کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آدرس غلط سازمان غذا و دارو در مورد کمبودهای دارویی

6 تير 1401 ساعت 13:19

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: متأسفانه وزارت بهداشت به جای اینکه از صنف داروسازان کمبودهای دارویی را استعلام کند به سراغ سازمان غذا و دارو می‌رود و با توجه به اینکه این سازمان باید در مورد کمبودهای دارویی پاسخگو باشد هیچگاه کمبودها را دقیق اعلام نمی‌کنند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سید علی فاطمی با اشاره به کمبود دارو در داروخانه ها افزود: رئیس سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرده است که سال گذشته ۲۰۰ قلم کمبود دارو در کشور وجود داشته است که امسال به ۲۰ قلم دارو رسیده است در حالی که این رقم دقیق نیست.

وی همچنین در مورد استدلال وزارت بهداشت برای‌ عدم واردات داروی خارجی که دارای مشابه ایرانی هستند، گفت: باید این را در نظر گرفت که دارو، ماشین نیست که مصرف کننده را مجبور کرد حتما از ایرانی آن استفاده کند. داروها تأثیرگذاری متفاوتی دارند و اگر مردم داروی مورد نظر را در داروخانه پیدا نکنند در شبکه‌های غیر رسمی و زیرزمینی به صورت قاچاق به دست می‌آوردند که این امر بسیار خطرناک است چرا که ممکن است این دارو تقلبی بوده و یا تاریخ مصرف آن گذشته باشد.

نایب رییس انجمن داروسازن با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصاد داروخانه‌ها اظهار کرد: در یکسال اخیر هزار و ۴۰۰ داروخانه به ۱۳ هزار داروخانه موجود در کشور افزوده شده است. بسیاری از داروها در حال حاضر دچار کمبود شده‌اند و همین امر موجب شده است تا دارو به صورت عادلانه بین همه داروخانه‌ها توزیع نشود و در واقع دارو را در بین چند داروخانه مشخص که از آن‌ها با عنوان داروخانه منتخب یاد می‌شوند توزیع می‌کنند.

وی گفت: بسیاری از این داروخانه‌ها، دولتی و آموزشی هستند. ضمن اینکه تراکنش‌های مالی هر یک از این داروخانه‌ها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ برابر تراکنش‌های مالی سایر داروخانه‌ها است.

فاطمی همچنین با انتقاد از سازمان‌های بیمه‌گر اظهار کرد: در حال حاضر بیمه‌ها مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کنند. مردم وقتی به داروخانه با نسخه مراجعه می‌کنند داروی خود را دریافت می‌کنند اما سازمان‌های بیمه گر هر موقع که خود بخواهند مطالبات را پرداخت می‌کنند چنانکه بعضا ۶ تا ۷ ماه این زمان به طول می‌انجامد. این وضعیت امسال بدتر شده چنانکه برخی از بیمه‌ها از مهر سال گذشته تا امروز هنوز هیچ پرداختی به داروخانه‌ها نداشته‌اند.


کد مطلب: 3172

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3172/آدرس-غلط-سازمان-غذا-دارو-مورد-کمبودهای-دارویی

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir