۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۹۵۷

«حکمت» و «فلسفه»، لازمه رشته طب سنتي ايران است

مشاور وزير و مدير كل دفتر طب ايراني و مكمل وزارت بهداشت در سفر به شيراز، با تاكيد بر بهره‌گيري بيشتر از جایگاه نظریه‌پردازی موجود در طب سنتی ایران، بهره‌گیری دانشجویان اين رشته را از علوم «حکمت» و «فلسفه»، علاوه‌بر علوم تجربی و پزشکی، ضروری دانست.
«حکمت» و «فلسفه»، لازمه رشته طب سنتي ايران است
به گزارش پایگاه خبری خبردارو به نقل از وبدا، دكتر «محمدرضا شمس اردكاني»، مشاور وزير و مدير كل دفتر طب ايراني و مكمل وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش بین‌المللی سیره نبوی(ص) در طب كه با حضور مسئولان کشوری، استانی و استادانی از سراسر دنیا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه پیامبران برجسته‌ترین، اندیشمندترین و بهترین حاملان وحی بوده و رسالت آنان با حکمت نیز همراه بوده است، گفت: حکمت بر علم و دانش مقدم بوده و شامل دو نوع حکمت نظری و حکمت عملی است.

وي «اخلاق»، «سیاست منزل» و «اجتماع» را از اصول حکمت عملی و «طب» را از فروع حکمت نظری برشمرد و تاكيد كرد: حکمت لازمه پزشكي است و اگر پزشك از اين علم برخوردار نباشد، به بطالت کشیده می‌شود.

شمس اردکانی با بيان اينكه حکمت، یک بنیان و «طب»، کلمه‌ای مقدس و یک رشته علمی است، گفت: ما از سیره نبوی(ص) به حکمت و با حکمت به طب می‌رسیم، بخش عمده طب سنتی، علوم انسانی و به‌خصوص، علم‌ النفس است.

مدير كل دفتر طب ايراني وزارت بهداشت همچنین، با حضور در نشست‌هاي اخلاق پزشکی و توسعه و کاربرد علوم بین رشته‌ای انسانی و تجربی، گفت: در رشته‌های فعلی دانشگاه‌های کشور، طب سنتی ایران را شاید بتوان تنها رشته تحصیلی با دیدگاه علوم بین رشته‌ای دانست که دانشجویان آن نیازمند استفاده از حکمت و فلسفه علاوه‌بر علوم تجربی و پزشکی هستند.

وي در دو دیدار با دانشجویان و اعضای هیات علمی طب سنتی ایران نیز تاكيد كرد: باید در طب سنتی حرف‌های تازه‌اي زده شود و در حوزه‌هایی از نظام سلامت كه راهکاری برای رفع برخي مشکلات در نظر گرفته نشده است، وارد شد.

مشاور وزير بهداشت با بيان اينكه جایگاه نظریه‌پردازی در طب سنتی ایران فراهم است و باید از آن بیشتر بهره گرفت، افزود: باید به مباحث مهم و اساسی خودمراقبتی، پیشگیری، درمان‌های بدون دارو و سبک زندگی وارد شده و آنها را برای ارائه به جامعه آماده کرد.
وي در دیدار با دانشجویان و اعضای انجمن علمی دانش بومی و سنتی(آداب) نيز ضمن قدرداني از تلاش‌های آنها، تاكيد كرد: طب عامیانه و دانش بومی باید در زیر چتر طب سنتی فعالیت کند و جمع‌آوری اطلاعات و انجام پژوهش‌های آنان باید در آن راستا باشد.

انتهای پیام
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما