۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۷۹۳
متخصصان اتریشی اعلام کردند

تاثیر داروی کاهنده کلسترول بر سلامت استخوان‌ها

نتایج یک تحقیق از سوی متخصصان اتریشی نشان داده است که داروی استاتین می‌تواند بر سلامت استخوان‌ها تاثیر بگذارد.
تاثیر داروی کاهنده کلسترول بر سلامت استخوان‌ها
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از ایسنا، داروی استاتین که به منظور کاهش کلسترول تجویز می‌شود بسته به میزان دوز مصرفیِ آن می‌تواند برای سلامت مفید یا مضر باشد. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد دوز پایینی از این دارو می‌تواند از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرده اما مصرف دوز بالای آن خطر بیماری‌های آسیب‌زننده به استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

محققان اتریشی به بررسی اطلاعات تعدادی بیمار بستری شده در بیمارستان در مدت دو سال پرداخته و متوجه شدند که ۳۵۳ هزار و ۵۰۲ نفر از آنان از داروی استاتین مصرف کرده‌اند. از این میان پوکی استخوان در ۱۱ هزار و ۷۰۱ نفر تشخیص داده شد. محققان اطلاعات این افراد را با هفت میلیون و ۵۴۳ هزار و ۹۴۷ نفر دیگری که داروی استاتین مصرف نکرده بودند مقایسه کرده و متوجه شدند ۶۸ هزار و ۶۹۹ نفر از آنان دچار پوکی استخوان بوده‌اند.

بر اساس این مطالعات، پوکی استخوان در افرادی که داروی استاتین مصرف کرده‌اند سه برابر بیشتر شایع است. هرچند، مصرف ۱۰ میلی‌گرم از آن در روز یا کمتر خطر ابتلا به پوکی استخوان را حدود ۶۰ درصد کاهش می‌دهد که به نوع استاتین بستگی دارد. تاکنون از شش نوع استاتین پنج مورد آن تست شده که نشان می‌دهد خطر پوکی استخوان با افزایش دوز مصرفی بیشتر می‌شود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، محققان اتریشی اظهار داشتند: یافته‌های بدست آمده به این معنی نیست که افراد مصرف داروی استاتین را متوقف کنند. اما افرادی همچون زنان و سالمندان که مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند باید بیشتر به سلامت استخوان خود توجه داشته باشند و در این مورد از پزشک خود مشورت بگیرند.

انتهای پیام

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما