۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۸۶۵

بیمارستان ۵۱ ساله کودکانِ کشور و بیماری‌های گرانی که بیمه نیستند

قطب علمی اطفال کشور است و در سال ۱۳۴۷ به همت دکتر اهری و دکتر قریب آغاز به کار کرد؛ رسالتش هم ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران، آموزش و تربیت نیروی انسانی و همچنین ایجاد بستر تحقیقاتی در زمینه علوم پزشکی با بالاترین کیفیت است...
بیمارستان ۵۱ ساله کودکانِ کشور و بیماری‌های گرانی که بیمه نیستند
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، به نقل از ایسنا، دکتر رضا شروین بدو - فوق تخصص بیماری‌های مغز و اعصاب کودکان و رییس مرکز طبی کودکان است. وی ضمن تشریح خدمات ارایه شده به بیماران، پیشرفت‌ها و همچنین مشکلات موجود بر سر راه درمان کودکان بیمار را مطرح و تاکید می‌کند که در بسیاری از موارد باید کودکان بیمار در اولویت قرار گیرند و بیش از پیش به رفع موانع درمانی آنها توجه شود.

متن گفت‌وگوی تفصیلی دکتر شروین بدو را در پی می‌خوانید:

بیمارستان ۵۱ ساله کودکان در پایتخت

- در ابتدا درباره فعالیت‌ها و همچنین نوع خدمات ارایه شده به بیماران در بخش‌های مختلف این بیمارستان توضیح دهید؟

بیمارستان مرکز طبی کودکان بزرگ‌ترین بیمارستان آموزشی، درمانی و پژوهشی کشور است. این بیمارستان از سال ۱۳۴۷ تاکنون فعال است و در واقع ۵۱ سال از فعالیت آن می‌گذرد. در تمام زمینه‌های تخصصی و فوق تخصصی کودکان خدمت رسانی درمانی انجام می‌دهد و همچنین در روند آموزش تخصصی و فوق تخصصی پزشکی کشور نقش دارد.

این بیمارستان حدود ۴۰۰ تخت دارد که معمولا همه تخت‌ها اشغال هستند. نزدیک ۳۴۵ تخت در بخش‌ها و تعداد دیگری از تخت‌ها در اورژانس هستند و این تعداد تختی که اشاره کردم، با ضریب اشغال حدود ۹۵ درصد فعالیت می‌کنند و این مساله نشان می‌دهد که همه تخت‌های بیمارستان پُر است.

اتاق‌ عمل‌های مجهزی داریم و ماهانه بیش از ۱۰۰۰ عمل بزرگ در این بیمارستان انجام می‌شود. مراجعین متعدد اورژانس داریم که تعداد آن به طور معمول بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مراجعه در روز است و بیش از ۱۰۰۰ مراجعه در کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی داریم. بنابراین با حجم بسیاری از بیماران مواجه هستیم. بخش‌ها خدمات را در زمینه اقدامات تخصصی طبی کودکان یا اقدامات مدیکال و جراحی ارایه می‌دهند. تمام جراحی‌های پیچیده اطفال مرتبط با قسمت‌های مختلف ارتوپدی، جراحی مغز، اعصاب، قلب، گوش، حلق، بینی و تمام مواردی که مرتبط با اورولوژی و اطفال می‌شوند در این مرکز انجام می‌شود.

همچنین تمام رشته‌های فوق تخصصی کودکان در این بیمارستان فعال است؛ به عنوان مثال بخش مغز و اعصاب علاوه بر فعالیت‌های فوق تخصصی خود، خدماتی را در زمینه صرع‌های مقاوم به دارو ارایه می‌دهد. بخش خون فعالیت فوق تخصصی در زمینه خون انجام می‌دهد و در کنار آن پیوند سلول بنیادی در مرکز انجام می‌شود و یکی از معدود مراکز در خاورمیانه هستیم که پیوند سلول بنیادین را در تمامی زمینه‌ها در مورد کودکان انجام می‌دهیم.
پیوند اعضای کودکان در بیمارستان کودکان

بخش کلیه نیز علاوه بر اینکه به عنوان بخش فوق تخصصی مشغول به کار است، برنامه مشترک پیوند کلیه داریم و در این بیمارستان پیوند کلیه اطفال نیز انجام می‌شود. در بخش جراحی همه اقدامات مربوط به جراحی کودکان انجام می‌شود. بخش گوارش نیز علاوه بر فعالیتی که انجام می‌دهد، اقدامات بسیار مهم آندوسکوپی کودکان را به انجام می‌رساند که کار بسیار سختی است. علاوه بر آن در کنترل خونریزی‌های گوارشی کودکان و خروج جسم‌های خارجی خدمات ارایه می‌شود.

همانطور که می‌دانیم کودکان تمایل بسیاری دارند که جسم خارجی را بلع کنند و انجام اقدام لازم در این زمینه نیازمند دستگاه آندوسکوپی مخصوص است؛ لذا بیمارستان ما به صورت شبانه‌ روز در زمینه آندوسکوپی و کولونوسکوپی کودکان فعال است. در زمینه پیوند کبد کودکان نیز خدمات ارایه می‌شود؛ به طوری که پیوند کبد کودکان در حال حاضر تنها در مرکز طبی کودکان بیمارستان امام خمینی (ره) و شیراز انجام می‌شود؛ به عبارت دیگر این دو کانون پیوند کبد اطفال هستند و تاکنون پیوند کبد اطفال موفق بسیار داشتیم.

- در رابطه با فعالیت‌های پژوهشی و همچنین آموزشی بیمارستان نیز توضیح دهید؟

بله. علاه بر بخش‌های فوق تخصصی، بیمارستان مرکز طبی کودکان از نظر پژوهشی نیز فعالیت‌های بسیاری دارد. تعداد بسیاری از مقالات پژوهشی در زمینه طب کودکان در این بیمارستان تولید می‌شود. چند نفر از اعضای هیات علمی از نظر تعداد مقالات جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند و این امر کمک کننده در این زمینه است. همچنین ۹ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در این بیمارستان مشغول به فعالیت هستند.

این مرکز در زمینه آموزشی نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد؛ مرکز طبی کودکان در تمام رشته‌های مصوب کودکان اعم از داخلی و جراحی در مقطع تخصصی، فوق تخصصی، فلوشیپ‌های مرتبط با جراحی کودکان، فراگیر می‌پذیرد.

قدیمی‌ترین بیمارستان مدرن کودکان کشور

- مرکز طبی کودکان به عنوان قطب علمی اطفال کشور شناخته می شود؛ این مرکز چه ویژگی در این زمینه دارد و چرا به این عنوان شهرت یافته است؟

بیش از ۱۱۵ عضو هیأت علمی در این بیمارستان مشغول به فعالیت هستند و حدود ۷۰ درصد از آنها از تمام وقت جغرافیایی هستند و با توجه به امکانات آموزشی، درمانی و پژوهشی مرکز طبی کودکان، این مرکز از چندین سال قبل به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی و درمانی و پژوهشی اطفال کشور و همچنین قطب علمی طب کودکان شناخته شده است؛ چون این بیمارستان قدیمی‌ترین بیمارستان مدرن کودکان کشور است و با توجه به تعداد مراجعین و همچنین غنی بودن بیمارستان از نظر اعضای هیأت علمی تخصصی و فوق تخصصی این رسالت را دارد که به عنوان قطب علمی کودکان کشور انجام فعالیت کند.

- در مرکز طبی کودکان چه تعداد پرسنل در حال ارایه خدمات هستند؟

تعداد پرسنل متغیر است؛ این مرکز حدود ۱۲۰۰ پرسنل و ۱۱۵ عضو هیات علمی دارد. تعداد فراگیران بستگی به شرایط خاص دارد، اما هر ساله بین ۲۳ تا ۲۵ دستیار تخصصی کودکان در این بیمارستان می‌پذیریم. در حال حاضر رشته اطفال، سه ساله است و حدود ۶۰ تا ۶۵ رزیدنت کودکان داریم و در تمام رشته‌های فوق تخصصی مصوب هم بر اساس ظرفیتی که وزارتخانه به ما می‌دهد، دستیار فوق تخصص مشغول به کار است و تعدادی از دستیار فوق تخصصی از افرادی هستند که خودشان به صورت آزاد شرکت کردند و تعدادی از آنها هیأت علمی دانشگاه دیگر هستند که در این مرکز دوره می‌بینند و به عنوان فوق تخصص در مرکز خود کارشان را ادامه می‌دهند.
انجام ماهانه ۱۰۰۰ جراحی بزرگ در مرکز طبی کودکان

- به طور میانگین مرکز طبی کودکان چه تعداد مراجعه کننده دارد؟

این مرکز حدود ۴۰۰ تخت دارد که ۳۴۵ تخت آن بستری و ۵۵ تخت اورژانس است. بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر برای درمان‌های سرپایی به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند. معمولاً بیش از ۹۵ درصد تخت‌ها اشغال است. مدت زمان بستری بیماران نیز متفاوت است؛ چون تعدادی از بیماران دچار بیماری‌های سخت هستند و ممکن است مدت درمان طولانی‌تر شود. حدود هزار عمل بزرگ در ماه در این مرکز انجام می‌شود. پرسنل و اساتید بیمارستان در دو شیفت صبح و عصر فعالیت می‌کنند و به بیماران خدمات ارایه می‌دهند.

- برخی بیماران نسبت به اینکه برخی از داروها و آزمایشات در داخل بیمارستان انجام نمی‌شود و باید به مراکز دیگر مراجعه کنند، گلایه دارند. این مشکل به واقع وجود دارد یا برطرف شده است؟  

  در این مورد مشکل خاصی نداریم؛ به دلیل اینکه آزمایشگاه بیمارستان مرکز طبی کودکان یکی از بزرگترین آزمایشگاه‌های کشور است؛ بنابراین قسمت اعظم آزمایش‌ها را نه تنها خودمان انجام می‌دهیم بلکه کمک دهنده بسیاری از بیمارستان‌های دیگر نیز هستیم. تعداد معدودی از آزمایش‌ها که برای بیماران بستری در بیمارستان انجام نشود، طبق قراردادی که دانشگاه علوم پزشکی تهران دارد، بیمارستان آزمایش را به مرکز مورد نظر ارسال می‌کند. بنابراین بیماری که در بخش‌های مرکز بستری شده، برای انجام آزمایش به بخش دیگر ارجاع داده نمی‌شود و همه اقدامات در بیمارستان انجام می‌شود.

در مورد دارو و تجهیزات هم بیمارستان سعی خود را دارد که در حد توان بهترین دارو و تجهیزات را برای بیمار فراهم کند و در زمانی که بیمار روی تخت بستری بیمارستان است، برای تهیه دارو و ملزومات پزشکی به بیرون از مرکز ارجاع داده نمی‌شود.

مشکل اسکان همراهان بیماران شهرستانی

* بسیاری از مراجعان مرکز طبی کودکان، از استان‌ها و شهرستان‌ها هستند، در زمینه اسکان خانواده‌های بیماران اقدامی صورت گرفته است؟

بیش از ۶۰ درصد از بیماران این مرکز مراجعه کننده از شهرستان‌ها هستند؛ علاوه بر این، مرکز طبی کودکان قسمت بزرگی از کلانشهر تهران را هم پوشش می‌دهد و این نکته را باید در نظر داشته باشیم که تعداد بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی کودکان در کشور و تهران بسیار انگشت شمار هستند. بنابراین ما با افزایش مراجعین مواجه هستیم و باید به این افراد خدمت رسانی کنیم. بنابراین هدف اصلی بیمارستان ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران است و اسکان همراه مستقیماً جزو رسالت‌های بیمارستان نیست، البته اسکان مادر کودک جزو وظیفه ماست و پذیرای مادران هستیم. اما همراهان دیگر را معمولاً به همراه سراها ارجاع می‌دهیم یا تعدادی از آنان از طریق واحد مددکاری با خیرینی که داوطلبان خدمات ارایه می‌دهند، ارتباط می‌گیرند و اسکان همراهان بیماران انجام می‌شود. همچنین برخی از خیرین با تعدادی از مهمان پذیرهای نزدیک یا هتل‌های نزدیک بیمارستان قرارداد دارند و برخی از همراهان بیماران به این هتل‌ها و مهمان پذیرها ارجاع داده می‌شوند.

شهرداری منطقه ۶ نیز با دانشگاه علوم پزشکی تهران طرحی داشته که این طرح کمک می‌کند تا تعداد بیشتری از همراهان بیماران را اسکان دهیم، ولی روال به این منوال است که معمولاً با تایید سیستم درمانی بیمارستان و مددکاری بیمارستان همراهان به همراه سراهایی که خارج از بیمارستان هستند، ارجاع و اسکان داده شوند. لذا از اسکان همراهان بیماران در اطراف بیمارستان تا حدودی کاسته شده، ولی چون ۶۰ درصد مراجعه کنندگان از شهرستان هستند، این مساله به طور کامل رفع نشده و کماکان این مشکل را داریم. تعداد بسیاری از مراجعه کنندگان عملاً از فضای بیمارستان استفاده می‌کنند، ولی از نظر وضعیت بهداشتی و امنیت، نمی‌توانیم شبانه روز پذیرای بزرگواران در محوطه بیمارستان باشیم؛ لذا از نهادهای مختلف مقداری کمک بیشتری در این زمینه طلب داریم.
سهم ۱۰ درصدی بیماران در پرداخت هزینه‌های بستری

- با توجه به اینکه بسیاری از مراجعان به این مرکز از قشر متوسط جامعه هستند و درمان کودکان نیز بعضا هزینه‌های بالایی دارد، برای حمایت از خانواده‌های کم درآمد برنامه‌ای دارید؟

بیمارستان از نظر جذب منابع خیرین پتانسیل بالایی دارد و سعی کردیم در این رابطه تا جایی که می‌شود در کنار مردم باشیم؛ اول اینکه این بیمارستان تعرفه دولتی دارد و تعرفه خصوصی ندارد. تمام تعرفه‌هایی که سازمان‌های بیمه‌گر می‌پذیرند بیمارستان با بیماران از طریق بیمه محاسبه می‌کند و حجم زیادی از هزینه‌هایی که برای بیماران باید متحمل شوند را از طریق بیمه پوشش داده می‌شود و بیمارستان با همه بیمه‌های پایه و تعداد بسیاری از  بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارد و بیماران در طول درمان از بیمه خود استفاده می‌کنند. معمولاً سهم بیمار از شرایط بستری حدود ۱۰ درصد است. همچنین تمام خدمات سرپایی شامل تعهدات بیمه می‌شود. بنابراین بیمار جزء کمتری از هزینه‌ها را پرداخت می‌کند؛ با این حال در برخی از موارد بیمار توانایی پرداخت ندارد و ما معمولا آنان را با مددکاری خود ارتباط می‌دهیم و بعد از اینکه استحقاق سنجی انجام شد، در مواردی که خیرین از قبل اعلام آمادگی کردند، سعی می‌کنیم مشکل بیمار را تا جایی که می‌توانیم رفع کنیم. برخی از موارد هم تا حد زیادی امکان پذیر نیست که پوشش دهیم.

- نحوه پوشش هزینه‌های درمانی اتباع خارجی چگونه است؟

برخی از انجمن‌های خیریه مثل موسسه زنجیر عمومی، تعدادی از آنها را تقبل می‌کند و بیمارستان نیز تعداد دیگری را تقبل می‌کند. تا حدی که بتوانیم سعی می‌کنیم که کمک کنیم ولی ممکن است بسیاری از مواقع پوشش صد در صدی را برای این عزیزان نداشته باشیم. البته بیمارستان مخارج روزمره خود را دارد و تهیه دارو و ملزومات پزشکی ملزم به این است که پرداخت‌ها به موقع انجام شود، اما بیمارستان پتانسیل خوبی از نظر جذب خیرین دارد و تاکنون خیرین در زمینه‌های مختلف بسیار کمک کردند.

- تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات، چه مشکلاتی را برای بیمارستان به دنبال داشته است؟

 در مورد بیمه‌ها وضعیت مقداری بهتر است، ولی کماکان مشکلات داریم. بیمارستان‌های کودکان معمولاً بنیه زیادی ندارند؛ چراکه هزینه‌های کودکان حین بستری بالاست و اقدامات درمانی پیچده‌تر هستند و میزان درآمد بیمارستان و مخارجی که دارد بسیار به هم نزدیک است و درآمد بیمارستان زیاد نیست؛ بنابراین خیلی وابسته است که منابع درآمدی خود را زودتر وصول کند و از جمله قسمت عمده آن مطالبات بیمه‌ای است. با اینکه بیمه‌ها همکاری می‌کنند ولی بعضاً ماه‌های طولانی می‌شود که پرداخت‌ها با زمانی که خدمت ارایه شده، بسیار فاصله دارد.
در پرداخت‌های بیمه‌ای، بیمارستان کودکان را ویژه ببینید

با توجه به اینکه مخارج بیمارستان از جمله تهیه دارو و تجهیزات پزشکی یا مواد مصرفی مثل مواد غذایی باید به روز انجام شود، لازم است که فکر ویژه‌ای شود؛ ما بارها خواهش کردیم که حساب بیمارستان کودکان را به صورت ویژه نگاه کنند و پرداختی‌های بیمارستان کودکان با تأخیر کمتری اتفاق افتد، اگر چنین شود قطعاً خدمت رسانی بهتر صورت می‌گیرد. علاوه بر آن در برخی از خدمات که به نظر می‌رسد کمک سازمان‌های بیمه‌گر را می‌طلبد، اگر یک بار دیگر تجدید نظر شود شاید بتوان کمک بیشتری به بیماران کرد.
بیماری‌های گرانی که بیمه نیستند

به عنوان مثال، در حال حاضر همه هزینه‌های پیوند سلول بنیادین برعهده بیمه نیست، قسمتی را وزارتخانه تقبل و بیمارستان نیز کمک می‌کند. اما اگر پیوند سلول بنیادین مشمول تعهدات بیمه شود، کمک بسیار بزرگی به بیماران می‌کند. همچنین برخی از خدمات فوق تخصصی که کمک بسیاری به تشخیص و درمان می‌کنند، هنوز مورد تعهدات بیمه نیستند مانند بخش صرع مقاوم که خدماتی را در این زمینه ارایه می‌دهیم مانند مانیتورینگ یا پایش نوار مغزی ۲۴ ساعته بیماران که به تشخیص و درمان و انتخاب راه حل درست کمک می‌کند. بنابراین اگر بازنگری در این زمینه صورت گیرد و چتر حمایتی بیمه در مورد ارایه خدمات بیمارستان بیشتر شود، این بیمارستان که به عنوان بیمارستان مرجع خدمت می‌کند قطعا می‌تواند کمک‌های بسیار زیادی به بیماران داشته باشد.

برخی از خدمات این مرکز، خدماتی هستند که هزینه بسیاری را می‌طلبد؛ به عنوان مثال این مرکز تنها بیمارستان کودکان کشور است که مجهز به دستگاه ام. آر. آی می‌باشد و این اقدام به صورت شبانه روزی در اختیار کودکان است. کودک معمولاً زیر این دستگاه به راحتی دراز نمی‌کشد؛ بنابراین نیاز است که متخصص بیهوشی حضور داشته باشد تا با دارویی کم اثر کودک را بخواباند و مراقب باشد که عوارضی اتفاق نیفتد. لذا مدت زمانی که خدمت ارایه شود مقداری طولانی‌تر می‌شود، اما هم خدمت با کیفیت ارایه می‌شود و هم هزینه انجام خدمت بالاتر می‌رود. بنابراین اگر بتوانیم پوشش خدمات، به خصوص پوشش بیمه و پرداخت بیمه‌ای مقداری منظم‌تر باشد و خدمات بیشتری از ما تحت پوشش قرار گیرد، قطعاً می‌توانیم خدمت رسانی بهتری به بیماران انجام دهیم.
روزی ۱۰۰۰ مراجعه به درمانگاه بیمارستان کودکان پایتخت

- برای حل مشکل شلوغی درمانگاه بیمارستان و تسهیل حضور بیماران برنامه‌ای دارید؟

وقتی درمانگاه هزار مراجعه در روز دارد، این کودک معمولا همراه با پدر و مادر می‌آید و تعداد افراد بسیار زیاد می‌شوند. بعضاً ممکن است پدر بزرگ و مادر بزرگ و یکی از اقوام نزدیک نگران کودک باشند و او را همراهی کنند و به همین دلایل با حجم زیادی از مراجعین مواجه می‌شویم. این مساله باعث می‌شود که درمانگاه شلوغ باشد؛ به خصوص درمانگاه مرکز که به دلیل ارایه تعرفه دولتی تا پاسی از شب فعال است. اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم ساخت یک کلینیک جدید است که در حیاط بیمارستان در حال آماده‌سازی است. ساختمان در حال ۹۵ درصد پیشرفت است که تمام کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی را به آنجا منتقل می‌کنیم. برای ساخت این کلینیک هزینه بسیاری شده که جا دارد از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکر کنم، ولی برای تجهیز آن کماکان نیاز به کمک داریم تا بتوانیم کلینیک را به سرعت تجهیز کنیم و از بیماران سرپایی در شأن خودشان پذیرا باشیم.
ارجاعات نابسامان

یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم بحث ساماندهی ارجاعات است. در برخی از موارد عزیزان خودشان به اینجا مراجعه می‌کنند، اعتماد دارند و ما از این اعتماد بسیار خوشحالیم؛ ولی همین خدمت در شهر خودشان قابل انجام است، مثلا از یک شهر بزرگی به اینجا مراجعه می‌کنند که همین خدمت در آن شهر نیز ارایه می‌شود و این ارجاع نابسامان باعث می‌شود که نتوانیم برای سایر بیماران در حدی که لازم است و حتی بیشتر، وقت بگذاریم. بنابراین توصیه می‌شود که تا جایی که می‌توانند از طریق سیستم ارجاع به این مرکز مراجعه کنند؛ اگرچه همواره سعی کردیم پذیرای این بیماران باشیم، ولی با رعایت نظام ارجاع که از اولویت‌های وزارت است، قطعاً این مشکل کمتر می‌شود.

- در بیمارستان مرکز طبی کودکان رزیدنت‌ها نیز فعالند و خدماتی را به بیماران ارایه می‌دهند. برای رفع نگرانی خانواده‌ها در این موضوع، چه صحبتی دارید؟

بیمارستان از ابتدا به اسم بیمارستان آموزشی فعالیت می‌کند. بنابراین یکی از اهداف اصلی بیمارستان تربیت نیروی متخصص و متعهد برای کشورمان است. این بیمارستان از ابتدای تأسیس دستیار می‌گرفت، اما در اکثر خدمات ما، در کنار رزیدنت، اعضای هیات علمی یا نیروهای با تجربه نیز حضور دارند. به عنوان مثال در مورد بخش اورژانس در کنار دستیار تخصصی، اعضای هیات علمی بیمارستان نیز حضور دارند که این امر در مسیر طرح مقیمی است که با همت وزارت بهداشت در حال برگزاری است و جا دارد از معاونت درمان وزارت بهداشت بابت این طرح تشکر کنم.

هیچ زمانی از شبانه روز نیست که در این بیمارستان عضو هیات علمی حضور نداشته باشد. بنابراین رزیدنت که بیمار خود را می‌بیند با عضو هیات علمی مشورت می‌کند و علاوه بر صبح که ویزیت توسط استاد انجام شده، در عصر و شب هم استاد حداقل دو بار بیماران را ویزیت می‌کند. در کلینیک‌های دیگر بیمارستان نیز روال به همین منوال است. در کلینیک‌های تخصصی اعضای هیات علمی مشغول به کار هستند و در کنار آنها دستیاران کار می‌کنند. در مورد اورژانس سرپایی بیمارستان، در کنار رزیدنت‌ها از متخصصین و دستیاران فوق تخصصی استفاده می‌شود.

مورد دیگری که ممکن است گاهی اشتباه تعبیر شود میزان تجربه فراگیران است. ما دستیار فوق تخصصی در بیمارستان داریم که آنان متخصصینی هستند که سال‌ها تجربه داشتند و فیلد فوق تخصصی خود را تکمیل می‌کنند. بنابراین ممکن است که این شخص در استان خود که فعالیت می‌کرده جزو بهترین متخصصان آن رشته باشد و فوق تخصصی را تکمیل می‌کند. بنابراین وقتی دستیار فوق تخصصی، بیمار را در کنار استاد ویزیت می‌کند در واقع یک متخصص با تجربه چنین کاری را انجام می‌دهد. یا جراح اعصابی داریم که سال‌ها در شهرستان خود انواع جراحی‌های پیچیده را انجام داده و در این مرکز یک دوره فلوشیپ جراحی مغز و اعصاب اطفال می‌بیند. بنابراین در کنار استاد خود، مکمل می‌شوند.
به چه کسانی رزیدنت می‌گویند؟

رزیدنت‌ها کسانی هستند که دوره پزشکی عمومی را تکمیل کردند و مُهر و شماره نظام پزشکی دارند، در کنار اساتید بیماران خود را می‌بینند و معمولاً دستورات پزشکی بدون هماهنگی ارشدهای خود و گروه پزشکی انجام نمی‌شود. بنابراین به نظر من نگرانی وجود ندارد. علاوه بر آن شاید یک حسن این باشد که علاوه بر ساعاتی که اعضای هیات علمی مشغول هستند، چون رزیدنت‌ها حضور ۲۴ ساعته دارند، ممکن است که نکات بسیار دقیق‌تری را متوجه شوند که در برخی از بیمارستان‌های خصوصی که فاقد دستیار هستند و فقط در زمان‌های خاصی دسترسی به متخصص دارند که برای ویزیت می‌آیند، این اقدام امکان پذیر نباشد. به عنوان مثال موارد پیچیده از بیمارستان خصوصی هم معمولاً در حیطه اطفال در بیمارستان ما پذیرش گرفته می‌شود و به هر حال بیمارستان‌های آموزشی پذیرای بیماران سخت می‌شوند. بنابراین چون اقدامات دستیاران تخصصی و فوق تخصصی در کنار اعضای هیات علمی است، به نظر می‌رسد که به کیفیت ارایه خدمت کمک می‌کند.

انتهای پیام

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما