کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرگ سالانه ۱۵۰‌هزار نفر بر اثر سکته

4 آبان 1398 ساعت 10:50

آمارها مي‌گويد آمار مرگ و مير بر اثر بيماري‌هاي غيرواگير در کشور روبه‌ افزايش است و به طور متوسط در هر 4 دقيقه يک نفر به سکته مغزي مبتلا مي‌شود.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از روزنامه آرمان ملی ،رضا ملک‌زاده، معاون وزير بهداشت نيز اين آمار را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: «سالانه در ايران بيش از 150‌هزار نفر بر اثر سکته قلبي و مغزي جان خود را از دست مي‌دهند در صورتي که 80‌درصد اين سکته‌ها قابل پيشگيري است».

سن سکته نيز به‌دليل مشکلات پنهان و آشکار روحي و رواني هر روز کاهش پيدا مي‌کند و حالا سن جواني که سکته بيشترين خطر را براي اين افراد دارد، در معرض خطر هستند. معاون وزير 50‌هزار مرگ ناشي از سکته در ايران را مربوط به افراد زير 70 سال و 12‌هزار نفر زير 50 سال مي‌داند.

اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود که‌ تحقيقات علمي نشان داد که 80‌درصد سکته‌هاي قلبي و مغزي در ايران قابل پيشگيري است و امروز دانشگاه‌هاي علوم پزشکي بايد به اين امر توجه بيشتري داشته باشند. ملک‌زاده همچنين خاطرنشان کرد: در دو سال اخير ايران در بخش پژوهش و توليد علم پيشرفت‌هاي خوبي داشته و توانسته رتبه 16 جهان را از آن خود کند و بين کشورهاي اسلامي رتبه يک را کسب کند.

پزشکان مي‌گويند احتمال سکته براي هر کسي وجود دارد و جواني نمي‌تواند در برابر اين بيماري سپر مدافع باشد. مطابق آماري که انجمن سکته مغزي اعلام کرده است، يک چهارم سکته‌هاي مغزي براي افراد کمتر از 55 سال اتفاق مي‌افتد و سکته شايع‌ترين علت ناتواني در بزرگسالان است.


ساعات طلايي
اگر دچار سکته مغزي شديم يا براي اطرافيانمان اين اتفاق رخ داد بايد چه کنيم؟ پزشکان توجه 2 تا 3 ساعت طلايي را براي اقدام به درمان ضروري مي‌دانند. به محض اينکه علائم سکته مغزي را مشاهده کرديد، کمتر از 3 ساعت زمان داريد تا درمان را آغاز کنيد. تعلل در اين کار مي‌تواند موجب وقوع اتفاقات ناخوشايند جبران ناپذيري شود. به گفته پزشکان هر دقيقه‌اي که از سکته مغزي مي‌گذرد، بيش از 2‌ميليون سلول عصبي از بين مي‌روند.

بنابراين در نظر گرفتن مسأله زمان و سرعت عمل در اقدام به درمان مي‌تواند بيمار را از وقوع ناتوانايي‌هاي مغزي نجات دهد. درمان سريع و صحيح بعد از وقوع سکته مغزي ضروري است. خارج کردن لخته خون به کمک ابزار پيشرفته، مي‌تواند بيش از 50‌درصد شانس بهبودي را افزايش دهد.

داروهاي حل‌کننده لخته خون در مدت 4 ساعت و نيم، احتمال بهبودي را 30‌درصد افزايش خواهد داد. اگر بيمار در بيمارستاني بستري شود که واحد مراقبت‌هاي ويژه سکته مغزي هم داشته باشد، 14‌درصد شانس بيشتر براي بهبودي دارد. اما متاسفانه تعداد اين مراکز در کشور به اندازه کافي نيست. آنطور که رئيس انجمن سکته مغزي مي‌گويد:

در تهران 2 مرکز درماني داراي ابزار پيشرفته درمان اوليه سکته مغزي وجود دارد و يکي دو شهر ديگر از جمله شيراز داراي چنين مرکز درماني هستند. داروي ضد لخته خون ظاهرا تحت پوشش بيمه است و در هر استان يک مرکز کار تزريق اين دارو را انجام مي‌دهد.

اگر اين امکان فراهم شود که در هر شهر يک مرکز دارودرماني وجود داشته باشد، امکان بهبودي براي بيماران بيشتري فراهم خواهد شد. نکته ديگر اين است که بايد تا جايي که مي‌توانيم درباره اين بيماري آگاه شويم و اين آگاهي را با اطرافيان به اشتراک بگذاريم.

کنترل فشار و قند خون، انديشيدن تمهيدي براي تغذيه مناسب، ترک دخانيات و کنار گذاشتن مصرف الکل و رو آوردن به ورزش شايد بتواند ما را از تهديد سکته مغزي دور بدارد. اما به گفته پزشکان، اگر اين مسأله که به هنگام وقوع سکته مغزي بايد هر چه سريعتر با اورژانس تماس گرفته شود، در جامعه نهادينه شود، گام بزرگي در مسير مهار اين بيماري برداشته شده است.

انتهای پیام


کد مطلب: 846

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/846/مرگ-سالانه-۱۵۰-هزار-نفر-اثر-سکته

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir