کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیش بینی آلزایمر با نمونه مایع نخاعی

20 ارديبهشت 1401 ساعت 17:24

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آزمایش جدیدی را برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر با اندازه‌گیری سطح پروتئین آمیلوئید در مایع نخاعی تایید کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ پزشکان و بیماران در حال حاضر ابزار بسیار محدودی برای تشخیص بیماری آلزایمر دارند. به غیر از تست‌های شناختی و روان‌شناختی، تنها راه تشخیص آلزایمر، انجام اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) است. این اسکن‌ها می‌توانند سطوح آمیلوئید و پروتئین‌های آسیب رسان را در مغز اندازه گیری کنند، اما گرانقیمت هستند و برای بسیاری از بیماران قابل دسترسی نیستند.

این ابزار جدید که تست Lumipulse نام دارد، می‌تواند به طور موثر سطوح تجمع پروتئین آمیلوئید در مغز را با جست وجوی دو پروتئین آمیلوئید خاص در مایع مغزی نخاعی تشخیص دهد.

یک کارآزمایی بالینی که Lumipulse را در برابر نتایج اسکن PET آزمایش کرد، نشان داد که در انتخاب بیماران مبتلا به تجمع آمیلوئید مغز ۹۷ درصد دقیق است.

ویلیام هو، محققی که روی توسعه این بیماری کار می‌کند، گفت: توسعه آزمایش‌های دقیق برای AD (بیماری آلزایمر) با استفاده از نشانگر‌های زیستی موجود در CSF یا سایر مایعات بدن، لازمه پیشرفت واقعی در برابر این بیماری مخوف است. اهمیت تشخیص زودهنگام در بیماری آلزایمر به طور گسترده‌ای پذیرفته شده؛ اما تاکنون هیچ آزمایش نشانگر زیستی تایید شده‌ای برای پزشکان و بیماران وجود نداشته است.

تست Lumipulse مطمئنا یک تست ساده نیست. جمع آوری نمونه مایع نخاعی به آسانی آزمایش خون نیست. با این حال، آزمایش جدید اندازه گیری آمیلوئید را برای بیماران بیشتری در سراسر کشور قابل دسترسی‌تر می‌کند.

بیانیه FDA نشان می‌دهد که این آزمایش فقط برای بزرگسالان بالای ۵۵ سال است که توسط پزشک برای بیماری آلزایمر ارزیابی می‌شوند. این آزمایش به عنوان یک ابزار غربالگری یا تشخیصی عمومی استفاده نمی‌شود، اما می‌تواند به پزشکان کمک کند تا آلزایمر زودرس را در بیمارانی که مشکلات عصبی دارند، تعیین کند.


کد مطلب: 2932

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/2932/پیش-بینی-آلزایمر-نمونه-مایع-نخاعی

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir