۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۶۷۳

افزایش محدودیت برای واردات دارو/ فعالیت ۷۰ کارخانه مواد اولیه دارویی در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به سیاست وزارت بهداشت بر حمایت از تولید داروی داخلی و ممنوعیت واردات ۶۰ قلم داروی مشابه تولید داخل، گفت: این فهرست به مرور و با افزایش ظرفیت و تعهد تولیدکنندگان داخلی قابل افزایش است.
افزایش محدودیت برای واردات دارو/ فعالیت ۷۰ کارخانه مواد اولیه دارویی در کشور
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از خبرگزاری فارس، با بیان اینکه ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، اظهار کرد: نگرانی خاصی در حوزه تامین دارو نداریم و فکر نمی‌کنیم مشکلی در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شود چرا که بیشترین تکیه ما در تامین داروی مورد نیاز کشور بر توان صنعت داخلی است.

وی با اشاره به اینکه مشابه ۲ درصد از داروهایی وارداتی نیز در داخل تولید می‌شود، عنوان کرد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه تامین ارز وجود دارد، برنامه ما این است که واردات داروهای مشابه تولید داخل ممنوع شده و بر توان داخلی و تولید اقلام مورد نیازمان در کشور تمرکز کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۳ درصد داروی وارداتی در سال گذشته، ۱.۴ میلیارد دلار ارزبری داشته است، گفت: این درحالی است که برای ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۶۵۰ میلیون دلار ارز هزینه کرده‌ایم. در نتیجه واضح است که تمرکز بر تولید داخل از طرفی باعث صرفه جویی ارزی و از طرف دیگر باعث رشد اقتصاد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: تولید مواد اولیه دارویی را در اولویت برنامه‌های پژوهشی و تولیدی خود قرار داده ایم تا از این طریق، هم ارزبری کمتری داشته و هم در حوزه صادرات دارو حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهیم داشت. در عین حال از خام‌فروشی نیز جلوگیری کرده و بستر اشتغال نیروهای نخبه را نیز فراهم می‌کنیم.

شانه ساز با اشاره به ظرفیت ‌های داروسازی کشور،گفت: ۱۲۰ کارخانه داروسازی فعال، ۷۰ کارخانه مواد اولیه دارویی و ۶۲ شرکت توزیع و پخش سراسری داریم که دارو را با سرعت و قیمت یکسان در کشور توزیع می‌‌کنند، بنابراین رونق گرفتن بیشتر تولید، باعث رشد این بخش ها خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگرچه واردات دارو به دلیل پیشرفت تکنولوژی ورود داروهای جدید به بازار دارویی در دنیا اجتناب ناپذیر است و تقریبا تمام کشورهای دنیا بحث واردات دارو را دنبال می کنند اما این توان در کشور وجود دارد که هر داروی مورد نیاز کشور که تولید آن توجیه اقتصادی داشته باشد را طی ۲ سال تولید کنیم و با شیب منطقی به سمت خودکفایی بیشتر در تامین داروی مورد نیاز مردم پیش برویم با این سیاست، محدودیت واردات اقلام دارویی که توان تامین نیاز داخل را داشته باشند را نیز دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: نظارت‌ها و کنترل‌‌ها چه در بحث کیفیت و چه قیمت‌‌گذاری دارو سخت‌ گیرانه و براساس استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد و بیماران می‌توانند با خیال آسوده از داروهای تولید داخل استفاده کنند.

انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما