کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دز تقویتی واکسن کروناواک ایمنی ایجاد شده علیه کرونا را افزایش می‌دهد

پایگاه اینترنتی نیوز-مدیکال , 1 آذر 1400 ساعت 13:16

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تزریق دز تقویتی واکسن کرونا «کروناواک» میزان آنتی‌بادی‌های خنثی کننده و واکنش ایمنی سلول‌های تی (T ) را در بدن افزایش می‌دهد.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو، سازمان جهانی بهداشت روز اول ژوئن استفاده از واکسن چینی «کروناواک» را برای پیشگیری از عفونت شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ۲ (SARS-CoV-۲) عامل ابتلا به کرونا (کووید۱۹) تایید کرد.
واکسن کروناواک (CoronaVac) در آزمایش‌های بالینی نشان داد از ابتلا به بیماری شدید کووید-۱۹ پیشگیری می کند و یک نمایه ایمنی زایی قابل توجه را نشان داد. در کشورهایی مانند شیلی که واکسن کروناواک را تایید کرده‌اند، تحقیقات نشان داده است ۲ و چهار هفته پس از واکسیناسیون، آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده افزایش یافته است.
با این حال، اطلاعات بیشتری در مورد کاهش ایمنی واکسن‌های کرونا ۶ ماه پس از واکسیناسیون به دست آمده است. برای مبارزه با این کاهش محافظت، برخی از کشورها تزریق‌ دزهای تقویتی این واکسن ها  را برای تقویت سیستم ایمنی انتخاب کرده‌اند.
اکنون در این مطالعه جدید یک گروه بین المللی از محققان واکسن کروناواک را به عنوان یک دز تقویت کننده آزمایش و اثرات آن را بر ایمنی اندازه گیری کردند. یافته های آنها افزایش آنتی بادی های خنثی کننده و افزایش واکنش سلول های تی (T ) را نشان داد.
کروناواک به عنوان یک واکسن ویروس غیرفعال عمل می کند. کروناواک شبیه واکسن‌های سنتی است که ویروس مرده توسط سیستم ایمنی از بین می‌رود و به این طریق سیستم ایمنی یاد می‌گیرد با ایجاد آنتی‌بادی‌های مخصوص SARS-CoV-۲ را بشناسد.
محققان برای این مطالعه حدود ۱۲۹ شرکت کننده را که از ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ دو دز واکسن کروناواک تزریق کرده بودند، انتخاب کردند. همه شرکت کنندگان یک دز تقویت کننده کروناواک نیز دریافت کردند.
محققان مشاهده کردند بالاترین نقطه خنثی سازی دو هفته پس از دز دوم واکسن رخ داد. با این حال، ظرفیت خنثی سازی چهار هفته پس از دز دوم کاهش یافت و پنج ماه پس از واکسیناسیون کامل کاهش آن ادامه یافت.
اما پس از اینکه شرکت‌کنندگان واکسن تقویت‌کننده را دریافت کردند، سطوح آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده افزایش یافت و از بالاترین سطح مشاهده شده پس از تزریق دز دوم فراتر رفت.
این دز تقویتی به طور خاص، حامل افزایش ۱۲ برابری سطح آنتی بادی های خنثی کننده در مقایسه با ظرفیت خنثی کننده مشاهده شده پنج ماه پس از دز دوم این واکسن بود. علاوه بر این، ظرفیت خنثی سازی پس از تزریق دز تقویتی ۲ برابر بیشتر از ظرفیت خنثی سازی ۲ هفته پس از تزریق دز دوم بود.
واکسن کروناواک در حال حاضر تایید سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان دارویی اروپا را دریافت نکرده است.
مشروح این مطالعه در نشریه medRxiv منتشر شده است.
 


کد مطلب: 2748

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2748/دز-تقویتی-واکسن-کروناواک-ایمنی-ایجاد-شده-علیه-کرونا-افزایش-می-دهد

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir