کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۰ میلیون ایرانی دخانیات مصرف می کنند

12 تير 1401 ساعت 10:31

رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف الکل و دخانیات وزارت بهداشت گفت: آخرین مطالعه جامع نشان می‌دهد هشت تا ۱۰ میلیون نفر در ایران مواد دخانی مصرف می‌کنند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ ابراهیم قدوسی افزود: بیشترین گروه مصرف کننده مواد دخانی از جمله سیگار و قلیان در مردان در گروه سنی ۵۴-۴۵ سال قرار دارند که نزدیک به  ۳۰ درصد آنها مصرف کننده دائمی هستند.

وی اظهارداشت: بیشترین گروه مصرف کننده دخانیات در زنان در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال قرار دارند که نزدیک به ۶ درصد آنها مصرف کننده دائمی بوده و آمار مصرف کنندگان دخانیات هم در مردان و هم زنان در مناطق روستایی بالاتر از مناطق شهری است.

قدوسی گفت: بیشترین گروه مصرف کننده قلیان در مردان در گروه سنی ۴۴-۳۵ سال قرار دارند که حدود ۶ درصد آنها دائمی مصرف کرده و بیشترین گروه مصرف کننده قلیان در زنان در گروه سنی ۴۴-۳۵ سال قرار دارند که قریب سه و نیم درصدشان مصرف کننده دائمی هستند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

روزانه ٢٠ میلیارد تومان و سالی ١٠٠ هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود و بزرگترین خطر ابتلاء به فشار خون بالا، مصرف دخانیات است و خطر سکته قلبی تا ٢ برابر با مصرف دخانیات افزایش پیدا می‌کند.


کد مطلب: 3201

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3201/۱۰-میلیون-ایرانی-دخانیات-مصرف-می-کنند

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir