کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علت تفاوت شدت ابتلا به کرونا در افراد مختلف

27 خرداد 1401 ساعت 11:33

مطالعه ای جدید در آمریکا نشان می دهد که چرا در شدت ابتلا به کرونا بین افراد مختلف نابرابری وجود دارد بطوری که برخی از افراد به طور جدی بیمار می‌شوند یا می‌میرند در حالی که برخی دیگر علائم کمی دارند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو به نقل از ساینس دیلی؛ محققان دانشگاه شفیلد و دانشگاه استنفورد در ایالات متحده دریافته اند که سیگنال‌های ژنتیکی خاصی در افرادی که به عفونت شدید کروناویروس مبتلا می‌شوند وجود دارد.

سن، شاخص توده بدنی و مشکلات سلامتی موجب بروز نابرابری‌ها در شدت ابتلاء به بیماری می‌شوند، اما ژنتیک در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند. 

محققان بیش از ۱۰۰۰ ژن مرتبط با ایجاد موارد شدید کووید ۱۹ را که نیاز به تنفس مصنوعی داشته یا کُشنده بودند، شناسایی کردند. این تیم همچنین توانسته انواع خاصی از سلول‌ها را شناسایی کند که این ژن‌ها در آنها فعال هستند. این یکی از اولین مطالعاتی است که ژن‌های مرتبط با کروناویروس را به عملکردهای بیولوژیکی خاص مرتبط می‌کند.

دکتر جاناتان کوپر ناک، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: در طول تحقیقات ما ساختار ژنتیکی را در زمینه عفونت کروناویروس کشف کردیم و دریافتیم که این ۱۰۰۰ ژن باعث سه چهارم عوامل ژنتیکی ابتلاء به کووید ۱۹ شدید هستند. این یافته برای درک اینکه چرا برخی از افراد علائم شدیدتر کووید ۱۹ را نسبت به دیگران داشته اند، مهم است.

تیم تحقیق از چندین مجموعه داده بزرگ برای کشف ژنتیک مربوط به کووید ۱۹ شدید استفاده کرد. اولین مجموعه داده حاوی اطلاعات ژنتیکی از بافت سالم ریه انسان بود. این داده‌ها به شناسایی بیان ژن در ۱۹ نوع مختلف سلول‌های ریه، از جمله سلول‌های اپیتلیال که مجرای تنفسی را می‌پوشانند و اولین سد دفاعی در برابر عفونت هستند، کمک کرد.

محققان همچنین می‌خواستند بدانند، کدام نوع سلول دارای بیان ژن معیوب است. آنها از طریق ابزار یادگیری ماشینی خود، تشخیص دادند که کووید ۱۹ شدید تا حد زیادی با پاسخ ضعیف دو سلول ایمنی شناخته شده یعنی سلول‌های کشنده طبیعی (NK) و سلول‌های T مرتبط است. سلول‌های NK و زیرشاخه‌ای به نام CD۵۶ مهم‌ترین آنها در نظر گرفته می‌شوند.

دکتر کوپر ناک گفت: «یافته‌های ما اساس آزمایش ژنتیکی را ایجاد می‌کند که می‌تواند پیش‌بینی کند چه کسی با افزایش خطر ابتلاء به کووید ۱۹ شدید متولد می‌شود.»

به گفته محققان، تصور کنید ۱۰۰۰ تغییر در DNA مرتبط با کووید ۱۹ شدید وجود دارد. اگر ۵۸۵ مورد از این تغییرات را داشته باشید، ممکن است شما را بسیار مستعد بیماری کند و باید تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.


کد مطلب: 3122

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3122/علت-تفاوت-شدت-ابتلا-کرونا-افراد-مختلف

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir