کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تحولی در درمان سرطان پروستات با دارویی جدید

10 مهر 1398 ساعت 9:18

متخصصان علوم پزشکی در انگلیس اعلام کرده‌اند که داروی "اولاپاریب"، اولین داروی هدفمند ژنتیکی برای مبارزه با سرطان پروستات، می‌تواند به یک درمان انقلابی برای این بیماری تبدیل شود.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از ایسنا، سرویس سلامت همگانی انگلیس پیش‌تر این دارو را برای سرطان تخمدان استفاده می‌کرد و هم‌اکنون متخصصان سرطان آن را دارویی انقلابی برای مبارزه با سرطان پروستات تشخیص داده‌اند.

طبق اعلام کارشناسان در یک کنفرانس مربوط به سرطان، آزمایش‌ها نشان داده داروی اولاپاریب رشد تومور در مردان مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات را کند می‌کند. متخصصان امیدوارند این امر بتواند شانس بقا را در برخی از مردان مبتلا به این بیماری بهبود بخشد.

به گفته کارشناسان این امکان وجود دارد که اولاپاریب ظرف دو سال آینده در دسترس بیماران قرار گیرد. این دارو که ساخت شرکت دارویی "آسترازنکا" است، پیش‌تر در دسترس بیماران مبتلا به سرطان تخمدان در انگلیس قرار گرفته بود.

اولاپاریب که "لینپارزا" نیز نامیده می‌شود از طریق هدف قرار دادن و کشتن سلول‌های سرطانی با کد ژنتیکی معیوب ضمن محافظت از سلول‌های عادی با DNA سالم کار می‌کند.

بر اساس گفته‌های متخصصان این دارو برای همه افراد مبتلا به سرطان پروستات موثر نخواهد بود و تنها برای برخی از مردان مبتلا به این بیماری موثر است. بیماران می‌توانند پیش از استفاده از این دارو با انجام آزمایش‌هایی وجود خطاهای ژنتیکی را در خود بررسی کرده و در صورت داشتن چنین خطاهایی از آن استفاده کنند.

این رویکرد دقیق به این معناست که بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند در عین بهره‌مندی از مزایای درمانی این دارو از عوارض جانبی احتمالی سایر داروهای دیگری که ممکن است برای آن‌ها به این اندازه مفید نباشند، دور می‌مانند.

متخصصان در آزمایشی اولاپاریب را با ابیراترون و انزالوتامید، دو داروی معمول تجویزی برای پروستات که در دسته هورمون‌تراپی‌ها قرار دارند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد که استفاده از اولاپاریب رشد سرطان را تا ماه‌ها به تأخیر می‌اندازد و این بدان معناست که حتی در صورت پیشرفت بیماری، شانس بقای بیمار طولانی‌تر خواهد شد. متخصصان برای تأیید این موضوع، بیماران را تحت نظر دارند.

آمار به دست آمده در کشور انگلیس نشان می‌دهد که از هر هشت مرد یک نفر در طول زندگی به سرطان پروستات مبتلا می‌شود. این بیماری عمدتا در مردان بالای ۵۰ سال بروز یافته و خطر ابتلا به آن با افزایش سن تشدید می‌شود.

همه این تومورها نیازی به درمان فوری ندارند. اگر سرطان در مراحل اولیه باشد و علائمی ایجاد نکند، پزشکان به جای درمان فوری ممکن است نظارت دقیق را پیشنهاد کنند. اما برخی از تومورها نیز تهاجمی بوده و نیاز به درمان دارند که در صورت تشخیص زودهنگام درمان می‌شوند.

تمام درمان‌ها از جمله درمان با اولاپاریب می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد و از همین رو پزشکان با بررسی شرایط بیمار باید کم‌عارضه‌ترین نوع درمان را برای او به کار گیرند.

بنا بر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این نوع از روش‌های پزشکی دقیق از پیش‌تر نیز برای معالجه انواع سرطان‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. کارشناسان امید دارند اولاپاریب بتواند اولین روش درمانی در مورد سرطان پروستات باشد که مبتنی بر این نوع درک دقیق از تومور یک فرد است.

انتهای پیام

 


کد مطلب: 767

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/767/تحولی-درمان-سرطان-پروستات-دارویی-جدید

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir