کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اتمام تزریق مرحله اول تست انسانی رازی کووپارس احتمالا تا پایان سال

خبرگزاری ايرنا , 27 اسفند 1399 ساعت 8:35

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس اظهار داشت: تزریق مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا به نام "رازی کوو پارس" به احتمال زیاد تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو،سعید کلانتری متخصص عفونی افزود: برنامه ریزی لازم برای انجام تزریق مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا انجام شده و تمام تلاش این است که تا پایان سال تزریق واکسن به داوطلبان مرحله اول به اتمام برسد.
وی با آغاز تزریق گروه دوم داوطلبان شامل ۱۲۰ نفر اشاره کرد و گفت: تزریق واکسن رازی کوو پارس از روز سه شنبه هفته گذشته به گروه دوم آغاز شده است.
کلانتری ادامه داد: برنامه ریزی ما برای تزریق روزانه واکسن به ۸ داوطلب در روز است، انجام گرفته که در تلاش هستیم این موضوع محقق شود و تاکنون به چند داوطلب واکسن تزریق شده  است.
وی ادامه داد: تاکنون عارضه جدی در داوطلبانی که واکسن رازی کوو پارس را دریافت کرده اند، دیده نشده است.
محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس افزود: بعد از تزریق واکسن به داوطلبان، اقداماتی مانند بررسی نتایج آزمایش روی داوطلبان در روزهای ابتدایی سال جدید جمع بندی و به سازمان غذا و دارو ارایه خواهد شد.
وی، روند ثبت نام داوطلبان این طرح مطالعاتی را خوب ارزیابی کرد و گفت: این کار با روند مطلوبی در حال انجام است
کلانتری با اشاره به اینکه پایان مرحله اول تست انسانی، ایمنی واکسن و دوز مناسب آن تعیین می شود و تا حد زیادی به ایمنی زایی آن هم می توان قضاوت کرد، گفت: اثرزایی و بی خطری واکسن در مرحله بعدی تست انسانی مشخص می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن تا چه زمانی در اختیار مردم قرار می گیرد، گفت: از الان نمی شود زمان دقیقی برای این کار تعیین کرد اما پیش بینی  می شود تا اوایل پاییز این واکسن در اختیار مردم قرار می گیرد.
 این واکسن به عنوان اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید- ۱۹، توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شد.
واکسن کووپارس رازی تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن از دهم اسفند ماه روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد. 
 


کد مطلب: 2280

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2280/اتمام-تزریق-مرحله-اول-تست-انسانی-رازی-کووپارس-احتمالا-پایان-سال

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir