۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۸۷۲
نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر:

ایران در مرحله تشخیص دیابت، در سطح جهانی، موقعیت مطلوبی دارد

نشست شبکه‌های ملی تحقیقات دیابت و استئوپروز کشور با حضور نایب رییس کمیته ی ملی بیماری‌های غیرواگیر و معاون بهداشت وزارت بهداشت برگزار شد.
ایران در مرحله تشخیص دیابت، در سطح جهانی، موقعیت مطلوبی دارد
به گزارش پایگاه خبری خبردارو، در جلسه ی شبکه‌های ملی تحقیقات دیابت و استئوپروز کشور که در آبان ماه سال جاری در مرکز تحقیقات علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور لاریجانی نایب رییس کمیته  ملی بیماری‌های غیرواگیر، رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت و دیگر دست اندرکاران بیماری‌های غیرواگیر برگزار شد، سایر مسئولین اجرایی این حوزه در سطح کشور نیز حضور مجازی داشتند.

لاریجانی نایب رییس کمیته ی ملی بیماری های غیرواگیر با اشاره به بیماری دیابت از آن با عنوان یک بحث مهم در نظام سلامت یاد کرد و گفت: در دنیا بیش از ۴۰۰ میلیون مبتلا به دیابت هست و این تصور وجود دارد که در سال های آتی این تعداد افزایش یابد.

لاریجانی با اشاره به شیوع ۱۰ درصدی بیماری دیابت در منطقه خاورمیانه از گریبانگیری حدود ۱۰ درصد از هموطنانمان توسط این بیماری خبر داد.

وی با ابراز خرسندی از تهیه جدول اطلاعات کامل همه استان ها و شهرستان ها افزود: آمار دقیق بیش از ۴۰۰ شهرستان تهیه شده و این نکته خیلی مهمی است که علاوه بر کارشناسان حوزه ی بیماری های غیرواگیر، سایرمسئولین حوزه  سلامت نیز می توانند به بررسی وضعیت خود در مقایسه با سایر استان ها بپردازند و پس از بررسی چالش ها، آن ها را مرتفع نمایند.

نایب رییس کمیته‌ی ملی بیماری‌های غیرواگیر ضمن تاکید بر وجود اطلاعات تفکیک شده ی استان‌ها و شهرستان ها یادآور شد باید به شکل بین المللی روی موضوعات مختلف  NCD به طور عام و دیابت و استئوپروز به شکل خاص فعالیت شود و تاکید کرد: در حوزه کنترل نیز باید همه تلاش کنند تا به وضعیت مطلوب دست یابیم.

لاریجانی گفت: خوشبختانه ایران در مرحله تشخیص دیابت در سطح جهانی در موقعیت خوبی قرار دارد و در حالی که در سطح دنیا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد تشخیص داده نشده است این رقم در ایران حدود ۳۵ درصد است که عوامل زیادی از جمله مراجعه زیاد و سطح بالای آگاهی بیماران و ... می تواند در آن موثر باشد.

نایب رییس کمیته ی ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از بیماران دیابتی در وضعیت کنترل خیلی مطلوب قرار دارند تاکید کرد: این حوزه تلاش و توجه بیشتری را می طلبد.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: متاسفانه دیابتی ها با عوارض زیادی روبه رو هستند به طور مثال ۲۵ درصد از بیماران قلبی، ۲۰ درصد از بیماران تلوپاتی، ۱۷ تا ۱۸ درصد از بیماران نفروپاتی، و ۲۸ درصد بیماران نوروپاتی با دیابت دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: پای دیابتی نیز از شیوع بالایی برخوردار است و متاسفانه سالیانه ۴۰ درصد افراد مبتلا احتمال ابتلای بعدی را دارند.

 نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر از شیوع ۱۲ درصدی پایتخت نشینان بالاتر از ۳۰ سال به دیابت نیز سخن به میان آورد و گفت: این عدد طبق آخرین آمار موجود است و مطالعات جدید به زودی آغاز خواهد شد.

 لاریجانی به شیوع دیابت در استان های کشور اشاره کرد و افزود: لازم است در برخی استان ها کارهای ویژه ای در حوزه ی دیابت انجام شود.

وی با اشاره به راه اندازی کلینیک دیابت در سطح کشور گفت: در صدد هستیم با همکاری وزارت بهداشت، کلینیک هایی با سطوح مختلف و بر اساس جمعیت مناطق راه اندازی شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به افزایش سن افراد جامعه گفت: با توجه به اینکه میانگین سن  جمعیت کشور روبه افزایش است و در ۳ دهه آینده حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور، بالای ۶۰ سال خواهند بود و از سویی دیگر در راستای فعالیت های NCD وافزایش طول عمر، مسئله  استئوپروز امری ضروریست و توجه بیشتری را می طلبد.

وی با یادآوری عوارضی چون پوکی استخوان ،سارکوپنی، کمردرد و استئوآرتریت خاطرنشان کرد که متاسفانه پوکی استخوان بیماری شناخته شده ای در سطح جهان است که مرگ و میر ناشی از آن گاهی از برخی سرطان‌ها بیشتر است و بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد  تومان باراقتصادی به کشور تحمیل کرده است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر ضمن اعلام خبر راه اندازی کمپین پیشگیری برای پوکی استخوان از برگزاری سمینارهای استئوپروز در سطح کشور و در راستای افزایش دانش عمومی خبر داد.

لاریجانی گفت: در صدد هستیم استانداردسازی را توسعه داده، پروژه‌های کاربردی و دانش و تکنولوژی را در این حوزه گسترش و فعالیت گایدلاین‌ها را دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: افزایش ارتباطات مجازی و شبکه سازی، زمینه ساز گسترش اطلاعات و افزایش سطح علمی کشور در حوزه ی بیماری های غیرواگیر خواهد شد.

در بخش دیگری از این جلسه دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، با اشاره به اجرای نظام سطح بندی ارائه خدمت و نظام ارجاع و پزشک خانواده  در کشور گفت: اجرای نظام سطح بندی ارائه خدمت حدود ۲۷ میلیون ایرانی را در شهر های زیر ۲۸ هزار نفر تحت پوشش قرار داده است اما هنوز بطور کامل در سطح کشور  عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به لزوم بهره گیری از تجربه شبکه سازی در کشور افزود: به نظر می رسد در صورتی که بتوانیم به جای اینکه سطح بندی ارائه خدمت را برای همه بیماری ها همزمان پیش ببریم، تنها برای مشکلات اصلی کشور در حوزه بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون بطور پایلوت اجرا کنیم.

وی راه اندازی کلینیک های دیابت را گامی در جهت کاهش ارجاعات بی مورد  به پزشک فوق تخصص خواند و گفت:  این کلینیک ها میتوانند انتظار ما را در مورد حرکت از سمت فوق تخصص  به سمت پزشک عمومی و در قدم بعدی به سمت بهورز و مراقب سلامت  تحقق ببخشد که از این منظر ایران نسبت به دیگر کشور های منطقه در وضعیت مطلوب تری قرار دارد.

وی  در ادامه به طرح هرخانه یک پایگاه سلامت  اشاره کرد وافزود:  این طرح با هدف افزایش مشارکت مردم در امر مراقبت  طراحی شده است که در حال حاضر در سه استان کشور در حال اجراست. در این طرح افرادی از دل خانواده  در سه سطح پیشگیری، مراقبت های اولیه و بازتوانی آموزش می بینند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما