کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داروهای جدید برای بیماران آلزایمر

30 شهريور 1398 ساعت 15:21

تا اتمام جستجو برای درمان آلزایمر راه درازی باقی است


به گزارش پایگاه خبری خبردارو،اخبار مبنی بر این که Biogen آخرین شرکت داروسازی است که قصد توقف مراحل پایانی آزمایشات بالینی خود در زمینه جستجوی درمان آلزایمر و دیگر انواع بیماریهای زوال عقل را دارد منجر به گمانه زنی در مورد این موضوع شده است که فرضیه بتا آمیلوئید به آخر خط رسیده است. اما تحقیقات در زمینه شناسایی ثبت اختراعات حاکی از این است که شرکت های تازه وارد نوآور ممکن است درحال تحقیق بر روی چیزی جدید باشند. 
تصمیم شرکت Biogen در هفته گذشته مبنی بر توقف فاز 3 آزمایش داروی خود به نام  aducanumab به دلیل کاهش احتمال دستیابی به نتایج مورد انتظار و کلیدی، موجب شد تا سهام این شرکت به شدت سقوط کند. این شرکت آخرین شرکتی محسوب می شود که فعالیت های تحقیقاتی خود در زمینه فرضیه بتا آمیلوئید را رها کرده است. 
در ماه ژانویه امسال، شرکت داروسازی سوئیسی Roche  فاز 3 آزمایشات خود روی داروی crenezumab که یکی دیگر از داروهای ضد مولکول بتاآمیلوئید هست را متوقف کرد. در ماه ژوئن سال 2018 شرکت داروسازی Eli Lilly از ادامه فاز 3 آزمایشات بالینی خود بر روی داروی ضد بتا آمیلوئید lanabecestat منصرف شد. شرکت Pfizer نیز در سال گذشته از تصمیم خود جهت توقف فعالیت های تحقیقاتی خود در زمینه یافتن درمان آلزایمر و پارکینسون خبر داد علی رغم اینکه این شرکت یکی از سرمایه گذاران نهاد مالی کشف دارو (Drug Discovery Fund) است، نهاد مالی و سرمایه گذاری  که در سال 2015 با حمایت گروه های دولتی و صنعتی به منظور یافتن درمان این قبیل از بیماری های عصبی تاسیس شد.  
تحلیل کاربردهای حق اختراعات بین المللی منتشر شده توسط موسسه Withers & Rogers که در زمینه جستجوی درمان های احتمالی برای آلزایمر و دیگر انواع بیماریهای زوال عقل بوده است، کاهش شدید فعالیت‌های ثبت حق اختراع را از سال 2007 تا کنون تایید می کند. در سال 2007 ، کاربرد 1400 مورد حق اختراع در این زمینه تحقیقاتی منتشر شد در حالی که در سال 2017 (آخرین سالی که داده های کامل در این زمینه در دسترس بوده است) این رقم به 700 مورد رسیده است. 
با توجه به این داده ها و اطلاعات در زمینه حق ثبت اختراع، تصمیم شرکت Biogen برای توقف مراحل پایانی آزمایشات خود در مورد داروی   aducanumab تعجب آور نیست. جستجو برای یافتن درمان آلزایمر برای بسیاری از شرکت ها یک سفر دشوار و پرهزینه بوده است و نتایج مرحله پایانی آزمایشات بالینی برای یافتن شیوه های درمانی ضد بتا آمیلوئید مایوس کننده بوده است. اکنون باید این سوال را مطرح کرد که آیا فرضیه بتا آمیلوئید به پایان خط رسیده است یا خیر. 
تا پایان رقابت ارائه نوآوری جهت یافتن درمان آلزایمر و دیگر انواع بیماری‌های زوال عقل راه زیادی باقی است. شایان ذکر است که در همین زمان که ثبت حق اختراعات برای شیوه های درمانی ضد بتا آمیلوئید کاهش یافته است، دانشمندان محقق توجه خود را به سمت فرضیه های جایگزین معطوف نموده اند مانند اینکه تمام بیماری های عصبی به گونه ای با سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند. 
اگرچه این فعالیت های تحقیقاتی در مراحل آغازین خود هستند، آنها مرتبط با کشف پروتئین تاو در سال 2000 هستند. این پروتئین در شکل گیری گره‌ خوردگی های رشته های عصبی که یکی از مشخصه های بیماری های عصبی مانند آلزایمر و دیگر بیماریهای زوال عقل محسوب می شوند، نقش دارد. در میان شرکت های تازه وارد که به این رقابت نوآوری پیوسته اند، شرکت   Bigenقرار دارد که یک شرکت دارویی درحال رشد است و در سال 2013 پایه گذاری شده است و دارای حق کاربرد بسیاری از اختراعات در زمینه بیماری آلزایمر است. این شرکت در حال استفاده از یک رویکرد دوگانه است به طوری که به صورت همزمان فرضیه های بتا آمیلوئید و فرضیه های پروتئین تاو را مورد آزمایش قرار می دهد. 
تحلیل دقیق تر حق ثبت اختراعات اخیر حاکی از این است که شرکت های داروسازی در حال رد فرضیه بتا آمیلوئید هستند و بعضی از آنها در مطالعه این امکان هستند که به جای در نظر گرفتن بیماری زوال عقل به عنوان یک بیماری منحصر به فرد، می بایست آن را مجموعه ای از بیماری ها در نظر گرفت که وجه مشخصه آن خصیصه های ژنتیکی است. اگر این مورد صحت داشته باشد، باید نقشی را برای پزشکی و درمان فردی یا شخص مبتلا شده در نظر گرفت. 
تحقیقات در زمینه یافتن درمان برای بیماری آلزایمر به جذب سرمایه گذاری از سوی شرکت های چابک و نوآور که منابع مالی مکفی داشته و به دنبال آزمایشات جدید هستند، ادامه می‌دهد. یافتن درمان این بیماری دیگر در پاسخ آزمون یک فرضیه نیست و این حوزه تحقیقاتی در برگیرنده طیف گسترده ای از احتمالات است که این امر چشم انداز جذاب و هیجان انگیزی برای سرمایه گذاران و توسعه دهندگان دارو محسوب می شود.   
          
منبع pharmatimes


کد مطلب: 732

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/732/داروهای-جدید-بیماران-آلزایمر

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir