کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارکرد ناصر خسرو کاهش یافته اما هنوز داروی قاچاق هست!

16 شهريور 1398 ساعت 16:14

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان از معوقات سال ۹۸ این سازمان به ارائه دهندگان خدمات سلامت خبر داد و درباره سامانه تی‌تک گفت: در سال ٩٧ رقمی در حدود ۵ میلیون و ١٨٣ هزار بار از سامانه تی‌تک استعلام شده که ۵٩٠ هزار بار اجازه تحویل دارو توسط داروخانه داده نشده است.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، بیست و یکمین جلسه شورای اطلاع رسانی با حضور مهندس طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت امروز ۱۶ شهریور ماه در ساختمان سازمان بیمه سلامت برگزار شد، با اشاره به مصوبه اخیر هیات وزیران درباره الزام اجرایی شدن بیمه سلامت گفت: طبق این مصوبه همه افراد فاقد بیمه باید ظرف مدت 6 ماه از زمانی که آیین نامه های داخلی ابلاغ شود، تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

او ادامه داد: کسانی که توان مالی کافی داشته باشند باید سرانه حق بیمه را خودشان پرداخت کنند. کسانی که درآمد خانوار تا ۴۰ درصد حداقل دستمزد باشد صد در صد سرانه حق بیمه توسط دولت تامین خواهد شد. آنهایی که درآمدشان بیش از حداقل حقوق باشد و در دهکهای 5 به بالا باشند باید خودشان حق بیمه را پرداخت کنند.

وی همچنین از اقساطی کردن حق بیمه سلامت برای متقاضیان خبر داد و گفت: در طرح پوشش بیمه اجباری، استحقاق وسع انجام می‌گیرد و افرادی که از بضاعت مالی برخوردار نیستند بر اساس این طرح از یارانه دولتی برخوردار می‌شوند. سرانه حق بیمه ای که توسط دولت تصویب شده است برای هر یک نفر در سال ۵۸۱ هزار تومان در نظر گرفته شده و این عدد نسبت به حمایتی که بیمه ها ارائه میدهند، قابل توجه نیست. با این وجود امکان قسطی کردن این رقم هم وجود دارد.

موهبتی با بیان اینکه قانون گذار بر اساس مصوبه هیات اخیر از افراد فاقد پوشش بیمه حمایت می‌کند، توضیح داد: ۸۵ درصد گروه‌ها در صندوق بیمه روستایی و بیمه شدگان رایگان قرار دارند و ارزیابی وسع برای تمام افراد انجام می‌شود. افرادی که خودشان بیمه پرداز میشوند قرار نیست این پول جای دیگری برود بلکه برای گسترش گروه های کم درآمد صرف خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در حال حاضر ۷ میلیون نفر فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، ادامه داد: افرادی که از درآمد مناسبی برخوردار هستند به طور حتم باید حق بیمه خود را بپردازند و یارانه دولت شامل آن‌ها نمی‌شود که هر یک میلیون نفر 581 میلیارد در سال  برای ما هزینه دارد.

وی با تاکید بر اینکه ۳۵ درصد از بار مراجعه ما مربوط به دارو در بیمه سلامت است، درباره دیگر بخش های بیمه سلامت توضیح داد: ۴.۶ درصد از هزینه‌های بیمه سلامت مربوط به تصویربرداری و پرتو پزشکی است که ۶۵۶ میلیارد تومان هزینه برای بیمه سلامت در بر داشته است. بیشترین هزینه را در بخش بیمه شدگان بیمه سلامت به خود اختصاص داده است.

موهبتی گفت: امروزه سونوگرافی شکم و لگن بیشترین مراجعه در بخش تصویربرداری داشته ایم اما خوشبختانه با به کارگیری راهنما‌های بالینی میزان بار مراجعه و حتی هزینه‌های سونوگرافی حاملگی کاهش پیدا کرده است و از از رتبه اول به ششم نزول پیدا کرده است.

او ادامه داد: طبق راهنمایی‌های بالینی به والدین گفته شده که ٣ بار سونوگرافی برای بررسی سلامت جنین کفایت می‌کند از این رو کاهش سونوگرافی رخ داده است و به این طریق منطقی سازی هزینه ها صورت گرفته است بنابر این به دلیل میزان موالید نبوده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه ١٢ هزار میلیارد ریال (هزار و دویست میلیارد تومان) پرداخت به ارائه دهندگان خدمات سلامت داشته ایم، به پرداختهای منظم سازمان بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: با این پرداختی، مطالبات داروخانه‌ها تا تیر ۹۸ تسویه شده است. دانشگاههای علوم پزشکی در بخش خصوصی چه در بستری و چه سرپایی به خرداد ماه رسیده است. متاسفانه کماکان بدهی دو ماه و نیمه سازمان بیمه سلامت به داروخانه‌ها پابرجاست که وزیر بهداشت پیگیر دریافت بودجه هستند تا این بدهی نیز پرداخت شود. در بخش دولتی هم حدود سه ماه و نیم بدهی داریم.

موهبتی با بیان اینکه در بخش سرپایی ۵٠ درصد هزینه‌های سال ٩٧ پرداخت شده است، گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی باید بدهی‌ها هر چه سریع‌تر تصویه شود زیرا این بنگاه های اقتصادی کوچک که پیش از این میتوانسته با چک کار کند ولی امروز نمیتواند. امیدوارم حمایت سازمان برنامه و بودجه همچنان از ما صورت بگیرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش به هزینه‌های بیمه سلامت در بخش دارو و همچنین معضل بازار ناصرخسرو اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ حدود ۳۵درصد بار مراجعات در حوزه دارو و ۲۵ درصد هزینه‌ها جهت تامین دارو بوده است. همچنین معضل ناصرخسرو و فروش داروی قاچاق موضوع تازه‌ای نیست، نباید فضای عمومی را با اطلاع رسانی یک طرفه متشنج کنیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد هزینه‌های خود را به صورت آنلاین کنترل می‌کنیم و به واسطه تبادل اطلاعات از سامانه تی‌تک سال گذشته ۵میلیون و ۱۸۳ هزار بار از این سامانه استعلام کردیم و ۵۹۰ هزاربار این سامانه اجازه تحویل دارو را توسط داروخانه نداد؛ چراکه به هر طریقی تخلف صورت گرفته است. البته این سامانه در گذر زمان نیاز به بلوغ دارد. اکنون ۴۹۰ دارو دراین سامانه ثبت شده که باید به ثبت ۲۴۵۰ دارو برسیم.

وی با اشاره به فعالیت ناصرخسرو افزود: کارکرد ناصر خسرو به دلیل نظارت‌های بیمه‌ای کاهش یافته، اما هنوز داروی قاچاق در این بازار وجود دارد. با استقرار پرونده الکترونیکی در حوزه سلامت فعالیت ناصر خسرو باز هم کم رنگ‌تر خواهد شد.

وی همچنین از ثبت ۴٩٠ قلم دارو در سامانه تی تک خبر داد و گفت: باید این میزان به دو هزار و ۴۵٠ قلم دارو برسد البته که این سامانه در گذر زمان بالغ می‌شود.

موهبتی با بیان اینکه در سال ٩٧ رقمی در حدود ۵ میلیون و ١٨٣ هزار بار از سامانه تی تک استعلام شده که ۵٩٠ هزار بار اجازه تحویل دارو توسط داروخانه داده نشده است، تصریح کرد: این نشان می‌دهد که تخلف دارویی رو به کاهش است. ما حق نداریم فضا را مشوش کنیم وقتی موضوعی خبری می‌شود دو طرف باید امکان توضیح مطلب را داشته باشند.

انتهای پیام


کد مطلب: 675

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/675/کارکرد-ناصر-خسرو-کاهش-یافته-اما-هنوز-داروی-قاچاق-هست

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir