خبر دارو | اخبار و اطلاعات دارو، درمان و تجهیزات بهداشتی و آرایشی 7 آبان 1400 ساعت 14:20 https://www.khabardaroo.ir/news/2707/ترکیب-داروهای-ضدافسردگی-مسکن-خطر-خونریزی-روده-افزایش-می-دهد -------------------------------------------------- عنوان : ترکیب داروهای ضدافسردگی و مسکن‌ خطر خونریزی روده را افزایش می‌دهد -------------------------------------------------- محققان با انجام یک مطالعه جدید دریافتند؛ مصرف مسکن‌های رایج در کنار داروهای ضد افسردگی خطر بروز خونریزی روده را افزایش می‌دهد. متن : به گزارش پایگاه خبری خبردارو، داروهای ضدافسردگی با نام مهارکننده‌ های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI یکی از پایه‌ های درمان افسردگی هستند، اما اکنون این مطالعه جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه «کریتون» در آمریکا انجام شده است، هشدار می‌دهد مصرف مسکن‌ های رایج در کنار داروهای SSRI ممکن است شانس خونریزی روده را افزایش دهد. محققان با بررسی ۱۰ مطالعه منتشر شده که شامل ۶ هزار بیمار بود، متوجه شدند افرادی که داروهای SSRI - مانند «سلکسا»، «پاکسیل»، «پروزاک» و «زولوفت» - و داروهای ضد درد به نام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا NSAID ها مانند «ادویل» و «ناپروکسن» مصرف می کردند، با افزایش خطر خونریزی گوارشی روبرو بودند. خون‌ریزی از دستگاه گوارش به هرگونه خونریزی در دستگاه گوارش، از دهان تا راست‌روده گفته می شود. در مواقعی که طی مدتی کوتاه مقدار قابل توجهی از خون از دست رفته باشد، علایم ممکن است شامل استفراغ خون قرمز یا استفراغ خون سیاه باشد.  مقادیر اندک خونریزی به مدت طولانی ممکن است باعث کم خونی فقر آهن و در نتیجه احساس خستگی یا آنژین صدری شود. علایم دیگر ممکن است شامل درد شکم، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست یا غش کردن باشد. گاهی اوقات در افرادی که خونریزی گوارشی کمی دارند، هیچ علامت بالینی وجود ندارد. دکتر «سید عالم»، محقق ارشد این مطالعه و سرپرست بخش پزشکی داخلی در دانشکده پزشکی دانشگاه کریتون، گفت: در این مطالعه مشاهده شد با افزودن داروهای SSRI به بیمارانی که قبلاً از داروهای مسکن  NSAID استفاده می کردند، احتمال خونریزی دستگاه گوارش فوقانی تا ۷۵ درصد افزایش می یابد. وی افزود: افزایش خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی احتمالاً به دلیل تداخل این دو نوع دارو است. داروهای مسکن NSAID تولید «پروستاگلاندین» را که از دستگاه گوارش محافظت می کند و داروهای SSRI تولید پلاکت ها را که برای لخته شدن لازم هستند، مهار می کنند. عالم با بیان اینکه این ترکیب خطر خونریزی را افزایش می دهد، گفت: خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی بر اثر افزودن داروهای SSRI به داروهای NSAID باید میان بیمار و پزشک مورد بحث قرار گیرد. در صورت امکان، بهتر است قبل از شروع داروهای ضد افسردگی SSRI، داروهای مسکن NSAID را کاهش داد یا قطع کرد تا خطر خونریزی دستگاه گوارش فوقانی را به حداقل رساند. از سوی دیگر دکتر «النا ایوانینا»، مدیر بخش اعصاب و گوارش و حرکت در بیمارستان «لنوکس هیل» در شهر نیویورک، اظهار داشت: داروهای ضد افسردگی SSRI ها علاوه بر تأثیر بر پلاکت ها، اسیدیته معده را افزایش می دهند که می تواند به بروز زخم معده منجر شود و خطر خونریزی گوارشی را نیز افزایش دهد. پزشکان و بیماران هر دو باید از داروهایی که خطر خونریزی گوارشی را افزایش می دهند، آگاه باشند. ایوانینا گفت: بیماران باید همیشه داروهای خود را با پزشک خود در میان بگذارند. به عنوان مثال، از آنجا که خطر خونریزی گوارشی به طور قابل توجهی هنگام استفاده از داروهای ضد افسردگی  SSRI با داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی مانند موترین افزایش می یابد، پزشکان باید احتیاط کنند و درمان های جایگزین را برای این ترکیب در نظر گیرند. ایوانینا افزود: علایم خونریزی گوارشی می تواند آشکار یا پنهان باشد. خونریزی گوارشی می تواند باعث استفراغ خون یا مشاهده خون در مدفوع یا مدفوع سیاه شود. با این حال برخی از خونریزی ها نیز ممکن است میکروسکوپی باشند و دیده نشوند، بنابراین علایم کم خونی مانند خستگی و تنگی نفس در هنگام فعالیت ممکن است نشانه از دست دادن خون باشد. یکی دیگر از متخصصان معتقد است،  از آنجایی که بیماران به طور فزاینده در حال دریافت داروهای ضد افسردگی دیگری هستند که درد را نیز تسکین می دهند، خطر خونریزی داخلی مرتبط با این داروها نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد.