کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت :

سرعت حرکت به سوی سالمندی در ایران بیشتر از اروپا است

13 آذر 1398 ساعت 10:39

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حالی که سالمندی در اروپا در طول ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال رخ داد، ایران اکنون با سرعتی حدود سه برابر این کشورها به سوی سالمندی حرکت می کند.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حالی که سالمندی در اروپا در طول ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال رخ داد، ایران اکنون با سرعتی حدود سه برابر این کشورها به سوی سالمندی حرکت می کند.

محسن شتی که به منظور شرکت در نشست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و بیمارستان شارلویل مزیر فرانسه به شاهرود سفر کرده است، در گفت و گو با ایرنا، تعریف سالمندی در ایران را مربوط به افراد بالای ۶۰ سال دانست و افزود: در آخرین سرشماری در سال ۹۵ افراد بالای ۶۰ سال ۹.۲۸ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دادند در حالی که این عدد با گذشت سه سال به حدود ۱۰ درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: سرعت پیشروی ایران به سوی سالمندی به اندازه ای است که تا ۲۵ تا ۳۰ سال آینده حدود ۲۵تا ۳۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند. این درحالی است که اکنون برخی از مناطق شهر تهران و برخی از شهرها مانند طالقان جمعیت ۲۰ درصدی سالمند را تجربه می کنند و وقتی به میانگین ۳۰ درصد برسیم به احتمال زیاد شهرهایی با جمعیت حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد سالمند خواهیم داشت.
این پزشک متخصص اپیدمیولوژی افزایش امید به زندگی از حدود ۶۰ سال در سه دهه پیش به ۷۴ سال را یکی از دلایل پیشرفت به سوی سالمندی دانست و تصریح کرد: این افزایش دستاوردی است که در نتیجه توسعه علم پزشکی و دسترسی بیشتر مردم به خدمات سلامت رخ داد و باید از این بابت خوشحال بود اما در کنار آن مراقبت های سالمندی نیازمند توجه است.
شتی افزایش تجربه و دانش افراد را یکی از معانی سالمندی عنوان کرد و گفت: با این حال مفاهیم دیگری نیز برای سالمندی مطرح می شود چرا که این سن با کاهش قدرت و عملکرد برخی دستگاه ها، تعدد گرفتاری و ابتلا به بیماری های مزمن همراه است.
وی ادامه داد: سالمندان به طور معمول بیش از دیگر گروه های سنی به بیماری مبتلا می شوند و در معرض مشکلاتی همچون چند دارویی هستند و اگر مواظب نباشیم به تخت های بیمارستانی نیازمند می شوند پس باید پیشگیری را مقدم بر درمان دانست.
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت یادآور شد: اکنون درصد قابل توجهی از اشغال تخت های بیمارستانی کشور مربوط به سالمندان است و علاوه بر این در دنیا نیمی از مصرف کنندگان دارو را سالمندان تشکیل می دهند.
شتی کمبود نیروی متخصص در حوزه سالمندی را یکی از مشکلات موجود در کشور برشمرد و تصریح کرد: چنددوره دانشجوی متخصص طب سالمندی پذیرفته شد تعدادی هم دانش آموخته شدند اما این کار متوقف شد.علاوه بر این متخصصان دیگری نیز برای سالمندان مورد نیاز است.
وی در ادامه بیان کرد: نیاز است که افراد در زمان تحصیل خود درباره سالمندان بیشتر بخوانند. معاونت آموزشی وزارت بهداشت هم به این موضوع توجه دارد که نیاز است برای دانش آموختگان دوره های آموزشی برگزار و در سرفصل های درسی بازنگری شود.
شتی با بیان اینکه شاهرود می تواند در حوزه سالمندی برای کشور الگو باشد، تصریح کرد: باید دستور کارهای مناسب برای بیماری های معروف و شایع سالمندی متناسب با شرایط کشور و به شکل یک مدل ایرانی نوشته شود.
وی بر ضرورت همکاری دیگر دستگاه ها با وزارت بهداشت در این حوزه تأکید کرد و گفت: وزارت بهداشت با همکاری بهزیستی و شهرداری برای اجرایی کردن سند ملی سالمندی تلاش می کند و درواقع باید دستگاه ها در کنار هم قرار گیرند و مشکلات سالمند را با هم ببینند و حل کنند تا به هدف اصلی این سند یعنی داشتن سالمند مفید و موثر در جامعه دست یابند.


کد مطلب: 983

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/983/سرعت-حرکت-سوی-سالمندی-ایران-بیشتر-اروپا

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir