کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تزریق یک دُز واکسن کرونا به ۸۴ درصد جمعیت هدف/ به "هوش مصنوعی" فکر کنیم

2 آذر 1400 ساعت 12:41

وزیر بهداشت با اشاره به کار جهادی و بسیجی صورت گرفته در مقابله با کرونا و همچنین واکسیناسیون علیه این بیماری در کشور، از ورود ۱۵۰ میلیون دُز واکسن به کشور تا کنون خبر داد و گفت: اکنون حدود ۸۴ درصد جمعیت هدف یک دز واکسن و ۶۸ درصد هم دو دز واکسن زدند و تا چند هفته آینده این درصد افزایش می‌یابد.


به گزارش پایگاه خبری خبردارو،دکتر بهرام عین‌اللهی در برنامه‌ای که به مناسبت هفته بسیج در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک این ایام، گفت: هفته بسیج بیش از همه چیز یادآور حماسه‌های دفاع مقدس است که باید به صورت مکرر این حماسه‌ها و افتخارات دفاع مقدس را برای نسل جوان ذکر کنیم تا بدانند در تاریخ ایران چه گذشته است؛ بویژه در رابطه با مسائل پزشکی کارهای بسیار بزرگی در دفاع مقدس انجام شد که لازم است بیشتر به آن پرداخته شود.
وی ادامه داد: گروه پزشکی در دفاع مقدس در تاریخ کشور و جهان کار بزرگی انجام داد و رسانه‌ها باید سریال‌های فاخری در این زمینه بسازند چون سرگذشت آنها برای ما درس است. هر یک از این شهدا می‌توانند الگو باشند و هفته بسیج یعنی همین که این الگوها برای جامعه گفته شود. تاریخ یک درس رهگشا برای آینده است.
وی افزود: در وضعیت امروز از فرمایش حضرت آقا آغاز می کنم و آن این بود که باید نعمت‌های خدا را شاکر باشیم و باید بدانیم خداوند هوش، ذهن و حافظه به ما داده است و با شکر نعمت، کار جهادی و عمل به تکلیف شکرگزاری می‌کنیم. امروزه در وزارت بهداشت نخبگانی داریم که وظیفه دارند با عمل به وظایف خود شکر نعمت کنند. برای گروه بسیج که این لقب مبارک را دارند، یعنی باید از همه نظر کامل باشد. امروزه در فضای جدیدی که در جامعه درست شده است نیاز به بسیجی واقعی داریم. بسیجی فقط افراد اسلحه به دست نیستن بلکه علم و دانش ما هم اسلحه ما است و از این طریق باید به مردم کمک کنیم. بسیجی در وزارت بهداشت یعنی نیروی جهادی؛ ما امروز با محرومیت‌هایی در کشور  مواجه هستیم و مردم در روستاهای دورافتاده نیاز به کمک دارند و نیاز به بسیجیانی داریم که کار جهادی انجام دهند و به دانشگاه‌ها و مراکز درمانی ورود کنند.
عین‌اللهی ادامه داد: کشور مقدس ما امروزه یک نام درخشان در دنیا دارد که وقتی هر کجا میگویند "ایران" شاخصه‌ها متفاوت شده است. ایران یعنی امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، سردار قاسم سلیمانی و ایرانی کسی است که راه قاسم سلیمانی را ادامه می‌دهد و ایرانی امروزه با جمله "ما میتوانیم" شناخته می‌شود. دشمن برای اینکه به اهدافش برسد می‌خواهد تلقین کند که ما "نمی‌توانیم"؛ در حالی که جمله «ما می‌توانیم» باید اصل کار ، اعتقاد ‌و عمل بسیجی باشد. کارهای زیادی توسط بسیج انجام شده است مثلا در رابطه با مجروحین شیمیایی که در دفاع مقدس هیچ‌سابقه‌ای از آن ندیده بودیم بسیجیان توانستند اقدامات درمانی بزرگی انجام دهند و امروزه در این بحث در دنیا صاحب نظر هستیم.
وی در ادامه اظهار کرد: کرونا نیز یک امتحان الهی بود که کشور ما و بسیجیان از آن سربلند بیرون آمدند. متاسفانه در کرونا تعداد زیادی از هموطنان را از دست دادیم و بیمارستان‌های ما محلی برای مبارزه با کرونا بود. همه دیدیم بسیجیان در این امتحان درخشیدند و حدود ۲۰۵ شهید سلامت در گروه‌های پزشکی داشتیم که نشان دهنده روحیه ایثارگرانه و بسیجی آنها است. حماسه اخیر ما در کرونا بحث واکسیناسیون و ابعاد مختلف آن بود که ناشناخته ماند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: تا تیرماه حدود ۵ میلیون واکسیناسیون انجام شده بود و ما در پیک پنجم روزانه حدود ۵۰ هزار بیمار، ۱۵ هزار بستری، ۸۰۰۰ بستری آی سی یو و روزی حدود ۷۰۰ مرگ داشتیم که فاجعه ملی بود ولی با لطف خداوند با شروع دولت جدید و تلاش‌های انجام شده در حالی که در هفته اول دولت هیچ واکسنی نداشتیم، توانستیم با کار بسیجی و جهادی در تمام وزارت خانه‌های مرتبط، هلال احمر، بانک مرکزی، رئیس جمهور و..... کار بزرگی کنیم.
وی ادامه داد: شاید ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت حدود ۵ میلیون واکسن وارد می‌کردیم. تا امروز ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کردیم و حدود ۲۰ میلیون هم تولید داخلی صورت گرفته است و باز این استعداد وجود دارد که تولید داخل بازهم افزایش یابد و از این نظر هیچ کمبودی در کشور نداریم و در صدمین روز دولت به تزریق ۱۰۰ میلیون دز واکسن رسیدیم. اکنون حدود  ۸۴ درصد جمعیت هدف یک دز واکسن و ۶۸ درصد هم دو دز واکسن زدند و ان شاءلله تا چند هفته آینده درصد افزایش می‌یابد.
او ادامه داد: وقتی این میزان واکسن وارد کشور شد همه گفتند خب چگونه واکسن ها را تزریق کنیم؟ ما نیروی کافی نداشتیم و اینجا بود که بسیج وارد شد. سردار سلامی به تمام فرمانده‌های سپاه دستور نظامی دادند تا مراکز و پایگاه‌های بسیج پای کار آیند. مردم بعد از دفاع مقدس دوباره به کمک دولت آمدند. در هر پایگاه بسیج شاید یک نفر نیروی ما باشد و سایرین نیروهای بسیج هستند و بدون جناح بندی و علایق سیاسی به مردم خدمت کردند و پای کار آمدند و بیگانگی نسل جدید بسیجی با نسل‌های قدیمی از بین رفت و تعامل شکل گرفت و این امر می‌تواند الگو باشد.
وی افزود: هر حرکت مردمی که نیروی جوان پای کار آید، موفق است. در شرایطی که اکنون اکثر جاهای پیشرفته دنیا مثل آمریکا، روسیه، آلمان و... درگیر کرونا هستند ما با این میزان واکسیناسیون بی‌نظیر در دنیا که با حمایت مردم انجام شد، ان شاءلله بتوانیم آینده خوبی داشته باشیم و نباید از رعایت پروتکل‌ها غافل شویم.
وی افزود: بسیج وزارت بهداشت باید در زمینه کار تخصصی خود کار کند و مهم ترین کار ما بسیج علمی است. ما جزو کشورهای کمی هستیم که واکسن تولید کردیم و اکنون ۵ نوع واکسن فخرا، رازی، پاستور، برکت، اسپایکوژن را به بهره‌برداری رساندیم و این یک افتخار بزرگ است. بسیج علمی در همه زمینه‌ها آماده است و در زمینه سلول های بنیادی جزو پنج کشور اول دنیا هستیم و باید در دانشگاه‌ها فعال باشیم. با توجه به فرمایش حضرت آقا باید به هوش مصنوعی فکر کنیم و با تکنولوژی‌های جدید باید بسیاری از کارهارا به شکل دیجیتال و آی تی انجام دهیم و استفاده از هوش مصنوعی اهمیت دارد. ما هماهنگ هستیم تا با بسیج جامعه پزشکی کارهای بزرگی انجام دهیم.
 


کد مطلب: 2751

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2751/تزریق-یک-د-ز-واکسن-کرونا-۸۴-درصد-جمعیت-هدف-هوش-مصنوعی-فکر-کنیم

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir