کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قاتل ۶۰ هزار ایرانی در سال!

12 مرداد 1401 ساعت 10:35

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران بدنبال مصرف دخانیات فوت می کنند و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان دود می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ محمدرضا مسجدی با اشاره به وضعیت مصرف دخانیات در ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ افزود: در این سال‌ها ۱۴.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کننده دخانیات بودند. مصرف قلیان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال افزایش داشته است بطوریکه که در زنان ۵۷.۶ درصد و در مردان ۱۷.۸ درصد افزایش یافته اما مصرف سیگار به طور کلی ۷.۴۴ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اپیدمی مصرف دخانیان در جهان و ایران گفت: سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: حتی در بین ورزشکاران بنام و پزشکان مشهور مصرف دخانیات مشاهده می شود.

وی به عواقب اقتصادی مصرف دخانیات در ایران اشاره کرد و گفت: سالانه بالغ بر سه میلیارد پاکت سیگار با قیمت (۶ الی ۲۰۰ هزار تومان) به طور میانگین پاکتی ۲۰ هزار تومان مصرف و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در اثر استعمال سیگار دود می‌شود.

مسجدی ادامه داد: بر اساس محاسبات بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولت‌ها ۲ تا ۳ برابر این مقدار (بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان) برای درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات هزینه می‌کنند.


کد مطلب: 3351

آدرس مطلب :
https://www.khabardaroo.ir/news/3351/قاتل-۶۰-هزار-ایرانی-سال

خبر دارو
  https://www.khabardaroo.ir