کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

سلامت شهروندان جای مسامحه و رودربایستی نیست

9 مهر 1398 ساعت 9:30

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به هشدارها و توصیه‌های بهداشتی به زایران اربعین حسینی، گفت: این هشدارها هر ساله قبل از این کمپین عظیم از سوی واحدهای بهداشتی زیر مجموعه وزارت بهداشت خطاب به عزیزانی که در این تجمع بزرگ شرکت می‌کنند صادر شده و چیز جدیدی نیست.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور افزود: سلامت شهروندان جای مسامحه، سانسور و رودربایستی نیست. اربعین حسینی بزرگترین تجمع مردمی در جهان است و با توجه به این حضور عظیم و مشکلات بهداشتی برخی کشورها بویژه کشورهای همجوار، وزارت بهداشت مکلف است هشدارها و آگاه‌سازی و آموزش لازم را به شهروندان خود ارایه کند و در زمینه مراقبت های بهداشتی زواری که از مسیر ایران تردد می‌کنند حساس باشد، این موضوع حتی یک مطالبه به حق اجتماعی است.

جهانپور ادامه داد: سال‌ها زمان و میلیاردها تومان هزینه برای حذف، ریشه کنی و مقابله با بیماری‌های واگیر در کشور صرف شده است، بعنوان مثال در مورد مالاریا، در حالی این بیماری در کشور ما در حال حذف است که فقط در یکی از کشورهای همسایه ما ده‌ها هزار نفر بدان مبتلا هستند، در مورد سل و ... هم این نگرانی‌ها وجود دارد است. همزمان دغدغه محافظت از شهروندان ایرانی در مقابل بیماری‌های نو پدید هم وجود دارد، اپیدمیولوژی این بیماری‌ها در جهان هم مشخص هست، اگر خدای ناکرده فردا روزی با شیوع تب دانگی یا زیکا یا ... مواجه شویم چه کسی پاسخگوست؟

وی در ادامه تاکید کرد: در تجمعات بزرگ انسانی آن هم متشکل از شهروندان جوامع مختلف همیشه خطر شیوع برخی بیماری‌های واگیر احساس می‌شود و باید مردم اطلاعات و حساسیت لازم را داشته باشند و برای پیشگیری حداکثری آموزش ببینند. این مقوله نژاد پرستی نیست، مراقبت است و وظیفه و مسوولیت تک تک افراد بویژه دست اندرکاران سلامت و اصحاب رسانه بیشتر است. با این موضوع احساسی و هیجانی نمی‌توان و نباید برخورد کرد. جایی که بیش از سه میلیون شهروند ایرانی حضور دارند برای تولیت سلامت ما، قطعا حساسیت ویژه‌ای دارد و خواهد داشت.

جهانپور در پایان با اشاره به روند بهبود یابنده مراقبت‌های بهداشتی در ایام اربعین در عراق و اظهار امیدواری مبنی بر کنترل مناسب بهداشتی این رویداد بزرگ و ارزشمند و برگزاری باشکوه آن در سال جاری، گفت: توصیه اکید ما به شهروندان ایرانی رعایت توصیه‌های بهداشتی، مراقبت از بهداشت فردی، استفاده از ماسک‌های مناسب بویژه در زمان حضور در محل‌های شلوغ یا زمان گرد و غبار، شستشوی مداوم دست‌ها بویژه قبل از صرف غذا، عدم همراه داشتن غذاهای فاسد شدنی، استفاده از آب بسته بندی، پرهیز از نوشیدن مایعات در لیوان‌های غیر شخصی یا غیریکبار مصرف، حتی‌المقدور پرهیز از مصافحه و روبوسی و  مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی هنگام مشاهده علایم  اولیه مشکوک به بیماری‌های گوارشی، تنفسی و ... هست و در این زمینه در روزهای آینده از سوی کمیته سلامت اربعین حسینی و سخنگوی آن، آقای دکتر کولیوند و همکاران نظام سلامت هشدارها و آموزش‌های لازم مکرراً به شهروندان ایرانی داده خواهد شد.

انتهای پیام

 


کد مطلب: 763

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/763/سلامت-شهروندان-جای-مسامحه-رودربایستی-نیست

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir