۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۷۸۷

هیچ کمپانی اروپایی مواد اولیه را خودش تولید نمیکند

وزیر بهداشت گفت: صراحتا اعلام می‌کنم هیچ کمپانی تولید داروی اروپایی وجود ندارد که مواد اولیه را خودش تولید کند. اکثر این کمپانی‌ها مواد اولیه خود را از کشور چین وارد می‌کنند.
هیچ کمپانی اروپایی مواد اولیه را خودش تولید نمیکند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با حضور در کارخانه داروسازی بهستان واقع در شهرک صنعتی کاوه با بیان اینکه در کشور ما کار کردن با بروکراسی های نفس‌گیر مانند راه رفتن بر روی تردمیل است تصریح کرد: تا بخواهیم به نقطه قابل ملاحظه ‌ای برسیم، زمان زیادی باید صرف شود.

وی با اشاره به اینکه " تمام تجربه خودم را به عنوان کسی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت‌ کرده، به وزارت بهداشت آوردم" توضیح داد: از روز اول بزرگ‌ترین اولویت من در حوزه دارو حذف رانت بود. و هیچ حوزه داروسازی مقصر نشناختم و با وجود اینکه پس از انقلاب فرد غیرداروساز رییس سازمان غذا و دارو نبوده و آن اتفاقاتی که افتاده، متوجه سازمان غذا و دارو است. من حرف از امضاهای طلایی زدم به من حمله و انتقاد کردند و من می‌دانم حمله‌های صورت گرفته از سوی کسانی بود که در حال استفاده از "رانت" بودند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبتهای خود با انتقاد از نوع کارکرد سامانه تی‌تک تصریح کرد: این سامانه زیرساخت خوبی برای شفافیت بود، اما هرگز این اتفاق نیفتاد. همچنان این سامانه دارای نواقصی است و یک کاربر در سامانه تی‌تک توانست آمپول تستسترون را به عنوان پودر نارگیل و پودر کاکائو به کشور وارد کند و یا یک خانم دکتر در این سامانه در ۱۹ قسمت مسئول فنی شناخته شده بود.

وی با اشاره به اینکه " صراحتا اعلام می‌کنم وزیر بهداشت کاسه‌لیس نیست" گفت: اگر می‌خواستم اقدامات رانت‌جویانه انجام دهم می‌توانستم اقدام به تاسیس کارخانه‌های متعدد و رانت‌جویی‌های دیگر کنم. خوشحالم که وقتی چوب را برمی‌داری، عده‌ای که خطا کرده‌اند کار دست‌شان می‌آید. تا زمانی که مساله "رانت" در حوزه داروسازی کشور برطرف نشود، مشکل باقی خواهد ماند؛ چراکه هیچ سرمایه‌گذاری جرات نمی‌کند در کشوری که امکان حفظ سرمایه‌اش وجود ندارد و پرریسک تلقی می‌شود، سرمایه‌گذاری کند.

نمکی با بیان اینکه " پس از اصلاح سامانه، تصمیم به برخورد با سایر تخلف‌های صورت گرفته، داشتیم و تمام تخلفات را به قوه قضاییه گزارش کردم" تاکید کرد: روزی پرونده‌ای از سوی شخصی که علیه من اقداماتی من انجام داده بود، به وزارتخانه آمد. بنده تاکید کردم به هیچ عنوان نباید با نیت قبلی به این پرونده رسیدگی شود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: نمی‌توانیم سامانه درست احداث کرده و به دست انسان نادرست دهیم. همواره تاکید کرده‌ام که هوشمندسازی باعث عاری شدن از آلودگی نمی‌شود و ما نیاز به انسان سالم داریم. انسانی که توسعه یافته باشد، دروغ نمی‌گوید، مالیاتش را انکار نمی‌کند، HIV نمی‌گیرد و ...

نمکی اضافه کرد: هرگونه بی‌عدالتی از طریق سامانه ۱۹۰ به اطلاع ما می‌رسد و من شخصا آن را پیگیری می‌کنم. اولویت اول ما در سازمان غذا و دارو پیش رفتن به سمت روند تولید دارو است. سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه بازار دارویی کشور بود که از این رقم سه درصد به واردات اختصاص می‌یافت و متاسفانه همین سه درصد حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار دارویی کشور را شامل می‌شد. همچنین ۹۷ درصد هزینه‌ها نیز مربوط به داروهای داخلی بود که ۷۰ درصد هزینه ریالی در کشور را شامل می‌شد. از نظر پرداخت‌های بیمه‌ای هزینه‌های بالایی شامل داروها می‌شود.  بالای ۵۰ درصد از پرداخت وجه دارو از جیب بیمار است.

وی افزود:‌ امروزه با وجود شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر روا نیست تا پول تفاوت برند در دارو را به دارویی اختصاص بدهند که دانش فنی متمایزی نسبت به داخل در آن دیده نمی‌شود. صراحتا اعلام می‌کنم هیچ کمپانی تولید داروی اروپایی وجود ندارد که مواد اولیه را خودش تولید کند. اکثر این کمپانی‌ها مواد اولیه خود را از کشور چین وارد می‌کنند.

وزیر بهداشت در پایان صحبتهای خود به سازمان انتقال خون نیز انتقادات کرد و گفت: تا چند ماه آینده در سازمان انتقال خون نیز انقلاب خواهد شد. ما در هر قسمتی که بگذاریم مردم در مسیر پاکیزه کار خود را انجام بدهند، شاهد اقدامات خوبی خواهیم بود و بحث پالایشگاه ها را به طور جد پیگیری میکنم.

انتهای پیام
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما