۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۷۱۱

تاثیر داروی پروستات بر کندی پیشرفت بیماری پارکینسون

یک تیم تخصصی بین المللی در بررسی‌های خود دریافتند که داروی مورد استفاده در درمان بزرگی غده پروستات می‌تواند برای مقابله با بیماری پارکینسون نیز مفید باشد.
تاثیر داروی پروستات بر کندی پیشرفت بیماری پارکینسون
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از ایسنا، داروی ترازوسین که از طریق آرام‌سازی عضلات مثانه و پروستات عمل می‌کند در درمان هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) کمک کننده است. هرچند، محققان بر این باورند که این دارو خاصیت دیگری نیز دارد و به تاثیر مثبت آن بر سلول‌های مغزی آسیب‌دیده بر اثر بیماری پارکینسون پی برده‌اند.

به گفته محققان این دارو می‌تواند روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کند سازد که در حال حاضر امکان آن وجود ندارد.

این تیم تحقیقاتی بین‌المللی به مطالعه روی هزاران بیمار مبتلا به پارکینسون و هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات پرداختند. آنان مشاهده کردند داروهای مسدود کننده آلفا مانع از نابودیِ سلول‌های مغز می‌شوند.

پارکینسون بیماری پیش‌رونده‌ای است که بر مغز اثر گذاشته و در حال حاضر از جمله بیماری‌های غیرقابل درمان به حساب می‌آید. درمان‌های فعلی پارکینسون می‌تواند در رفع برخی از علائم این بیماری کمک کننده باشد اما نمی‌توانند عصب‌های از بین رفته ناشی از بیماری را برگردانده یا روند آن را کند سازد.

داروی ترازوسین با فعال ساختن آنزیمی موسوم به PGK1 کمک می‌کند تا از مرگ سلول‌های مغزی جلوگیری شود. همچنین تست این دارو روی موش‌ها نشان داد با مصرف آن روند از بین رفتن سلول عصبی کند شده یا متوقف شده‌ است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، محققان اطلاعات پزشکی تعدادی بیمار که به هر دو بیماری مبتلا بودند مورد بررسی قرار دادند. همچنین آنان ۲۸۸۰ فرد مبتلا به پارکینسون را که ترازوسین مصرف کرده بودند با ۱۵ هزار و ۴۰۹ بیمار مبتلا به پارکینسون که شیوه درمانی متفاوتی داشتند، مقایسه و مشاهده کردند که علائم بیماری پارکینسون و روند پیشرفت آن در بیمارانی که داروهای تاثیرگذار بر آنزیم PGK1 مصرف کرده بودند، بهبود قابل توجهی داشته است.   

انتهای پیام

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما