاضر نیز ایشان حدود 4 سال است که مدیرعامل پخش رازی هستند.

لطفا کمی درباره شرکت های پخش توضیح دهید؟
شرکت های پخش یک حلقه از زنجیره تامین مواد مورد نیاز هستند که در حوزه ما شامل دارو می شود. پخش رازی یکی از بزرگترین و تخصصی ترین حلقه های زنجیره توزیع دارو در کشور است. تامین کنندگان ما در طیف‌های تولید کننده و واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی قرار می گیرند و این شرکت ها نیازمند حلقه‌ای هستند که بتوانند کالاهای خود را به محل عرضه کالا یعنی داروخانه یا مراکز درمانی مثل بیمارستان ها برسانند تا مصرف کننده نهایی برای خرید دارو یا دریافت خدمات درمانی به آنها مراجعه کند. 
درواقع شرکت های پخش حلقه واسط انتقال کالا از تامین کنندگان به محل عرضه کالا هستند. اگر بخواهیم به نحوه کار پخش و عملکرد آن ورود داشته باشیم مطالب بسیاری وجود دارد که باید مطرح کنیم.

ارزیابی شما از وضعیت فعلی صنعت پخش دارو چیست؟
 در حال حاضر توزیع دارو در ایران توسط شرکت های پخش اعم از وابسته به دولت و بخش خصوصی، تقریباً به صورت شبه سنتی اجرا می گردد که با شکل منطقی و علمی آن فاصله دارد. یعنی از تکنولوژی روز برای توزیع استفاده نمی کنیم. به عنوان مثال هنوز در ایران یک انبار مکانیزه کامل برای نگهداری دارو در اختیار نداریم و به صورت سنتی کار را انجام می دهیم. این در حالی است که پتانسیل علمی شدن را در اختیار داریم و کشورهای دیگر نیز آن را انجام داده و نتیجه اش را 
دیده اند. این کار نیازمند یک سرمایه گذاری اولیه است. پس از آن از دل کنترل هزینه ها و کاهش ضایعات و مراقبت از این کالاها هزینه اولیه مستهلک می شود. هم چنین با این کار کالا با کیفیت بالاتری به دست مصرف کننده می رسد.
ما تقریباً شبه سنتی فعالیت می کنیم درحالی که ابزارهای توزیع مدرن مانند سردخانه، تجهیزات و ادوات توزیع زنجیره سرد و داروهای تخصصی را در اختیار داریم. اما یک گام قبل از آن یعنی انبارش ما به شیوه سنتی انجام می گیرد. اما امروزه شرکت های پخش مطرح در حوزه دارو در جهان سالهاست انبارهای خود را به صورت رباتیک و مکانیزه اداره می کنند.

با مدرن سازی توزیع دارو شرایط نیروی انسانی به کجا می رسد؟
ما امروز فاصله امکانات سنتی با مدرن را با نیروی انسانی پر می کنیم. زمانی که ابزار و سیستم رباتیک را در اختیار نداریم مجبور هستیم به نیروی انسانی تکیه کنیم، نیرویی که به طور مداوم بر به روز رسانی دانش و عملکرد آنها تأکید داریم. یعنی سهم حضور نیروی انسانی در فضای کنونی پررنگ تر از سیستمی است که به صورت رباتیک هدایت می شود. در سیستم مدرن به تکنولوژی تکیه می شود اما در روش سنتی به نیروی انسانی تکیه داریم. خوشبختانه در چند سال اخیر ما در شرکت پخش رازی بر روی آموزش سرمایه انسانی، آگاهی کامل از استانداردها و شناخت دارو بسیار فعالیت نمودیم و دوره های مختلفی را برگزار کردیم. این برنامه ها به صورت مداوم در این شرکت انجام می شود.  اگرچه ما انبار مدرن نداریم اما این فرآیند را با ابزار ساده تر توسط نیروی انسانی انجام می دهیم.

آیا این موضوع بر کیفیت کار اثر گذار بود؟
بله این موضوع بر کیفیت کار اثر گذار بود، زیرا ما با همین ابزار فعالیت خود را گسترش داده و کیفیت اجرائی فعالیت های خود را ارتقاء داده ایم. در واقع تعداد اقلام تخصصی و فوق تخصصی در سبد محصولات رازی افزایش پیدا کرده و ما به پوشش دهی مشتریان (کاوریج) اهمیت بیشتری داده ایم و خروجی این آموزش برای ما محسوس بوده است. همان طور که امروز میزان رضایت مندی از شرکت پخش رازی نسبت به گذشته افزایش داشته است. همچنین در شاخص های کمی و کیفی که از شرکت های دیگر بدست می آوریم متوجه می شویم هرچه در حوزه آموزش فعالیت بیشتر و حرفه‌ای تری داشته باشیم اثری مثبت در عملکرد شرکت خواهد داشت. البته این موضوع نقطه نهایی نیست اما تا به اینجا در مسیر درستی حرکت کرده ایم.

یعنی امروز رشد بهتری نسبت به سال گذشته داشته اید؟
بله، شرایط کمی بهتر شده است، زیرا علاوه بر موارد مذکور، دولت سهم بزرگی از مطالبات بیمه سلامت را با انتشار اوراق جبران کرده است هرچند که این اوراق در نهایت خسارت و هزینه ای را به صنعت دارو تحمیل کرد. امروز انبار شرکت های تولیدی از مواد اولیه خالی است و بازار از داروی وارداتی تا حدودی خالی می باشد و ذخیره دارویی کشور کاهش پیدا کرده است. این موضوع نتیجه عدم پرداخت به موقع مطالبات شرکت‌های دارویی است. پخش یک واسطه است، مطالباتی که شرکت های پخش از دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی داشتند مطالبات صنعت دارو بود. هر آنچه به ما پرداخت شد ما هم به طلبکاران پرداخت کردیم و نتیجه آن دیرکرد پرداخت مطالبات و خسارتی بود که به صنعت دارو وارد شد. بنده به شدت با این شیوه ای که با حوزه صنعت دارو برخورد شد مخالف هستم.
دارو صنعتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته است و یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است اما با چنین بحران هایی به صنعت ظلم کرده و تولیدکنندگان را در فضایی نامطلوب قرار دادیم. 


نظر شما درباره خرید و فروش الکترونیکی در حوزه دارو چیست؟
بنده 100درصد با این موضوع موافق هستم. در تمام دنیا این اتفاق رخ داده است اما همان طور که گفتم این یکی از مباحثی است که نشان می دهد می توانیم مدرن کار کنیم. ما باید ابزارهای روز را وارد حوزه صنعت پخش کرده و به مصرف کننده اجازه دهیم اقلام را با شرایط بهتر تهیه کند. در صورتی که فروش آنلاین برخی اقلام و تجهیزات مصرفی پزشکی و مکمل‌های غذایی آزاد شود و اجازه دهند عرضه آنلاین داشته باشیم، هزینه صنعت بسیار کاهش پیدا می کند.و قطعاً بهره وری بالا خواهد رفت. می توانیم در این صنعت از یک دکتر داروساز به صورت بهینه  و تخصصی تر استفاده کنیم. 
اگر در سازمان غذا و دارو سازوکاری فراهم شود که ما بتوانیم تجهیزات مصرفی و مکمل ها را به صورت آنلاین بفروشیم، ظرفیت علمی خوبی از این حوزه برای بحث‌های سلامت جامعه آزاد می شود. ما باید یک گام رو به جلو داشته باشیم که این مهم می تواند با فروش آنلاین محقق شود.
اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.
در ابتدا باید از کار علمی که در این مدت تیم خبر دارو انجام می دهد تشکر کنم. نیاز روز است که یک شبکه کاملاً علمی اخبار صنعت را به گوش اهالی آن برساند. از سوی دیگر بهتر است در کنار این موضوع به بحث آموزش و بازآموزی فعالان این صنعت نیز بیشتر توجه شود. آموزش و بازآموزی نیاز امروز صنعت دارو است و خبر دارو می تواند در این زمینه کمک نماید. متاسفانه در حوزه دارو یک تقویم آموزشی که برای همه قابل دسترس باشد توسط یک موسسه یا نهاد در اختیار نداریم. باید نیروی متخصص به این صنعت تزریق شود. البته ما در شرکت رازی به نوعی طلایه دار آموزش نیروها در همه سطوح هستیم. 
انتهای پیام
 


کد مطلب: 657

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/657/نیاز-تحول-تکنول-وژیک-توجه-بیشتر-آموزش-صنعت-پخش-دارو

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir