۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۷۹۷
در کمیسیون اقتصاد سلامت مطرح شد:

‌ذغذغه‌های واردکنندگان درباره مسائل گمرکی

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران از مشکلات واردات دارو و چالش‌های گمرکی پیش روی فعالیت خود گفتند.
‌ذغذغه‌های واردکنندگان درباره مسائل گمرکی
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با حضور مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو و کارشناس دفتر مدیرکل واردات گمرک ایران و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد.

در این نشست شرکت‌های داروسازی و واردکنندگان دارو مشکلات و چالش‌هایی که با گمرک دارند را مطرح و خواستار رسیدگی به آنها برای فعالان بخش ‌خصوصی شدند.

محمود نجفی‌عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به فعالیت واحدهای فعال در حوزه دارو بیان کرد: بررسی عملکرد شرکت‌های داروساز کشور طی نیمه نخست امسال نشا

ن می‌دهد که برخی از شرکت‌ها رکورد کل سال را طی این مدت، شکسته‌اند. آمار شرکت‌های پخش دارو نیز حاکی از افزایش 45 درصدی فروش دارو در کشور طی شش ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است، بنابراین به نظر می‌رسد در پاسخ به اینکه چرا به‌رغم افزایش تولید و عرضه دارو در داخل کشور، گزارش‌هایی از کمبودها در این بخش دیده و شنیده می‌شود، باید به قاچاق دارو به خارج از کشور اذعان کرد و دلیل کمبودها را قاچاق دانست که در سایه اختلاف نرخ ارز، رونق گرفته است.

نجفی در ادامه صحبتهای خود با تاکید بر ارز 4200 تومانی و مشکلات آن تصریح کرد: مسائل عدیده‌ای برای بنگاه‌های فعال و خوش‌نام در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور ایجاد شده است. بخش عمده‌ای از ارز 4200 تومانی تخصیص یافته، به دلیل شباهت شاخص HS کد با کد IRC در جای دیگری غیر از دارو و تجهیزات پزشکی صرف شده، از همین رو پیشنهاد بخش خصوصی جایگزینی کد IRC با HS کد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است.

ناصر ریاحی عضو هیات رییسه اتاق تهران و رییس انجمن واردکنندگان دارو در این نشست بیان کرد: معمولاً رئیس کل گمرک عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران هم هست. به خاطر دارم که آقای دکتر کرباسیان طرحی را ارائه کردند که شرکت‌ها را اعتبارسنجی می‌کنیم و شرکت‌هایی که قدیمی و معتبر هستند به خصوص تولید کنندگان مثل دوران قدیم و کشورهایی که از ما پیشرفته تر دارند بتوانند خط سبزی داشته باشند و فقط کالا را اظهار کنند و سپس کالا در انبارهای خودشان برود و بعد از عملیات ترخیص صورت بگیرد و حقوق گمرکی را بعد از فروش کالا داشته باشند.

او ادامه داد: آقای کرباسیان وزیر شدند و آقای عسگری به جای ایشان آمدند و او هم گفت این موضوع را دنبال می‌کنیم و حالا هم که آقای میراشرفی آمدند. این کار منطقی است و در تمام کشورهای توسعه یافته انجام می شود، ما شرکت های معتبری هستیم و این شرایط پیش نخواهد آمد که کالاهایی نتواند وارد شود و اختلالی در بحث ارزی رخ بدهد. امیدوارم شرایط به گونه پیش برود که ما بتوانیم کالاهایمان را به انبارهای خودمان برسانیم زیرا انبارهای شما قابل اعتماد نیست. ما اکنون در حال تهیه انبارهای وارداتی هستیم که بتوانیم در آن یخچال‌هایی تعبیه کنیم. البته باز هم در آنجا ما از شرایط مطمئن نیستیم دارو شرایط خاصی دارد و باید به آن توجه ویژه شود اگر شرکت معتبر است بگذارید کالایش را خارج کند و از محل فروش بتواند حقوق گمرکی را بپردازد.

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در سخنانی، یکی از دلایل بروز مشکلات پیش آمده برای فعالان و کارآفرینان صنعت و تجارت دارو در کشور به ویژه طی دو سال اخیر را عدم تفکیک HS کد و کد IRC عنوان کرد و گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان گمرک ایران و سازمان غذا و دارو به امضا رسید، گمرک متعهد شد که در حوزه کالاهای سلامت‌محور شاخص IRC را به جای HS کد جایگزین و لحاظ کند اما با این حال این تفاهم نامه هنوز از سوی گمرک اجرایی نشده است.

وی در همین رابطه افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در چهار ماهه امسال، در حدود 60 میلیون دلار ارز 4200 تومانی به شرکت‌هایی پرداخت شده ‌است که از تناسب این دو شاخص سوءاستفاده کرده و به بهانه واردات مواد اولیه دارو و داروی ساخته شده، ارز دولتی دریافت کرده‌ و کالاهای دیگری را که مشمول نبوده ‌است، وارد کرده‌اند.

در بخش دیگری از این نشست هر یک از اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو به شرح مشکلات موجود در زمینه گمرک پرداختند.

امیرحسین معینی زندی، نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو به بحث اتهام بیش‌اظهاری اشاره کرد و گفت: از سوی گمرک به شرکت‌های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی چنین اتهامی وارد می‌شود بسیاری از واردکنندگان با تماس‌های تلفنی روبه‌رو شده‌اند که تماس‌گیرنده پیشنهاد حل مشکل ترخیص کالاها را در ازای دریافت مبالغ چند میلیون تومانی مطرح کرده ‌است. اصرار گمرکات کشور بر نمونه‌برداری از محموله وارداتی و آزمایش چالش دیگری برای شرکت‌های داروسازی است و بسیاری از مواد اولیه وارداتی از حساسیت بالایی برخوردار است که نمونه‌برداری از آن منجر به فساد این مواد می‌شود.

در بخش دیگر رامین فلاح، نایب‌رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی، به کمبود انبارهای یخچال‌دار در گمرکات کشور اشاره و آن را یکی از مشکلات پیش روی واردکنندگان مواد اولیه دارویی برشمرد.

او تاکید کرد: به دلیل کمبود انبارهای یخچال‌دار، واردکنندگان مواد اولیه دارو به ناچار مجبور هستند تا زمان ترخیص محموله‌ها، آنها را در کامیون‌های یخچال‌دار مستقر در گمرکات نگهداری کنند و برای روشن نگه ‌داشتن بی‌وقفه کامیون‌ها نیز که بعضا تا چند روز و حتی چند هفته طول می‌کشد، باید گازوئیل آنها را تامین کنند. به دلیل محدودیت‌هایی که اوفک، دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، اعمال کرده ‌است، امکان واردات قطعات یدکی های‌تک به ایران داده نمی‌شود و شرکت‌های تولیدی تجهیزات پزشکی به شرطی امکان تامین این قطعات یدکی را دارند که قطعات قبلی و به اصطلاح داغی را بازگردانند، حال آنکه گمرک ایران ارسال قطعات کهنه به خارج از کشور را جزو صادرات کالا محسوب می‌کند که مشکلات مربوط به رفع تعهد ارزی را برای شرکت‌های این بخش ایجاد کرده‌ است. یک رانت فساد در گمرک ایجاد شده است و نباید به آن دامن زد.

هاله حامدی‌فر، نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، نیز به بحث نمونه‌برداری گمرکات کشور از مواد اولیه وارداتی شرکت‌های داروسازی را مورد انتقاد قرار داد و این اقدام را موجب هدر رفتن کالاهای حساس و بسته‌بندی شده خاص این حوزه عنوان کرد. قطع پیاپی سیستم EPL گمرک را چالش دیگری برای ترخیص کالاها است. با توجه به شرایط تحریم و مشکلات ناشی از تخصیص ارز، زمان متروکه ماندن کالاهای وارداتی در گمرکات کشور را باید افزایش داد. بحث استرداد هم برای ما مشکل ایجاد کرده است. تغییر تعرفه‌های گمرکی دایم در حال تغییر است و ان یعنی ثبت سفارش را باید از اول انجام دهیم. متروکه کردن کالا هم باید اصلاح شود.

احمد خارزی، مدیرعامل شرکت داروسازی دانا، درباره شرایط سختی که گمرک برای کالای مرجوعی شرکت‌های داروسازی ایجاد کرده‌ اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه در گمرکات کشور امکان آزمایش دقیق محموله‌های وارداتی مواد اولیه دارو وجود ندارد، این مواد توسط شرکت‌های داروساز و طی آزمایشات دقیق مورد بازبینی و تایید قرار می‌گیرد و در صورتی که نظر شرکت‌ داروساز را تامین نکرده باشد، به شرکت خارجی مرجوع می‌شود اما مشکل و معضلی که گریبان بخش خصوصی را گرفته این است که گمرک این کالاهای مرجوعی را به عنوان صادرات تلقی کرده و شرکت مربوطه محکوم به بازگشت ارز صادراتی می‌شود. سیستم وزن کردن کالا و باسکولهای موجود در گمرکها در ایران کالیبره نیست و نمیتوان به اندازه گیری های آن مطمئن بود به همین دلیل کسری میخوریم.

حمید مقیمی، رییس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، نیز با بیان اینکه یکی از چالش‌های فعالان این بخش با گمرک، مربوط به داده‌های ارزش می‌شود، گفت: گمرک ایران برای رفع هرگونه ابهامات در این زمینه، با تشکل‌های مربوطه مشورت کند.

کارشناس دفتر مدیرکل واردات گمرک ایران نیز در این جلسه در پاسخ به سوالات و انتقادهای فعالان بخش‌خصوصی، توضیحاتی ارائه داد.

بابکی در خصوص رسوب کالا در گمرکات کشور، گفت: گمرک ایران نقشی در رسوب کالاهای وارداتی به کشور نداشته است و گزارش چندی پیش بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که دلایلی از جمله ضعف لجستیک داخلی، کمبود انبارها، مشکل کمبود نقدینگی بنگاه‌ها برای پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و زمان‌بر بودن صدور مجوزها منجر به رسوب کالاها در گمرکات شده است.

وی در خصوص ادعای بیش‌اظهاری در گمرکات که از سوی یکی از فعالان اقتصادی مطرح شد نیز گفت: ملاک گمرک، اسناد صاحب کالاست و صرفا به این اسناد و ارقامی که در آن آمده است، استناد می‌شود.

این کارشناس گمرک در ادامه نقد برخی فعالان اقتصادی به کاهش زمان ماندگاری کالاها در گمرکات به 2 ماه را، مورد قبول گمرک نیز دانست و افزود: کاهش زمان ماندگاری کالاها به دو ماه، یکی از مصوبات ستاد مقابله با تحریم است و گمرک ایران نیز مکلف به اجرای آن است.

بابکی همچنین در خصوص کمبود انبارهای یخچال‌دار در گمرکات کشور، گفت: گمرک ایران متولی انبارها در این مناطق نیست و کمبودها مربوط به سازمان انبارهاست.

به گفته وی، نقد فعالان اقتصادی در ارتباط با کارشناسان مجازی گمرک و مشکلاتی که در این رابطه برای بنگاه‌ها رخ داده، از نظر گمرک ایران قابل پذیرش است و در همین رابطه، از سامانه جامع گمرکی کشور خواسته شده است که نسبت به درج نام و مشخصات کامل کارشناسان مجازی در این سامانه اقدام شود.

وی در عین حال افزود: در صورتی شرکت‌های بخش خصوصی تا شعاع 50 کیلومتری هر یک از گمرکات کشور انبارهایی را برای تخلیه کالاهای وارداتی خود اعلام کنند، این انبارها تحت کلید گمرک درخواهد آمد.

انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما