۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۷۷۵

"مسئول فنی" برای تجهیزات پزشکی؛ آری یا خیر؟

به دنبال طرح مباحثی مبنی بر ایفای وظایف کارشناسان تجهیزات پزشکی توسط داروسازان، رییس سازمان غذا و دارو، گفت: در حال ساماندهی تخصص‌های حوزه تجهیزات پزشکی هستیم تا بتوان از کارشناسان متخصص این حوزه برای بخش‌های مختلف تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه‌ای استفاده کرد.
"مسئول فنی" برای تجهیزات پزشکی؛ آری یا خیر؟
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از ایسنا، چندی پیش مهندس حسین صفوی - مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به رییس‌ این سازمان درخواست کرد که در کلیه ضوابط، دستورالعمل‌ها، مکاتبات و بخشنامه‌های حوزه تجهیزات پزشکی، نقش مهندسین پزشکی به عنوان متولی اصلی حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی لحاظ شود؛ چرا که با توجه به گستردگی بالا و تنوع انواع تجهیزات و ملزومات پزشکی که بالغ بر ۲۸۰ هزار ردیف IRC هستند و ضرورت توجه به ایمنی، اثربخشی و نگهداشت تجهیزات پزشکی لازم است که  از کارشناسان تجهیزات پزشکی به عنوان مسئولین فنی این حوزه استفاده شود.

صفوی همچنین اعلام کرده بود که این درحالیست که "برخی اخبار و گزارشات در خصوص ایفای وظایف آنان (کارشناسان تجهیزات پزشکی)، توسط داروسازان موجب دلسردی و کاهش انگیزه این کارشناسان شده و بیم آن می‌رود که در شرایط سخت کنونی که نیاز بیشتر به حضور اثربخش آنان در تامین، نگهداشت و مدیریت مصرف تجهیزات و ملزومات پزشکی استاندارد و با کیفیت در فرآیندهای درمانی است، با اتخاذ اینگونه تصمیمات شاهد آسیب در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و در خدمت‌رسانی به بیماران و مردم شریف کشور باشیم. "

بر همین اساس دکتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت استفاده از مسوولین فنی تجهیزات پزشکی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی و جایگاه آنان در این حوزه، گفت: رشته مهندسی پزشکی حدود ۱۰ سال قبل دایر شده و این در حالیست که تنوع کاری حوزه تجهیزات پزشکی زیاد است. به عنوان مثال بخشی از حوزه تجهیزات پزشکی مربوط به تخصص‌های پلیمری در حوزه لوازم مصرفی است. در عین حال در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای تخصص دیگری مورد نیاز است. بنابراین حوزه تجهیزات پزشکی به لحاظ تخصص‌ها بسیار گسترده‌تر از حوزه دارو است.

وی افزود: بر این اساس ما در حال ساماندهی تخصص‌های این حوزه هستیم تا بتوان از این تخصص‌های مختلف تجهیزات پزشکی برای بخش‌های مختلف حوزه تجهیزات پزشکی استفاده کرد. حتی در راستای این تخصص‌گرایی شاید مجبور شویم که بخش سرمایه‌ای و غیر سرمایه‌ای یا مصرفی تجهیزات پزشکی را از یکدیگر جدا کنیم.

شانه‌ساز با بیان اینکه قطعا از حضور حداکثری متخصصین این حوزه در صنعت یا قسمت‌های ارائه‌کننده کالاهای تجهیزات پزشکی به عنوان مسئول فنی یا با هر عنوان دیگری  استقبال می‌کنیم، ادامه داد: البته باید توجه کرد که وقتی از عنوان مسئول فنی استفاده می‌کنیم، این واژه، واژه‌ای قانونی است. بنابراین ابتدا باید ابعاد قانونی و حقوقی عنوان "مسئول فنی" در حوزه تجهیزات پزشکی مورد بررسی قرار گیرد و سپس عنوان دقیق برای کارشناسان تجهیزات پزشکی را اعلام کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در حال حاضر متاسفانه در حوزه کارشناسان تجهیزات پزشکی تعریف مشخصی وجود ندارد؛ چراکه حوزه تجهیزات پزشکی بسیار گسترده است. بنابراین داریم بررسی می‌کنیم تا تقسیم‌بندی درستی در این حوزه داشته و از تخصص‌های مرتبط در بخش‌های مختلف حوزه تجهیزات پزشکی استفاده کنیم.

انتهای پیام

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما