کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صرفه‌جویی یک میلیون دلاری با تولید داروی مزالازین در تبریز

خبرگزاری ايرنا , 25 بهمن 1400 ساعت 11:40

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تولید داروی مزالازین که در عوارض ناشی از التهابات روده کابرد دارد، توسط محققان دارویی این مجموعه خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری خبری خبردارو، دکتر پرویز شهابی روز دوشنبه افزود: تاکنون این داروی مهم در رشته پزشکی از کشورهای خارجی وارد کشور می شد و همه ساله  حدود یک میلیون دلار برای این منظور ارز از کشور خارج می شد که با تولید انبوه آن به زودی می توان نسبت به این هزینه هنگفت صرفه جوئی کرد.  
وی با بیان اینکه تولید داروی مزالازین برای اولین در ایران توسط محققان و دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت می گیرد، اظهار داشت: تولید این دارو توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز تحقیقات علوم کاربردی دارویی این دانشگاه به انجام رسیده و  طی روزهای آینده تولید انبوه آن شروع و در سطح کشور توزیع خواهد شد.
شهابی اضافه کرد: «مزالازین» برای درمان بیماری «کولیت اولسراتیو» که بیماری التهابی روده می باشد و می تواند موجب زخم و خونریزی های گوارشی شود، کاربرد دارد؛ درد شکمی و اسهال را از علایم این نوع بیماری است که مزالازین یکی از داروهای معروف، موثر و بسیار کاربردی برای درمان آن است.
وی اضافه کرد: این دارو با اثر بر روی سلول های روده از ترشح برخی ناقل های شیمیایی مهم جلوگیری می کند که این ناقل های شیمیایی احتمالاً در بروز علائم کولیت اولسراتیو نقش دارند و همچنین مزالازین با کمک به ترمیم سلول های ملتهب روده از عود علائم التهابی جلوگیری می کند.
شهابی وجود ۲ مرکز رشد واحدهای فناوری فراورده های داروئی و تجهیزات پزشکی را از جمله امکانات مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: در سال جاری تعداد ۳۶ واحد از شرکت های دانش بنیان در این مراکز مستقر شده اند که این رقم در سال گذشته ۳۱ واحد بود.
وی از استقرار تعداد ۷۲ واحد فناور در مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد که به گفته وی این رقم در سال گذشته معادل ۶۲ واحد بود. 
شهابی گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۶ طرح شرکت های مستقر در واحدهای رشد دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی تجاری سازی شده است که این رقم در سال گذشته حدود ۱۰ طرح بود و این روند نشان می دهد که سیر صعودی در تمامی شاخص های فناورانه در مراکز رشد فرآورده های دارویی و تجهیزات پزشکی تداوم دارد.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۳۲ مجوز برای محصولات فناورانه اخذ شده است، اظهار داشت: بر همین مبنا تاکنون از این تعداد تنها پنج طرح فناورانه مصوب شده است که برای آنها تسهیلاتی معادل ۲۷ میلیارد ریال پرداخت می شود.
به گفته شهابی سال گذشته از تعداد ۱۰ طرح فناورانه افزون بر ۳۲ میلیارد ریال توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مرکز تبریز حمایت شد. 
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
این دانشگاه  ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.  
پژوهشکده های زیست پزشکی شامل ریزفناوری های داروئی، علوم تغذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی، سلول های بنیادی و بازساختی، بالینی، سالمندی، مدیریت سلامت، کاربردی دارویی و  تحقیقات دانشجویی، طب فیزیکی و توان بخشی از جمله قابلیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شمار می رود.  
معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل مدیریت های توسعه و ارزیابی تحقیقات، اطلاع رسانی پزشکی، امور عمومی و توسعه و فناوری سلامت است که مراکز رشد واحدهای دارویی، بیوتکنولوژی داروئی، فناوری تجهیزات پزشکی، نوآوری و شتابدهی سلامت و  توسعه فناوری سلامت از زیرمجموعه های این معاونت به شمار می روند.


کد مطلب: 2864

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2864/صرفه-جویی-یک-میلیون-دلاری-تولید-داروی-مزالازین-تبریز

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir